רשומות

יום שני, 8 באפריל 2019

על ספר חדש "הגדתא- הגדה חילונית לפסח" מאת רקפת צור


אנחנו משפחה חילונית. כמו כולם חוגגים את ערב חג הפסח בקריאת ההגדה. אלא, שבכנות, אני מודה שברוב הפעמים קוראים את סיפור ההגדה באדיקות עד הסעודה המפסקת ולאחר מכן מדלגים ומגיעים לשירים. אני מניחה שיש עוד כמונו שמאבדים עניין ומחכים לחלק המעניין באמת- ארוחת החג.

רקפת צור הבינה שיש לשנות ועדיין לשמור על המסורת ולספר בערב חג הפסח את הסיפור המופלא של יציאת מצריים, אך לעשות זאת באופן הרבה יותר מעניין ומושך. והיא חיברה את "הגדתא" – הגדה חילונית, המספרת את סיפור היציאה לחופשי של עמנו בשפה עדכנית, נגישה, ברורה ונהירה, מלווה בהומור ובאיורים מקסימים. יש בהגדה את סיפור יציאת מצרים ואת סיפורו של משה, ארבע כוסות, מה נשתנה ואפיקומן. יש שירים ישראלים ויש ארבעה בנים ובנות. היא אינה כוללת קטעים בארמית, אינה כוללת ברכות (מלבד לחיים), ואינה כוללת דברי רבנים.
רקפת צור (47) תושבת חדרה, בת זוג, אמא לשני ילדים בחינוך דמוקרטי, מטפסת, קרמיקאית וציירת חובבת, אוהבת לטייל. לפעמים גם כותבת. במקצועה עובדת בתחום המחשבים ומאפיינת חווית משתמש.
רקפת צור מספרת: "אין כמעט ישראלי חילוני או דתי שאינו חוגג את ליל הסדר. במרכז ליל הסדר עומדת ההגדה המסורתית שלנו שהיא ארוכה וחלקה כתוב בארמית. כתוצאה מכך היא אינה מדברת לרוב האנשים ובמיוחד לדור הצעיר יותר. קריאת ההגדה הפכה למשהו שצריך לעבור בליל הסדר בדרך אל הארוחה. החלטתי לשנות מצב זה ולהפוך את ההגדה למשהו קריא שגם הדור הצעיר יתחבר אליו וגם יצליח להעביר את משמעות החג בצורה נגישה. לכן כתבתי את הגדתא –הגדה חילונית, מאוירת ומקוצרת. הטקסט בהגדה הוא ברוח חילונית ואינו הטקסט המקורי של ההגדה. עם זאת הוא עדיין מתאים גם לסבים ולסבתות, גם להורים וגם לילדים. ההגדה נכתבה מתוך רצון לחגוג את החג בצורה חילונית.

"הטקסט של הגדתא שונה מההגדה הרגילה ואינו כולל את הטקסט המקורי. החידוש העיקרי שלי הוא סיפור יציאת מצריים, המסופר בהגדתא כסיפור כולל איזכור משה, וההתייחסות לנשים. בתנ"ך ובהגדה ממעיטים להזכיר נשים, או שהן דמויות שוליות. אצלי גם הן גיבורות. לדוגמא, בחרתי לכתוב על ארבעה בנים ובנות והבת היא אכן רשעית, ודבר זה נעשה מתוך מחשבה תחילה. בנות מתוארות ברוב הספרים כטובות וחמודות. רציתי לתת מקום גם לילדה שאינה הולכת בתלם".





"החלטתי להפוך את ההגדה ממשהו משעמם, מייגע וארכאי לכיף", מספרת רקפת צור, "אני רוצה להמשיך את המסורת, חשוב לי שהילדים שלי יידעו מה השורשים של העם שלהם, ודווקא מהסיבה הזו זה חיוני בעיניי להנגיש להם את המוצר. שיתחברו אליו כמו לטקסט שנכתב בימינו".

הגדתא כוללת הסברים על קערת הסדר, שירים מתוך ההגדה המסורתית, סיפור יציאת מצרים, קומיקס, איורים רבים ומוצלחים של דבורה נצר גרינברג וגם קצת הומור.

אני לא בטוחה שנעבור לקרוא את ההגדה החילונית, כי מסורת זו מסורת, אבל נוסיף ונקרא גם מהגדתא ובמיוחד את הקטעים שבו הכניסה רקפת שינויים מעניינים (למשל, על ארבעה בנים שהפכו לעל ארבעה בנים ובנות)

זו יכולה להיות מתנה יפה לחג, לחילונים בינינו.


"הגדתא – הגדה חילונית לפסח" מאת רקפת צור. איורים: דבורה נצר גרינברג. הוצאת הספרים "אוריון", 28 עמודים. מחיר לצרכן 60 ש"ח. מנוקד. להשיג בחנויות הספרים וכן בחנות ההוצאה

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה