רשומות

יום שני, 13 בפברואר 2023

בחבל יתיר כבר ביקרתם? בסוסיא הקדומה? בחברון? במערת המכפלה? בואו לטייל בעקבות דוד המלך

מערת המכפלה
 

השבוע יצאתי לסיור לו ציפיתי זמן רב, לחבל ארץ בו ביקרתי לפני שנים רבות ומאז לא חזרתי אליו. התרגשתי מהביקור במקומות היסטוריים של עמנו מימי ראשית מלכותו של דוד המלך. לטייל בחבל יתיר ובחברון היה כמו לחזור אחורה בזמן. צפיתי בנוף קדומים, ביקרתי בעיר התלמודית הקדומה סוסיא, טעמתי מיינות יקב דרימיה וממעדני קפה רונאל, ביקרתי בבית הדסה ובמרכז המבקרים "לגעת בנצח" המספר את סיפורה של חברון, ולסיום ביקרתי במקום מנוחתם של אבות ואימהות העם היהודי במערת המכפלה.

בואו לטייל איתי בעקבות דוד המלך ולהכיר חבלי ארץ קסומים במיוחד.

חבל יתיר   

חבל יתיר משלב בין יערות ומדבר. הנופים בו מרהיבים, נופים תנכיים ואתרים מימי ראשית מלכותו של דוד המלך. תמצאו במקום מבחר גדול מאד של של מקומות תיירותיים המתאימים למשפחות, חובבי ספורט, אוהבי ארכיאולוגיה וחקלאות קדומה. יש מסלולי טיול רבים באזור. אתרי טבע ומורשת, אטרקציות כמו סגווי שטח ביער יתיר, יקבים ידועים כמו יקב יתיר, יקב דרימיה ויקב לה פורה בלאנש, יש מטעי שקדיות, מעיינות נסתרים, מסלולי אופניים בבית חגי, בריכת שכשוך בבית חג"י, יש מקומות לינה מיוחדים וצימרים איכותיים וגם קולינריה באווירה מיוחדת וביתית.

לכל הפרטים היכנסו לאתר תיירות חבל יתיר- לחצו כאן

אני אתמקד הפעם באתר המורשת הלאומי סוסיא הקדומה, בביקור ביקב דרימיה ובבית הקפה רונאל.

סוסיא הקדומה

הכניסה לאתר. צילום יוסי סובא

סוסיא התגלתה בחפירות ארכיאולוגיות. זו עיירה יהודית קדומה בה התגוררו כ-3000 תושבים במאות ה4-9 לספירה. כשמבקרים באתר אפשר לשמוע את הדי העבר ולהבין כיצד חיו היהודים, כיוון שנותרו שרידי מבנים, מקוואות, מערות קבורה, מנהרת מילוט שניתן לזחול בה, סמלים יהודים, פסיפסים ועיטורים. מרגש לטייל במקום, להיכנס למערות ולצפות במיצגים האור קוליים במקום. אהבתי במיוחד את מערת הקצב עם התופים והאפשרות לתופף לפי קצב המוזיקה והאורות. מקסים ממש ולא רק ילדים יאהבו.

מקווה בסוסיא


מערת קבורה ואבן הגולל
מערת הקצב
צילום יוסי סובא

לאחר הסיור במקום עם מדריכי האתר שמצליחים להמחיש ולהקים לתחייה את חיי היומיום בעיירה הגענו אל מבנה בית הכנסת המפואר והמרגש.









האתר מטופח ומזמין. הוא פתוח למבקרים כל ימות השנה (לא בשבתות וחגים) יש בו מרכז מבקרים גדול היכול לארח קבוצות גדולות מאד של מבקרים ויש בו מזנון עם מיטב התוצרת המקומית. ניתן לערוך במקום אירועים רבי משתתפים עם מיצגים, מוזיקה והפעלות. נערכות במקום חתונות ושמחות. יחיאל פרץ שליווה את הסיור ושפע ידע רב סיפר לנו על אירוע של 800 משתתפים עם מעגלי מתופפים, שחקנים והקמת כל המערות לתחייה.

יחיאל פרץ. צילום- יוסי סובא

עבורי זה היה סיור מיוחד ומרגש. מדריכי המקום מצוינים וממש הקימו את העיירה לתחייה ואין ספק שאגיע שוב לזמן הרבה יותר ארוך.


לפרטים נוספים היכנסו לאחר של סוסיא- לחצו כאן

יקב דרימיה

בני הזוג אלעד ונאוה מובשוביץ הגשימו חלום ופתחו יקב המייצר כשלושים אלף בקבוקי יינות בוטיק בשנה, מענבים הגדלים בחבל יתיר. היקב זכה בפרסים בארץ ובעולם וניתן למצוא אצלם יינות רוזה, סוביניון בלאן, קברנה סוביניון ובלנד סהר.

ניתן להגיע אליהם לביקור בתיאום מראש. לרכוש מהיינות ולבקר ביקב. ביקור ביקב הכולל טעימות יין, גבינות ונשנושים יעלה 50 ₪ לאדם. אנחנו טעמנו מיין הרוזה המשובח ונשנשנו גבינות. מהנה וטעים ביותר. מומלץ מאד.




לאתר היקב- לחצו כאן

לתיאום ביקורים- אייל: 052-7322823

קפה רונאל

קפה רונאל שוכן במצפה יאיר. הנוף הנשקף מהמקום הוא מול נופי המדבר ומרהיב. בדרך כלל האוכל המוגש במקום הוא חלבי, אך יש גם אפשרות לארוחת מנגל. אנחנו אכלנו במקום ארוחת צהריים בשרית מצוינת שכללה סלטים, מרק פטריות משגע, גריל עוף , בריסקט ועוד. הכל בטעם ביתי ומשובח.


בופה חלבי מפנק מוגש בין השעות 10.00-13.00 במחיר של 75 ₪ לאדם.

רונאל- 058-790-6608

חברון

בחברון גרים כיום כ- 1000 יהודים בשלוש שכונות. התיירות במקום מתפתחת מאד ומגיעים תיירים מכל העולם. כמובן שהאתר המשמעותי והחשוב ביותר הוא מערת המכפלה. אך בנוסף, יש בחברון אתרים היסטוריים יהודיים חשובים. אנחנו ביקרנו בשכונת אברהם אבינו ובית הכנסת אברהם אבינו, בשכונת בית הדסה ומרכז המבקרים "לגעת בנצח" ובמערת המכפלה.

אתרים נוספים לביקור: בית רחל ולאה, מרכז גוטניק, מעיין אברהם, בית רומנו, קבר ישי ורות, תל חברון הקדומה (תל רומיידה), בית העלמין העתיק ועוד.

מערת המכפלה

התרגשתי להיכנס למערת המכפלה שהוא מקום מנוחתם של אבות ואמהות העם היהודי. אברהם ושרה, יצחק ורבקה ויעקב ולאה.

ע"פ המדרש בחר אברהם לרכוש את מערת המכפלה כי במקום נטמנו גם האדם הראשון וחוה אשתו.



המקום נחשב לפתח גן עדן ושני בקדושתו אחרי הר הבית. לפי המסורת היהודית דרך המערה עולות הנשמות לגן עדן והתפילות עולות דרכה לעולמות עליונים. לפני כ-2000 שנה בנה המלך הורדוס את המבנה המרשים כמקום תפילה וזכרון על קברי האבות והאמהות. במשך 700 שנות כיבוש מוסלמי נאסרה כניסת יהודים ונוצרים למבנה. רק בשנת 1967 עם שחרור המקום בידי כוחות צה"ל הותרה שוב הכניסה.









המבנה מחולק לאזור תפילה יהודי ואזור מוסלמי. הקברים עצמם נמצאים במערה בקומת הקרקע והגישה אליהם סגורה.

מערת המכפלה פתוחה מדי יום מ- 4.00- 21.00. המקום מאובטח וניתן להגיע לבקר ולהתפלל באופן חופשי.

ניתן לקיים אירועים ושמחות במקום.

לתיאום ובירור מנהלת מערת המכפלה- 050-6477776, 050-6477744

מרכז המבקרים "לגעת בנצח"

בית הדסה. צילום יוסי סובא

בשנת 1893 נבנתה הקומה הראשונה של המבנה בידי הקהילה היהודית כמרכז חסד ומרפא. ב1909 נבנתה קומה נוספת. בבית הפעילה אגודת "הדסה" מרפאה ראשונה בארץ ישראל. בסמיכות גרו יהודים וערבים בשכנות טובה עד לטבח תרפ"ט -1929 בה נרצחו יהודים רבים והניצולים גורשו.

מרכז המבקרים. צילום יוסי סובא

במרכז המבקרים ניתן לללמוד על חברון ועל הקשר היהודי לעיר האבות, זאת באופן חוויתי ומיוחד.



בית הכנסת אברהם אבינו

צילום יוסי סובא

בית הכנסת ניצב במרכז שכונת אברהם אבינו. הרובע העתיק בחברון שנבנה לפני כאלף שנה. בית הכנסת נבנה לפני כ-500 שנה. אחרי הכיבוש הירדני נהרס הרובע ובית הכנסת הפך לדיר בהמות. אחרי שחרור חברון ב-1967 נחשפו שרידי בית הכנסת וב-1981 הוא נבנה מחדש. ב-1989 שוקם חלק מהרובע היהודי וחודשה בו הקהילה היהודית.

צילום יוסי סובא




כיום מתגוררות במקום כ-30 משפחות יהודיות. בנוסף, מתוכננת בניה של עשרות יחידות דיור חדשות על קרקעות הקהילה היהודית שנגזלו לאחר פרעות תרפ"ט.

לאתר תיירות חברון- לחצו כאן

לסיכום, סיור מרתק במיוחד. חשתי שאני מתחברת לשורשיי ולעברו של עמנו באופן עמוק ומרגש. לאורך כל הסיור הרגשתי מוגנת ובטוחה וחיילי צה"ל נמצאים בכל האזורים. כדי להכיר יותר לעומק יש להגיע וללון במקום וזה התכנון שלי לעתיד. ממליצה בחום רב לטייל הן בחבל יתיר והן בחברון, לחוויה משמעותית ובלתי נשכחת.

צילום יוסי סובא

לאתר תיירות חברון- לחצו כאן

 

 

6 תגובות:

  1. תמונות מדהימות!!!

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה לך. חלקן שלי וחלקן של יוסי סובא.

      מחק
  2. מקסים יפה!!!

    השבמחק
  3. יפה היקרה, הסיכום של הטיול שגם אני השתתפתי בו, ממש יפה

    השבמחק