רשומות

יום חמישי, 9 בפברואר 2023

פסטיבל 'בא לי גליל' השני באשכול בית הכרם 16-18/3/23- 9-11/3/23


השתתפתם פעם בסדנת ליקוט בדואי? הכנתם קטאייף בביתה של אלופת הקטאייף? השתתפתם בשוק איכרים אותנטי? ביקרתם אמנים ברכס שכניה? כל זאת ועוד הרבה יותר בפסטיבל 'בא לי גליל' השני ביישובי אשכול בית הכרם.

בפסטיבל המתקיים בלב הגליל ביישובי אשכול בית הכרם מכינים למבקרים תכנית עשירה ומגוונת שתכלול הכרות עם מקומות מיוחדים, מפגשים עם אמנים, בתים פתוחים, סדנאות בישול, סיורי ליקוט, שווקי איכרים, מחלבות, יקבים, הכרות עם המורשת הדרוזית והמורשת הבדואית, תרבות, אטרקציות, טבע ונופים מרהיבים.

הגעתי השבוע לסיור מקדים במסגרת חשיפת הפסטיבל לתקשורת וגיליתי מקומות שלא הכרתי קודם לכן. גיליתי מארחים מקסימים, אמנים מיוחדים וקולינריה משובחת. זו הייתה חוויה מעשירה מכל בחינה. הן הטעמים המיוחדים של מטבחים שונים, הן המפגש עם תרבויות ואמנים והן הנוף הגלילי המרהיב. נצלו את ההזדמנות ובואו ליהנות בפסטיבל הייחודי והעשיר בתוכן וטעמים.

עם גלית ושלגית במתחם בואכה ידפת. צילום שלגית

התחנה הראשונה שלנו הייתה במתחם בואכה יודפת. מתחם קטן של חנויות בוטיק מיוחדות כולן של אנשי האזור, הנמצאות אל מול נוף מרהיב. יש שם את "חלב עם הרוח" ובה גבינות נפלאות, יש את הגר לפריטי יד שנייה, את אונקיה המייצרת תכשיטים, את לחם עשהאל, את מעדניית טוטסי ואת הקרמיקה של פרא. לאחר שתסיירו בין החנויות היכנסו לקפה יודפת כפי שעשינו אנחנו ותיהנו ממטעמים ייחודים ונהדרים. בית הקפה נעים מאד, מעוצב ואסתטי וצופה אל נוף מרהיב של הר השאבי. האוכל במקום עשוי מחומרי גלם מקומיים מהגליל- שמן הזית מיודפת, לחמי המחמצת המקומיים, בירה מלכה ויין דלתון.

מתחם בואכה יודפת





מעדני קפה יודפת

במהלך הפסטיבל יתקיימו במתחם פעילויות שונות.

בואכה יודפת בפייסבוק- לחצו כאן

קפה יודפת בפייסבוק- לחצו כאן

לאחר מכן היכנסו ליער הקופים הנמצא ממש בסמוך. המקום עם גישה ייחודית ואולי שונה ממרבית גני החיות/פינות חי. הדגש המרכזי הוא לטובת החיות, מה שאתם רואים זה מה שיש. אין סגירת לילה בתאים. לחלק מהקופים יש בתים (להגנה מהקור, עם תנורי רדיאטור), והם חופשיים לבחור להיכנס אליהם או לא.






במסלולי ההליכה הפנימיים תפגשו קופים ואפשר להאכיל ולראות ישירות את הקופים ללא גדרות או כלובים. חוויה נהדרת לא רק לילדים. התלהבנו לא פחות כשפגשנו בדרך קופיף חמוד.

יער הקופים ביודפת- לחצו כאן

התחנה השנייה- מפגש עם אמני הר שכניה בישוב מנוף, בבית שושני של שושי שושנה המרכזת את קבוצת האמנים ובעצמה עוסקת באמנות מעיסת נייר. האמנים שפגשנו יוצרים בתחומי האמנות הפלסטית, המוזיקה, המחול, הכתיבה, הצילום והקולינריה.

נייר וצבע שושי בפייסבוק- לחצו כאן

אמני הר שכניה- לחצו כאן

במפגש שמענו את סיפורה של אלונה הוכמן וטעמנו ממטעמיה. אלונה בת לאמא ממוצא לבנוני שעלתה עם משפחתה מלבנון בשנות השבעים. מוקד החיים בבית סבב במטבח, מטעמים לבנונים ואוכל אותנטי. לימים, הקימו האם ואחותה התאומה מסעדה לבנונית מצליחה ("התאומות" המיתולגית) אלונה ממשיכה במסורת ומעבירה סדנאות בישול לבנוני. גם בפסטיבל תקיים סדנת בישול מיוחדת.

אלונה הוכמן בפייסבוק- לחצו כאן

לאחר מכן צפינו בגיל אגמון במופע קצר של סיפור משולב בקטעי נגינה על חליל. גיל המקסים הוא בן המושבה יסוד המעלה, ביומיום מהנדס חשמל, בלילה מוזיקאי ותמיד מספר סיפורים. גיל הופיע וניגן על במות רבות, ובהרכבים מוזיקליים מגוונים. גיל מאמין כי המוסיקה מאפשרת לחדור ללב, לשנות כיוונים ותפיסות, ולשמש גשר בין אנשים. גיל מציע הרצאות, סדנאות וחוגים, שמטרתם לחבר בין המשתתפים ובין עולמות מוזיקליים ייחודים, וכלי נגינה עממים ולא שגרתיים.

גיל אגמון סיפורי חלילים בפייסבוק- לחצו כאן

איילת בראון צור אמנית המעבירה סדנאות ליצירת צעיפים ועבודות משי סיפרה לנו את סיפור מרגש ומרתק על שכנה הצעיר בן סלע חייל צה"ל ז"ל המונצח בספר "הדרך של בן".

כמו כן, בפסטיבל תקיים איילת סיור "מסתרי המשי" ביקור בסטודיו של אמנית ובסביבה, מקור ההשראה ליצירותיה ותשוחח על מלאכת הציור על משי והקשר המיוחד של המשי לגליל, תוך שילוב ביקור קצר ב'הדרך של בן'

הדרך של בן בפייסבוק- לחצו כאן

לאתר של איילת- לחצו כאן

פייסבוק- לחצו כאן

ולסיום, טעמנו ממאכליה של שרון חי מ'שביל הריח' המכינה ומוכרת בימי ששי מבחר סמבוסקים, קישים, פוקצ'ות , לחמים ועוד.

בשביל הריח באינסטגרם- לחצו כאן

במהלך הפסטיבל יתקיימו פעילויות רבות בהר שכניה. עקבו אחר הפרסומים באתר התיירות של ארץ כרמי זית (קישור בסוף)

התחנה השלישית- אוהל אל עין הנמצא בקצה המערבי של כמאנה מזרח.

עיד ואיחלאס סוואעד ואנוכי

באוהל אל עין אירחו אותנו עיד ואיחלאס סוואעד. האוהל מציע אירוח בדואי אותנטי, סדנאות, הרצאות, ארוחות בדואיות, סיורים בכמאנה ותצפיות.




אוהל אל עין בפייסבוק- לחצו כאן

במקום התקיים שוק אוכל טעים עם מיטב המאכלים של בשלני המקום.

טעמנו את הקובה המדהים שהכינה לנו אום בילאל - מוהדיה קדרי (אום בילאל)  היתה בעברה בעלת חנות בגדים בכפר הולדתה, נחף. אבל בכפר הקטן שמעל בקעת בית הכרם האנשים הפשוטים לא מחליפים סטים בארון הבגדים באופן תכוף מידי, ואום בילאל החליטה לפנות לכיוון אחר. את המטבח הקטן ששכרה במרכז קטן בכפר הגלילי הפכה למוקד עליה לרגל של מקומיים ולא מעט תיירים מבחוץ, שפוגשים באמצעותה את נפלאותיו של המטבח הערבי. ידי הזהב של אום בילאל מפיקות את הקובה הכי מפורסם באזור, ולצידו מנסף חלומי, מועג'נאת פריכים וסלטים ערביים בלדיים העשויים תמיד מהצמחים הטריים הגדלים  בעונה.

פגשנו את זהיה- זהיה סוואעד- היא אגדה של ממש, ביומיום עובדת במשק בית במעלה צביה, אבל ביקור במשק-הבית הפרטי שלה, בכפר הסמוך חוסניה הוא חוויה מדהימה : חום, מאור פנים, הומור, חיוך ניצחי והמון אהבה, כל אלה יחד הופכים לתבלין מנצח שהופך את הארוחה המעולה שהיא מכינה יחד עם אחותה הצעירה פאטמה לחוויה. כשיושבים איתן בסלון הבית המרווח, עם החצר העצומה מול היער היפהפה הסמוך, החיים טובים. בחורף - זהיה נחשבת למלקטת מס' 1 במשגב, מסבירה בחן רב ובעברית רהוטה על סגולות הצמחים, מכרסמת, טועמת, קוטפת ועורמת בדרך לבישול המשותף במטבח עם אורחיה, בקיץ, תמצא זהיה בשוק את הבמיה הכי טובה, את הפאקוס המתוק, עם חלב העיזים המשובח תכין יוגורט מעולה, לצד הממולאים, האורז המשובח, המלפוף, הקובה הצמחוני והפטאייר.

חוויה בדואית סואעד בפייסבוק- לחצו כאן

פגשנו גם את וודחה המכינה אוכל בדואי אותנטי כולל ללא גלוטן.

אוכל בדואי אסיל על הר כמאנה בפייסבוק- לחצו כאן

טעמנו ממטעמי טאבון סתי - מסעדה משפחתית משובחת במג'ד אל כרום, עם מאכלים ביתיים מבית סבתא, אליה נוהרים קבוצות, סועדים פרטיים וגם רבים המגיעים לסדנאות בישול, אותם מעבירה וופיקה.

במסעדה טאבון עץ ייחודי עם גחלי אבן ומעשנת מיוחדת הנמצאת במעמקי בור עם גחלי עץ, אותם בנה מחמוד במו ידיו.

טאבון סתי בפייסבוק- לחצו כאן

עוד טעמנו ממטעמי מסעדת אלסובאט- המסעדה נמצאת בראמה. מסעדה המערבת פיוזן מאכלים וטעמים רב. בניצוחם של חוסאם השף ורעייתו מימי שהיא קונדיטורית משכמה ומעלה. יחד הם הרימו כאן מסעדה לתפארת. שנולדה לאחר ההצלחה המסחררת של מסעדת אחוזת שולמית בראש פינה.

עוגת לילות בירות המפורסמת


מסעדת אלסובאט בפייסבוק- לחצו כאן

והייתה גם תמר רז מיודפת המכינה לחמים מתסיסה וכובשת ירקות.



תמר רז בפייסבוק- לחצו כאן

כמו כן פגשנו את ראוויה מ'חוות רום' שהביאה גבינות נהדרות שהכינו בחווה. חוות רום מקיימת חקלאות בת-קיימא בכל תחום ותחום.



חוות רום בפייסבוק- לחצו כאן

התחנה הרביעית והאחרונה- מפגש עם מוחמד זיתון בכפר נחף

המסגד המפואר בכפר נחף

מוחמד הוא מורה רווק בן 36 שהקים לתחייה את מסורת הקליעה השאמית. הוא קולע בחיטה לאחר שקצר את החיטה, צבע את חלקה עם תמציות ואבקות מתבלינים וצמחים. הוא משלב בקליעה קש צבעוני ויוצר עבודות מרהיבות.



בגיל 19 החל ללמוד קליעה מאימו ומשם החל לפתח בעצמו את הטכניקה, תוך שהוא נוסע לכפרים ולומד.



גם השרפרפים בקליעה שלו.

כיום, ממשיך לעבוד כמורה, קולע ומעביר סדנאות בנושא.

אמנות הקליעה עם מוחמד בפייסבוק- לחצו כאן

 

כאמור, יתקיימו בפסטיבל סדנאות קולינריה מגוונות. כדוגמת: בכרמיאל- יעל מקונן דגו, בסדנת בישול אתיופי, במשגב- סדנת בישול בטבע עם אורי צור, סדנת ליקוט בדואי עם זהיה סועאד, בבענה- יתקיימו בתים מבשלים, בדיר אל אסד- סדנת מאפים משפחתית עם סוהיר אסאדי, בנחף- סדנת קטאייף בביתה של אום בילאל, בסאג'ור- מורשת דרוזית ואירוח ביתי, בראמה- סדנת מאפי טאבון במסעדת ראדה ובמג'ד אל כרום יתקיימו סיורים המשלבים קולינריה ותרבות. 

על אשכול בית הכרם

אשכול בית הכרם מאגד בתוכו שמונה רשויות: כרמיאל, בענה, דיר אל אסד, מג'ד אל כרום, נחף, סאג'ור, ראמה ומשגב. אוכלוסיית האשכול מגוונת ומובילה דו קיום בין יהודים, דרוזים, ערבים, מוסלמים, נוצרים ובדואים החיים יחד זה לצד זה ומקדמים עסקים, תיירות, תרבות ועוד. האשכול מאופיין  בקהילות, דתות שונות וצורות חיים שונות: כפרים, ערים, מושבים, ישובים קהילתיים וקיבוצים ובכל ישוב מגוון דמויות וסיפורי חיים מרתקים. 

לפרטים נוספים ורכישת כרטיסים:  פסטיבל בא לי גליל - תיירות ארץ כרמי זית - אשכול בית הכרם

אינסטגרם- לחצו כאן

פייסבוק- לחצו כאן

 

 

4 תגובות:

  1. כתבה מעולה שעוטפת היטב את החוויות בפסטיבל. נהדר

    השבמחק
  2. שמחנו לארח אתכם! נקווה שאנשים רבים יגיעו להכיר את הר שכניה הנהדר.
    מוזמנים לראות גם באתר מה קורה אצלנו:
    https://www.harshchenya.com/

    השבמחק
    תשובות
    1. שמחתי להכיר את סצנת התרבות הנהדרת אצלכם. מקווה איתך שרבים רבים יגיעו ויהנו.

      מחק