רשומות

יום שישי, 7 בדצמבר 2018

על פרח טורף מאת יהודית וינשטוק


ספרה השלישי של הסופרת יהודית וינשטוק 'פרח טורף' פותח צוהר אל עולם חשאי, מבהיל ומסוכן. עולם הכתות. בארץ, נחשפנו בשנים האחרונות לפרשת גואל רצון. בעולם, יש לא מעט כתות. הנוראית בהן הייתה של ג'ים ג'ונס שהקים קומונה בגניאה שבאפריקה ושכנע 900 ממאמיניו לשתות מיץ מהול בציאניד.

וינשטוק מנסה דרך סיפורה הבדיוני של דנה, להתחקות אחר המניעים והאופן שבו מצליח מנהיג כת לשעבד נפשית את מאמיניו ולגרום להם לבצע את רצונותיו. השם שבחרה לספר 'פרח טורף' מרמז על אופן השתלשלות העניינים. צמחים טורפים מסוגלים ללכוד ולעכל יצורים חיים ויש בטבע מעל 600 מינים כאלה. 
איך הם עושים זאת? על ידי מנגנוני משיכה שונים המפתים את הטרף להתקרב ואז כבר אין דרך להיחלץ. כך, בדיוק, פועלים בכתות, מפתים, מושכים, דואגים ליצור תלות נפשית במנהיג ואז כבר אין דרך חזרה.

דנה, הבת הכישרונית והמוצלחת של דיתה ואילן נווה, מזמנת יום אחד את אמה לשיחה. בשיחה הקשה היא מודיעה לאם שהחליטה יחד עם בעלה לעקור למקום בשם קאיירונה ביץ' באמריקה הלטינית, שם יגורו בני המשפחה בקומונה קהילתית. עוד היא מודיעה לאם שהיא מנתקת כל קשר עם בני המשפחה ואינה רוצה לשמוע מהם יותר. האם, דיתה, אוספת מידע ומגלה שמדובר במרצה בשם קינג דיוויד שמהלך קסם על צעירים משכילים, אוסף אליו את הראויים ביותר ומציג בפניהם  "מחשבה שונה, מקורית. נועזת. חצופה. צבעונית, מייחדת ומבדילה אותם מן האפרוריות המשמימה. כי הם אחרים. שונים. מורמים." (מתוך הספר) וכך הוא מצליח לפתות את הטרף להתקרב, להשתעבד ולעשות את רצונותיו.

דנה נוסעת עם בן זוגה ובתם אל הקומונה ושם אט אט מבינה את הטעות הנוראית שעשתה. ילדתה נלקחת ממנה, בן זוגה מגיש אותה כמנחה למנהיג. היא עוברת התעללות בלתי פוסקת. מנהיג הכת מצליח לשבור את רוחה וגוזל ממנה ומהמאמינים הנוספים את כל מה שיש להם. כספם, כבודם, נשמתם. גם חייהם של ההורים אותם הותירה מאחור, מתרסקים. הם נאלצים להתמודד עם מציאות כואבת וקשה של איבוד בת.

הסיפור הוביל אותי להבנה שהצטרפות לכת אינה מעשה אימפולסיבי, אלא תהליך ארוך של פיתוי ושכנוע. תהליך שנבנה אט אט ולוכד בקוריו את המועמד/ת. יהודית וינשטוק מספרת שהתוודעה ללא מעט מאמרים, ספרים, סרטים, מחקרים וקטעי עיתונות כדי להבין את המנגנון ההופך קבוצה בעלת עמדות ורעיונות לכת. איך זה שחברי הכת משעבדים את אישיותם, מתרוקנים מזהותם הפרטית וקמלים נוכח זוהרו של מנהיגם. "התרבה לי הנסתר על הנגלה" היא מודה. אך, בכל זאת, מנסה להעביר בסיפור את האופן שכך קורה.

זה אינו ספר דוקומנטרי אך הסיפור שהוא מספר אינו רחוק מהמציאות והוא ממשי מאד ואפשרי מאד. עקבתי אחר סיפורה של דנה בלב הולם, חוששת מפני סיום טראגי. אי אפשר היה להניח מהיד את הספר, הכתוב באופן קולח, רהוט ומושך. גם אחרי שסיימתי אותו הוא ממשיך להעסיק אותי ועורר בי רצון ללמוד ולדעת יותר על כתות הרסניות בארץ ובעולם.

ספר מרתק ומומלץ.

"פרח טורף" מאת יהודית וינשטוק. כנרת, זמורה ביתן, מוציאים לאור. 269 ע"מ. מחיר לצרכן- 94 ₪.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה