רשומות

יום שני, 3 בדצמבר 2018

ג'ים הילד מאת טוני ארלי- דרמת התבגרות משובבת לב ואופטימית



ספר הביכורים של טוני ארלי לוקח אותנו, הקוראים, אל שנות השלושים, לעיירה נידחת בשם אליסוויל בצפון קרוליינה. אלה הם שנות השפל הגדול באמריקה ולג'ים הילד מלאו זה עתה עשר. העלילה עוקבת אחר ג'ים מיום הולדתו העשירי ובמשך שנה מחייו. ג'ים גר בחווה כפרית עם אמו ושלושת אחיה הרווקים. את אביו לא זכה להכיר כיוון שנפטר לפני הולדתו מהתקף לב.

כתיבתו של טוני ארלי, תמציתית, מאופקת ורגישה. יש בה עומק וכוח, חמלה ואהבה לבני האנוש. זה ספר אופטימי, אמריקאי מאד, המביא את היופי שבחיים. דרך עיניו של הילד ג'ים אנו מתוודעים לחיים בעיירה אמריקאית קטנה ונידחת ולשינויים שמביאה הקידמה. הילד שעד גיל 10 לא יצא מתחומי העיירה, מתבגר ולומד על החיים מחוצה לה. הוא יזכה לצפות באוקיאנוס בפעם הראשונה בחייו, יתחיל ללמוד בבית ספר אזורי עם ילדים מהסביבה וירכוש לעצמו חבר חדש, יתמודד עם קושי, יראה את הרכבת עוצרת בפעם הראשונה בעיירה ויזכה לראות כיצד מחברים את חוות האיכרים לרשת החשמל.

הסיפור מתחיל ביום ההולדת ה-10 של ג'ים. הוא משתוקק להוכיח לדודיו שהוא בוגר ומבקש לצאת עימם לעבודה בשדות. דודיו מסכימים. הוא יוצא איתם לשדות התירס ולומד שיעור על יכולותיו ועל הקשיים הצפויים לו. התמימות שלו נסדקת ותהליך ההתבגרות תופס את מקומו. אנו, הקוראים מלווים אותו בתהליך זה ולומדים להכיר את חייו. את הדרך שבה הוא מביט אל העולם הקסום סביבו. ההיקסמות הזו מדבקת והזכירה לי איך ילדים מביטים בפלאי העולם בפעם הראשונה ואנו מתלהבים יחד איתם. ארלי מצליח להעביר את הפלא והיופי ועושה זאת באופן חכם ונוגע.

אחד המסעות שיערוך ג'ים עם דודיו יהיה אל סבו שאותו לא פגש מעולם. אביו של ג'ים נמלט מהסב, ירד אל העמק מההרים בהם התגוררה המשפחה, נישא לבת העמק ועד מותו לא הביט לאחור. דודיו של ג'ים מחליטים שהגיע הזמן לקחת אותו להכיר את סבו. דודיו השופעים אהבה ובטחון מבינים כי עליו להכיר את עברו. המפגש המתרחש אף הוא חלק מתהליך ההתבגרות ומביא אתו תובנות פנימיות ונחמה.

הסיפור כבש את ליבי, עקבתי אחרי מסעותיו של ג'ים בחיבה ועונג. העבר קם לתחייה והחיים הכפריים של שנות השלושים, כל כך רחוקים ממני, הפכו קרובים ואפשריים. זה ספר שלא שוכחים והאהבה שבו, ההומור הדק, הנחמה ילוו אותי הלאה.

מומלץ באהבה.

"ג'ים הילד" מאת טוני ארלי. תרגום: אמיר צוקרמן. הוצאת עם עובד, ספרייה לעם. 215 ע"מ. 79 ₪.

.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה