רשומות

יום חמישי, 21 בדצמבר 2023

על התערוכה "בארי" של הצלם מיכה בריקמן במוזיאון העיר חיפה

ביום שבת ה- 7/10/23 קמתי מוקדם. תכננו באותו בוקר לנסוע לחוף בת גלים האהוב עלינו לשחיית בוקר. פתחנו את הרדיו בסביבות שש וחצי ושמענו שיש נפילת טילים בעוטף. ואז טיפין טיפין התחילו לזרום ידיעות על מפלצות חמאס שפרצו את גדר ההפרדה והתחילו לטבוח באנשי הישובים והקיבוצים סביב. הזוועות החלו להתברר ושברון הלב, האימה והכאב מאותו יום ארור ממשיכים ללוות כל הזמן.

הצלם הדוקומנטרי החיפאי מיכה בריקמן הוזמן על ידי אנשי קיבוץ בארי להגיע לקיבוץ ולתעד את הנעשה בו. הוא הגיע לשטח הקיבוץ כשבוע לאחר האסון, לאחר שקיבל אישור כניסה לשטח שהוכרז כשטח צבאי סגור. בעין רגישה וכואבת ובכישרון צילם כ-3000 צילומים שהעבירו ללא מילים אך בעוצמה רבה את מה שהתחולל בשבעה לאוקטובר.




יפעת אשכנזי אוצרת התערוכה סיפרה לי שאחרי השבעה באוקטובר כאוצרת של מוזיאוני חיפה היה ברור שיש להגיב על הנעשה והיא חיפשה דרך איך לפעול. יחד עם מיכה בריקמן הוחלט על פרויקט תיעודי שיספר את סיפורו של קיבוץ בארי וכך תוך שלושה וחצי שבועות בלבד, באופן חריג, הוקמה התערוכה וזאת בגלל חשיבות הנושא והתחושה במוזיאוני חיפה שיש לתערוכה כזו תוקף מוסרי וחשיבות ציבורית עליונה.

אוצרת התערוכה יפעת אשכנזי מסבירה על התערוכה

ביצוע התערוכה נעשה תוך שיתוף אנשי קיבוץ בארי ובתיאום איתם והם אף הגיעו ממלון בים המלח בו הם שוהים כעת, ליום פתיחת התערוכה.

עבור מיכה בריקמן הצילום הוא שליחות והמטרה היא לספר סיפור, תוך מחשבה על הצופה ועל הצלחתו לבנות סיפור מהתבוננות בצילום. התהליך הצילומי בתוך הקיבוץ היה מורכב ובזמן הצילומים חשב על השואה ועל חשיבות התיעוד. אומר מיכה "הערך התיעודי הדהד בראשי והפך למטרה כל כך חשובה. שאנשים לא ישכחו מה קרה בבארי, שבעוד 20 שנה יסתכלו בצילומים שלי ויוכלו לדעת ולהרגיש מה קרה במתקפת הטרור האיומה הזו".

דרך עיניו של מיכה, או ליתר דיוק, דרך עדשת מצלמתו, אנחנו הצופים מצליחים לבנות לנו את מה שקרה שם. ותוך כך גם להבין את סיפורו של העוטף באותו יום נורא של השבעה לאוקטובר.




בתערוכה יש גם שלוש עמדות של VR בהן ניתן לחוש מקרוב את הקיבוץ ואת מה שהתחולל בו.

היה לי קשה בתערוכה. הצער והכאב מאז אותו בוקר שבת התחדדו ביתר שאת. אך, אני חושבת שכולנו חייבים להגיע ולהכיר את סיפור קיבוץ בארי מקרוב כדי להבין טוב יותר מה קרה בקיבוץ ומה קרה בעוטף.

צלם: מיכה בריקמן

אוצרת התערוכה: יפעת אשכנזי

עיצוב: אבישי דותן

הכניסה חינם עד סוף החודש

מוזיאון העיר חיפה- שדרות בן גוריון 11, המושבה הגרמנית, חיפה.

 

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה