רשומות

יום שני, 20 באפריל 2020

על רציחות האלפבית מאת אגתה כריסטי



אגתה כריסטי היא תמיד אתנחתא רעננה ומהנה. לא חשוב כלל שאני יודעת מי הרוצח וקראתי את הספר ואף צפיתי לא מזמן בסדרה המעובדת לטלוויזיה (הסדרה נמצאת עכשיו בהוט וי.או.די לצפייה מידית והיא מעולה). עדיין, תענוג לקרוא ותענוג לעקוב איך מלכת ספרי המתח בונה את העלילה באופן מבריק.

רציחות האלפבית הוא אחד הרומנים הראשונים שעוסק בדמות של רוצח סדרתי, עוד לפני שהמונח הזה היה קיים. הרוצח בוחר את קורבנותיו לפי סדר האלפבית ולאחר הרצח הוא משאיר ליד הנרצח מדריך רכבות אלפבית. בנוסף, לפני כל רצח הוא שולח מכתב אל הבלש הידוע הרקול פוארו ובו רמזים היכן יתבצע הרצח ובאיזה יום.

הראשונה היא גברת אליס מאנדובר, השניה היא בטי ברנרד מבקסהיל, השלישי סר ג'פרי גלדסטון מגמפטון און סי. האם יצליח להמשיך במעשיו? או שהרקול פוארו יצליח למצוא ולעצור אותו? פוארו יחד עם ידידו הוותיק קפטן הייסטינגס , המצטרף אליו לחקירה, מתחקים אחר עקבותיו של הרוצח וממתינים לטעות הראשונה שתביא לפריצה בחקירה. הסיפור מסופר מנקודת מבטו של הייסטינגס והקורא עוקב יחד אתו אחר הדרך בה מנסה פוארו להבין את הסיבות לביצוע הרציחות. פוארו מאמין כי המניע הוא זה שיביא לפתרון ולגילוי הרוצח, מה שיספק לקראת הסיום טוויסט מפתיע.

אין כמו אגתה כריסטי להציב תעלומה, לתעתע בקורא, לשחק משחק קטלני ולגרום לנו לחשוד בכולם. אני תמיד מנסה לגלות מי הרוצח ולעקוב אחר הרמזים המוקדמים. ברומן הזה הצלחתי הייתה חלקית בלבד. כשרונה של אגתה כריסטי כסופרת מתח ניכר היטב ברומן זה ודמותו של פוארו כבלש מבריק מתעצמת.

איך מצליחה הסופרת לגרום לי לקרוא שוב את הספר וליהנות ממנו? אני חושבת שהצלחתה נובעת מהאופן שבו היא מתווה את הדרך, מצליחה להביא נקודות מבט שונות, להיות מעט סרקסטית ובמיוחד מאפשרת לי להיות שותפה ולקחת חלק בחידה.

אגתה כריסטי בוחרת בספריה להציג את פתרון התעלומה כאשר כל הגורמים מתכנסים יחד ואז אט אט מגיע השיא והרוצח מתגלה. זו דרך מעניינת ומהנה המאפשרת לקורא להבין איך הגיע פוארו לפתרון.

התרגום של מיכל אלפון הוא מצוין ומדויק
.
הרומן הידוע זכה למליוני קוראים ברחבי העולם ולשלל עיבודים לקולנוע, לטלוויזיה ולתיאטרון.
רציחות האלפבית מאת אגתה כריסטי. תרגום: מיכל אלפון. הוצאת עם עובד. עורכת הסדרה: מאיה פלדמן. 279 עמודים. מחיר: 74 ₪.

3 תגובות:

  1. קראתי את הספר, נהניתי מכל שניה ומכל רגע. וכמובן גם צפיתי בסדרה הטלוויזיונית, הנאה שלמה.

    השבמחק