רשומות

יום רביעי, 7 ביוני 2017

לילות רמדאן בנצרת- מקומות, המלצות, אירועים וחוויות



נצרת היא אחת הערים העתיקות והיפות שבגליל התחתון. היא שוכנת בלב בקעה מוקפת הרים והביקור בה מיוחד וחוויתי. ביקרתי בנצרת מספר רב של פעמים ואני תמיד מגלה בה פינות חמד נוספות שלא הכרתי. חנויות מעניינות ומסעדות טעימות.
הפעם, יצאתי לסיור מיוחד בשיתוף משרד התיירות ועיריית נצרת, לקראת פסטיבל לילות רמדאן- אירוע ייחודי שיתקיים בתאריכים 15-17/6/2017 בחצר אל לחאם רחוב תאופיק זיאד. מדובר על אירוע תרבותי, אומנותי ומוזיקלי שיכלול הופעות זמרים, להקות, קרקס, הצגות ומופעים. אירוע מיוחד במינו וללא תשלום. מומלץ מאד להגיע ולקחת חלק בחוויה המיוחדת ובאותה הזדמנות גם לסייר בעיר היפה, בסמטאותיה, בשוק העתיק, בכנסיות, במעיין מרים, במסגד הלבן, בארמון בית סיף ובמקומות רבים נוספים. אנשי נצרת יקבלו אתכם בשמחה ויתנו לכם להרגיש בבית.
הסיור שלנו החל במפגש עם ראש עיריית נצרת עלי סלאם. ראש העיר הוא איש מרשים, שוחר שלום שאינו חושש להביע את עמדותיו ועושה הרבה למען העיר ותושביה. הוא סיפר לנו על הפרויקטים הרבים אותם הוא מפתח בנצרת כמו: מרכז תרבות גדול, בית עירייה חדש, שכונה גדולה חדשה ועוד. בתכניותיו לעתיד הקמת אוניברסיטה בעיר המשותפת ליהודים וערבים, הקמת שכונה משותפת ובתי ספר משותפים. הוא מעודד הקמת בתי מלון נוספים בעיר, מסעדות ואטרקציות תיירותיות כיוון שכל הסקרים מצביעים על עלייה מתמדת בתיירות הפנים. " אני חושב על עתיד ילדינו ועושה הכל כדי שכולנו נחיה בביטחון, שלווה ושיתוף"- אמר ראש העיר.
                             בצילום- ראש העיר נצרת עלי סלאם
לאחר המפגש המעניין יצאנו לטייל בעיר יחד עם אימאן בסול המקסימה, עוזרת המנכ"ל ואחראית על התיירות והמדריך ריאד אבו אסד.
הנקודה הראשונה- כנסיית הבשורה היוונית האורתודוקסית
המסורת הנוצרית-אורתודוקסית מייחסת את המעיין הסמוך למקום בו ניתנה הבשורה למרים מפי המלאך גבריאל. הכנסייה נבנתה ונהרסה פעמים רבות והמבנה הנוכחי הוקם במאה ה-18.

הכנסייה הקטנה והמרשימה מלאה בציורי קיר ועיטורים מעשי ידי אמנים מרומניה ומהתקרה תלויות נברשות מוזהבות וגדולות. הכנסייה המוכרת גם ככנסיית הבשורה היוונית-אורתודוקסית וכנסיית "באר מרים" מוזכרת בעדויות של עולי רגל וצליינים כמקום פולחן פופולארי שבו על פי המסורת ירד ישוע אל המעיין.

שעות פעילות:
ימי שני-שבת    7:00-17:00
הכניסה חופשית ובלבוש צנוע





בסמוך לכנסיה נמצא מעיין מרים המפורסם. מדובר במקום שהפך לסמל העיר. המעיין שימש את תושבי נצרת בתקופות הקדומות והפך לקדוש עם המסורת הנוצרית המקשרת את המקום עם הבשורה למרים.
המעיין נחשב קדוש גם למוסלמים שייחסו למים סגולות ריפוי בגלל שמרים נזכר שמה בקוראן . במרכז כיכר המעיין ניצב סביל (מתקן מים ציבורי) אליו נותבו מי המעיין בעבר. האזור שופץ בשנים האחרונות וכיום אין בו מים זורמים.
מקום מעניין נוסף הנמצא במקום הוא בית הבישוף
מתחת לרחבת הכנסייה הבישופית ישנה מערה תת קרקעית גדולה שהייתה בשימוש יותר מ-2000 שנה עוד לפני תקופתו של ישוע. המערה נפתחה לציבור הרחב בחודש אוגוסט 2011.
מערת "אל-קילאי" היא מערה ענקית, שהייתה ככל הנראה חלק מקומפלקס שלם של מנהרות, אשר השתרעו מתחת לאדמת הגיר הנצרתית, וחיברו את הכפר הקדום עם המעיין האחד והיחיד, הנובע במרחק ניכר.
שעות פעילות:
ימים ב'-ש' 10:00-18:00
 
הנקודה הבאה בסיור  בית סיף אלדין זועבי ( ארמון מהמאה 19)
מדובר על בית מפואר ומיוחד שנקרא במקור נקרא " ארמון אלרייס" על שמו של סלים אלרייס הסוחר שבנה אותו בסוף המאה ה-19, הבית נמצא בשכונה האורתודוקסית בעיר העתיקה. הבית בעל שלוש קומות, שתי הקומות הראשונות נבנו בסוף המאה 19, והקומה השלישית נבנתה בשנת 1907. תקרות הבית מעוטרות בציורים שציירו ע"י אומנים מסוריה ולבנון,  אשר הביאו עימם את הסגנון של ארמונות איסטנבול ושל בתי האליטה באזור.
כיום, בעלת הבית הינה פאתנה זועבי, בתו של סיף ארדין זועבי. התגוררה בבית עד שנת 2001 ועזבה אותו, מה שהפך את הבית למקום מוזנח וריק, בשנת 2009 חזרה לגור בבית והחליטה להגשים חלום ישן שלה לשמר את מורשת הבית ולארח בו אנשים. כיום, מפעילה פאתנה מגוון אטרקציות לתיירים בתוך הבית היפה ומעבירה סדנאות בישול מסורתי כמו: הכנת עלי גפן, ממולאים ועוד. ויש גם הרצאות, סיורים בבית וארוחות מסורתיות. טעמתי מהעוגיות הנפלאות שהיא מכינה ורק בשבילם כדאי להגיע. ניתן לארח בבית עד 50 איש ומחירי הארוחות נעים בין 100-120 ₪.
לפרטים והזמנות: 052-6626943


המשכנו בסיורנו דרך ציר הצלבנים, נכנסנו לשוק העתיק ואל מסעדת אבו אשרף לטעום מהקטאיף המפורסם והטעים שלו. הקטאיף הוא ממתק מיוחד לרמדאן ואתם חייבים לעצמכם לטעום אותו.
מסעדת דיואן אל סראיה של אבו אשרף היא מסעדה מיוחדת מלאת פריטי אספנות שאסף בעל המקום במשך שנים רבות מכל מדינות האיזור. הסוד על פי אבו אשרף הוא לעשות מתוך אהבה, הוא לא מעסיק עובדים ומדי יום עומל על הכנת קטאיף (قطايف) - מעדן פנקייק מתוק וממכר שמכינים לכבוד חודש רמדאן.
שעות פעילות: 10:00-17:00
טלפון- 046578697

 הנקודה הבאה המסגד הלבן
המסגד הלבן" נבנה לפני יותר ממאתיים שנה כסמל לאחווה בין הדתות והעמים. בנה אותו מושל נצרת דאז, עבדאללה אל- פאהום, לציון סיומם של ימי-הדמים בתקופת המושל העותומני אל-ג'זאר. הצבע הלבן נבחר כסמל לטוהר, אחווה ושלום. בני משפחת פאהום, הממונים על המסגד )התפקיד עובר בירושה(, מקפידים לשמור שהדרשות המושמעות במסגד זה יישאו תכנים פייסניים. המסגד הלבן נמצא בפתח השוק, ליד הכיכר המרכזית של העיר, וצריחו דמוי העיפרון הלבן בולט למרחוק.
אין שעות ביקור קבועות. יש לחלוץ נעליים בכניסה, להימנע מרעש ולהקפיד על לבוש צנוע


וממסגד לבית קפה מיוחד  קפה אבו סאלם

קפה אבו סאלם בית הקפה הממוקם בסמטה באמצע השוק בעיר העתיקה, הוא מעוז השש-בש וגם ביתם השני של זקני נצרת. כיום, מפעיל את בית הקפה ויסאם שהוא הדור השלישי למייסדי בית הקפה. ויסאם למד באוניברסיטת תל אביב וחזר לנצרת לעבוד בבית הקפה. הוא שיפץ את המקום ומגיש למבקרים תה קינמון ואגוזים מיוחד במינו שהוא גם סימן ההיכר של המקום ויש גם משקה לימונים ורימונים קר וכמובן קפה שחור משובח המבושל במקום.
בית הקפה מיוחד מאד והתחושה היא לחזור אחורה בזמן לעבר. ההיסטוריה נושבת מקירות האבן העתיקים.
שעות פתיחה: ב'-ש' 9:30-17:00
                        א' 9:30-1:00      
טלפון: 0535530103 



בלב העיר העתיקה  נמצא גם את מטחנת הגליל אל באבור ביקרתי בחנות התבלינים הייחודית הזו מספר פעמים. החנות נראית כמו מערת אלאדין מלאת אוצרות.
זו אחת מחנויות התבלינים הוותיקות ביותר בארץ, הפועלת מזה כ-120 שנה כעסק משפחתי, שעבר מדור לדור.
אלבאבור מציעה מגוון עצום של מוצרים (קפה לסוגיו השונים, שמנים, דגנים וקטניות, פירות מיובשים, קטורת, פיצוחים ועוד) ותבלינים ביתיים, שנטחנים כולם במקום, והמתאפיינים לא רק בטעם ייחודי, בארומה נפלאה ובמרקם מושלם, אלא גם בהיותם אותנטיים: נטולי חומרים משמרים, משפרי טעם, צבעי מאכל ו/או חומרים סינתטיים אחרים שניתן למצוא בתבלינים התעשייתיים.
שעות פעילות:
ימים ב'-ש' 10:00-18:00
טלפון 04-6455596
כדי לבקר בכל המקומות והאטראקציות שיש לנצרת להציע לא די בסיור של יום. אני מציעה להקדיש לעיר לפחות יומיים- שלושה ולתייר בנחת בעיר וסביבותיה. איפה לנים אתם שואלים? ובכן, בשנים האחרונות ניתן למצוא בעיר צימרים וגסט האוזים מיוחדים במינם. בסיור הפעם ביקרנו בשלושה מהם. כולם קטנים (בין 8-10 חדרים) מיוחדים ומאפשרים חוויה אחרת. המחירים נעים בין 400-600 ₪ לחדר כולל ארוחת בוקר.
בית הארחה אלחכים
בתוך מבנה בן 200 שנה, בלב העיר העתיקה של נצרת, במרחק הליכה מהאטרקציות החשובות בעיר, השוק הישן, הכנסיות והמסעדות שוכן בית הארחה ציורי ועתיק.
המבנה שימש במקור כנגריה ישנה של תאופיק אל חכים (משנות 1930) שהתפתחה והפכה לעסק משפחתי עם הבנים של תאופיק.
ב 2015 שופץ הבניין להיות בית הארחה, של 10 חדרים שמתאים לזוגות ולשלישיות  בסגנון אותנטי שמשמר את סוד האירוח הנצרתי  ועונה על דרישת כלל האורחים באבזור: מקלחת ושירותים פנימים, טלוויזיה בלווין, חיבור אינטרנט אלחוטי בחדרים ובשטחי בית ההארחה, ערכת קפה ותה, מזגן וחימום, מקרר, שטחים ציבורים ומרחבים מתאימים לאירועים, סדנאות, ישיבות והרצאות.
כמו בכל יום, ארוחת הבוקר נבחרת מהמוצרים הכי טריים שיש בשוק, מאכלים אותנטיים ועונתיים עם קפה ערבי עם הל לחוויית אירוח משפחתית מקומית.
פרטים ומידע נוסף
טלפון: +972-4-6545990
בית מישל
בית הארחה הנמצא בסמטאות העיר העתיקה. הבית היה ביתו של ראש העיר הראשון של נצרת טנוס קעואר משנת 1854. מקום קסום אשר מישל בעליו הוא איש לבבי ונחמד מאד שיקבל אתכם באהבה ובחום. ארוחות הבוקר שהוא מגיש עשירות ורבות טעמים והחדרים משקיפים לעבר הנוף. יש מרפסת גדולה שלא תרצו לעזוב ואווירה של שלווה ויופי.

פרטי יצירת קשר:
טלפון: 
דוא"ל: 
שעות פתיחה: 
ב' - ש': 8:00 am-1:00 am


                  הנוף הנשקף מהמרפסת
בית הארחה מינסה קריסטי
בית הארחה מנסה קריסטי ממוקם בשכונה הלטינית באחד השכונות הוותיקות ביותר בנצרת בדיוק ברחוב אלנבעה " המעיין״ בגלל המעין שזרם ליד כנסיית אלבלאטה " האבן השטוחה״. הבית ממוקם בקרבת העיר העתיקה והשוק הישן של נצרת כ 3 דקות הליכה. החדרים הישנים שלו שופצו עם שמירה והבלטת שיטות ותקופות הבניה שנבנה בה על גג המלון מנסה קריסטי טרסה ענקית שמשקיפה מגבוה על נצרת העתיקה והשכונות היותר חדשות. הגיאוגרפיה שלו נתנה לו נוף פנורמי של מעוף ציפור מרהיב שמשקיף עד הרי הגלבוע מגג הבית ניתן לכנס לאחד החדרים הגדולים של הבית שהוא חדר כיפתי מאבן .מרהיב ביופיו שמשמש לחדר כנסים קטן בכניסה למתחם הבית עוברים במעלה המדרגות בגינה יפה שגדל בה עצי הדר .ופירות עונתיים שניתן לשבת מתחתיהם וליהנות מהאווירה המיוחדת.
טלפון: 0558868423


את סיורנו בנצרת סיימנו במסעדת תשרין המצוינת.
תשרין ממוקמת במרכז נצרת (המעיין 56), קרוב לכנסיית הבשורה ולעיר העתיקה. המקום נבנה בשנת 1868 ושימש כבית מגורים, דבר הנותן לו אווירה חמימה וביתית המושפעת מהעיצוב הייחודי והמוזיקה הנעימה המושמעת ברקע.
תשרין שייכת לדור החדש של מסעדני נצרת, אחסאן ומוסא, שני בחורים  צעירים, מלאי מרץ ותקוות שיש להם תכונה בסיסית של רצון לארח, ולהקנות לאורחים תחושה של בית וחוויה של טעמים. לא מעט מהתחושה הזאת נגרמת הודות לאנשי המקצוע והשפים שהוכיחו עצמם בעולם הקולינרי ומככבים במסעדה.
המטבח של תשרין הוא שילוב של מטבח פיוז'ן המשלב בין אוכל מסורתי  למנות עדכניות מהמטבחים המובילים בעולם, פרי יצירתם של השפים. המסעדה פתוחה כל יום מ-10:00 עד האורח האחרון.
 אכלנו במסעדה ארוחת איפטאר מסורתית שכללה מרק, טבולה נהדר, גבינת חלומי מטוגנת, חצילים בטחינה. ולמנות העיקריות: מוחמר- נתחי עוף עם בצל וצנוברים על פיתה מהטאבון. מנה טעימה ביותר ומומלצת. סיניה- כופתאות בשר כבש ברוטב טחינה ועגבניות. אחת המנות המיוחדות והטעימות של המסעדה. נתחי עוף בקפה ברוטב שזיפים ופירות יבשים. שכניי לסעודה התלהבו מאד ממנה זו. אני לא אוהבת קפה כך שלחיכי הייתה המנ טעימה פחות. לקינוח- כנאפה עדין וטעים.



הארוחה היוותה סיום מתאים לסיור העמוס חוויות ואני ממליצה לכם בחום להגיע, לטייל וליהנות מכל מה שיש לעיר היפה והמיוחדת להציע ובמיוחד בימי הרמדאן.

2 תגובות: