רשומות

יום שבת, 22 בדצמבר 2018

על מבוך הרוחות (חלק שני) מאת קרלוס רואיס סאפון


החלק השני של מבוך הרוחות משלים את רביעיית הרומנים שהתחילה עם " צלה של הרוח". רומנים שכבשו את הקוראים בכל העולם, תורגמו ליותר מארבעים שפות, התפרסמו ונקראו על ידי מיליוני קוראים. הישג ענק של הסופר הספרדי שהפליא לתאר את ספרד של פראנקו בשנות החמישים.

אני קראתי את הספרים עם יציאתם לאור. אבל, לאחר קריאה אני ממליצה לקרוא את הספרים ברצף, ההנאה תהיה מושלמת. הסיפור הוא פנטזיה ריאליסטית, מסתורית, מותחת וממכרת. קרלוס רואיס סאפון הוא מספר נפלא והדמויות הבדיוניות שלו הופכות להיות אמתיות, אמינות וכל כך נוגעות ללב שלא יכולתי להפסיק לקרוא.

קשה להתייחס רק לחלק השני, כיוון שלמעשה זה החלק הקושר את כל קצות העלילה שהחלו כאשר דניאל הילד מגלה את "בית הקברות לספרים נשכחים" בין הספרים הוא מתוודע לרומן "צלה של הרוח" של חוליאן קאראך. הספר גורם לו לרצות להכיר את הסופר שכתב אותו ומכאן הוא נכנס לעולם של סודות, תעתועים, אהבות נושנות ומזימות. ובינתיים, נכנסת לתמונה דמות נוספת אליסיה גריס שהוזמנה על ידי המשטר לפתור את תעלומת היעלמו של מאוריציו וולס, שר התרבות בממשל פרנקו. הפתרון קשור גם לתעלומת רציחתה של אמו של דניאל ולמשפחתו.

להיסטוריה הספרדית יש תפקיד חשוב בעלילה וכך גם לנושא הספרות. הספרייה הנסתרת בסיפורו של סאפון עוסקת ברבבות הספרים שנשרפו בספרד הן על ידי הכנסייה והן על ידי הדיקטטורים הספרדיים. אנשים נאלצו להחביא ספרים. השילוב בין העובדתי לבין הפנטסטי הוא מרתק, כיוון שסאפון מצליח להשאיר את הסיפור מחוץ לזמן והיסוד הקסום נשמר. סיפור שמצליח להיות גם היסטורי, גם פנטסטי, גם רומנטי, גם בלשי, גם ריאליסטי.

כפי שכבר כתבתי קשה מאד להתנתק מהסיפור שכתוב ביד אמן. זו חווית קריאה מהנה ומרתקת. העלילה רצופה פיתולים, הפתעות, גילויים חדשים. הדמויות מרתקות כולן, שנונות, חכמות ואי אפשר שלא להתאהב בהן. כך גם בברצלונה, כפי שהיא מתוארת דרך עיני הגיבורים. כמו ארץ פלאית, מסתורית ומושכת, אך גם קודרת ואכזרית.

אהבתי במיוחד את דמותה של אליסיה, גיבורה טרגית שיש בה מהקסם של גיבורה מהאגדות, יחד עם אומץ וכוח של נשים בנות זמננו.

המתרגמת אביבה ברושי עשתה עבודה מצוינת והצליחה להעביר את האווירה, הפיוטיות והיופי.

מומלץ מאד.

מבוך הרוחות- חלק שני, מאת קרלוס רואיס סאפון. מספרדית- אביבה ברושי. כנרת, זמורה ביתן מוציאים לאור. 439 עמודים. 98 ₪.

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה