רשומות

יום ראשון, 25 ביוני 2017

אילו ספרים לקחתי לחופשה ביוון ומה מומלץ



חופשה ביוון משמעה חופים שלווים, ים טורקיז, שמש וספרים. לחופשה הפעם לקחתי איתי 5 ספרים ו.. כן, סיימתי את כולם. ספרים קלילים, נחמדים, קצת מתח והרבה הנאה. היו איתי "הבחורים של קלרה" של אדיבה גפן. "חיסול ממוקד" של בראד תור. "עונת החתונות" של ליסה קלייפס. "הגולם, האח השקט" של מרים פרסלר ו"חי בסרט יווני" של שלמה בורלא.

הבחורים של קלרה- אדיבה גפן

 
ספר מתח חביב ומהנה המתרחש כולו בתל אביב. הגיבורה דקלה שושקוביץ, רווקה תל אביבית, נפרדת מהחבר ויוצאת לחפש הרפתקאות שיעזרו לה לשכוח את אהבתה. היא מתחילה עם תספורת חדשה ובמספרה מתוודעת לבנות משפחת מסילתי המתכוננות לחתונה. הקשרים הנוצרים מובילים את בנות המשפחה להזמינה לחתונה והיא מחליטה לקבל את ההזמנה ומגיעה למסיבת החתונה. האירועים המתרחשים בחתונה, מובילים אותה לבית המעצר ומשם למערבולת של אשמה, ייסורי מצפון, פחדים וניסיון של הגיבורה להבין מה באמת התרחש בחתונה ואיך היא קשורה לכך. דקלה יוצאת למאבק על חפותה, לא מוותרת, ממשיכה להסתבך, לנסות למצוא פתרונות ולפתור את התעלומה.

חיבבתי מאד את הגיבורה הקצת מבולבלת, דיכאונית, עצובה אך גם אמיצה, נחושה וחכמה. לבד, מול כל כוחות הרשע, היא מצליחה לאסוף פיסה לפיסה ולהבין את מה שקרה. רק לקראת הסיום היא נעזרת בבוסית שלה ממשרד החקירות ששבה מחופשה ובדמויות נוספות. איני מפרטת כדי לא להרוס לכם את ההפתעה.

אדיבה גפן כותבת משכנע, עכשווי ומהנה. הסיפור ריאליסטי מאד, אמין ואפשרי. השחיתות המתוארת בספר שרירה וקיימת גם במציאות. הקשרים בין הון ושלטון, הכסף שקונה הכל גם עמדות כוח במפלגה. תרבות ה"מגיע לי" ו"אני ואפסי עוד". התיאורים מדויקים, ישראלים ומוכרים לכולנו.

זה הספר ה-20 של אדיבה גפן המתגוררת כיום בתל אביב. אדיבה מספרת שהספר נכתב במשך למעלה משנתיים, בהם הקשיבה לגיבוריה, עקבה אחריהם, חלמה עליהם, התווכחה איתם, שינתה, יצרה, התלהבה והתרגשה איתם. אני חושבת שהצליח לה ונהניתי לעקוב אחר עלילותיה של דקלה, עד לסוף המעניין.

הבחורים של קלרה- אדיבה גפן.הוצאת כנרת, זמורה ביתן, דביר מוציאים לאור. 414 עמודים. מחיר לצרכן- 96 ₪.

הגולם, האח השקט- מרים פרסלר

 
על פי האגדה נוצר הגולם מפראג על ידי המהר"ל- רבי יהודה ליווא, במאה ה-16, על מנת להטיל אימה על מפיצי עלילות דם נגד היהודים. בפולקלור היהודי נפוצו אגדות רבות סביב הגולם שהיווה מקור השראה למחזות וסרטים.

מרים פרסלר מספרת מחדש את האגדה ועושה זאת תוך שהיא מקימה לתחייה עולם יהודי שפס מן העולם. עולם יהודי אירופה שסבלו מפוגרומים, עלילות דם ושנאה על בסיס קבוע. מרים משלבת בספר פסוקים מתוך התנ"ך ומצליחה להפוך אגדה לסיפור עלילתי מרתק, תוך שהיא נוגעת במיתוסים של הפולקלור היהודי.

גם מי שמכיר את אגדת הגולם, ייהנה לחזור אל הקסם שיש בסיפור הגולם והייחודיות שבו. אני קראתי בסקרנות רבה אודות הטקסים והאמונות של פעם ונהניתי לעקוב אחר הסיפור הפנטסטי של הפיכת חומר ליצור אנושי. לעמים אחרים יש מלכים וקוסמים מיתולוגיים ולנו יש את הגולם.

מתוך הספר-" מפינת הסמטה של בית הכנסת צצה דמות גבוהה. באור הדמדומים של הערב לא היה אפשר להבחין בפניו של האיש, רק בדמותו החסונה, לבדו לגמרי צעד במורד הכביש והתקרב אל התוקפים.

"זה יוסף" לחש ינקל, "אבל, הוא לבד! מה כבר יכול גבר אחד, גם אם הוא גבוה וחזק, לעשות לחבורה כזו של בריונים?"

יוסף התקדם באטיות, ראשו פנה היישר לפנים, הוא לא הביט לא ימינה ולא שמאלה. צעד אחר צעד התקרב אל התוקפים, פניו לא הסגירו שום רגש, לא פחד ולא זעם, הן היו חתומות כאילו פוסלו באבן. הוא נעמד תחתיו בלי נוע ולא התנודד גם כשהניפו התוקפים את מקלותיהם וחבטו בו. נראה שהמכות אינן משפיעות עליו כלל. הוא רק הרים את ידיו ודחף מעליו את הגברים, כמו שמסלקים זבובים מעצבנים או נמלים."

מרים פרסלר היא סופרת ומתרגמת גרמנייה ידועה. נולדה ב-1940 לאם יהודייה וגדלה אצל משפחה מאמצת. חיה בארץ מספר שנים בקיבוץ וחזרה לגרמניה. פרסמה עשרות ספרים וזכתה בפרסים ספרותיים רבים וחשובים.

הגולם, האח השקט- מרים פרסלר. תירגם- יונתן ניראד. הוצאת "עם עובד" 296 עמודים. מחיר לצרכן- 74 ₪.

חי בסרט יווני- שלמה בורלא

ספר- יומן המספר את סיפור חייו של הכותב ועושה זאת בפתיחות ובאומץ. האירועים האוטוביוגרפיים המתוארים בספר אינם פשוטים לעיכול. הילד שלמה עבר ילדות מאד לא פשוטה והוא מתאר זאת בכנות שצמררה אותי. בנוסף, יש בספר תובנות לחיים המסבירות כיצד ניתן לעבור מילד שמן, דחוי ונכשל למבוגר מצליח בשימוש בכלים אותם הוא ממליץ בספרו. הוא מראה שאפשר להיות מאושרים גם כשנדמה שהחיים פחות מחייכים אלינו ומפילים אותנו שוב ושוב לתהום עמוקה, שקשה לראות ממנה את האור.
הכותב פותח בפנינו דלת של חייו הלא שגרתיים ועל הדרך שעשה וההתפתחות המקצועית שלו, מתוך מטרה לעודד את הקורא לגלות בעצמו כוח ויכולת.

שלמה בורלא, בן להורים סלוניקאים שגדל במושבה הגרמנית בחיפה. איש משפחה, אב ל-6, מורה דרך, מנחה קבוצות ויועץ ארגוני.

שלמה בורלא מספר, כי בין המסרים והתובנות בספר ניתן למצוא: לא חשוב מה הרקע ממנו באנו או מה האתגר בו אנו נמצאים כרגע "הבחירה בגישה שלנו בכל רגע ורגע נתון היא בידינו". "הבחירה בגישה חיובית לחיים היא כורח המציאות. כל דבר אחר מביא לאבדון...". 8 ביליון אנשים בעולם זקוקים להערכה, לאהבה ולהכרה! חשוב שאנשים אחרים יעריכו אותנו ויאהבו אותנו, אך "הכוס (של ההערכה) יכולה להתמלא רק מבפנים", כלומר עלינו לאהוב ולקבל את עצמנו כפי שאנחנו. חשוב שנמצא את הייעוד, המטרות והדרך שלנו וחשוב למצוא את המשמעות של חיינו".

שלמה בורלא מסכם: "היום, אני יועץ ארגוני ומנחה קבוצות, בעל ניסיון הדרכה רב שנים. אני נפגש עם מאות נשים וגברים ומאמן מנהלים ומרצים מהבכירים בארץ ובעולם". שלמה מלווה חברות, ארגונים, צוותים ומנהלים כדי להפיק את המיטב שבהם. הוא מדבר אליהם בגובה העיניים והעבודה מתקיימת בסדנאות ובחוויה. מנהלים ועד אחרון העובדים עוברים על בשרם טרנספורמציות מדהימות הן בחייהם הפרטיים, במשפחה ועם חברים והן בעבודה עם הקולגות, הבוסים והכפיפים". שלמה משתמש בממצאים חדשניים מהמחקרים שיצאו זה עתה מהתנור במנהיגות, ניהול, שירות מכירות עבודת צוות ואחרים כשכל אלה מתובלים בניחוחות מחייו האישיים ובתובנות שהוא אסף בדרך. אכן שילוב מנצח!

"חי בסרט יווני" מאת שלמה בורלא. הוצאת "מדיה 10", 185 עמודים. מחיר לצרכן 122 ש"ח. להשיג בכל חנויות הספרים ובאתר המחברwww.insideoutside.co.il  / אתר הספר http://www.greekmovie.co.il/he/85


עונת החתונות- ליסה קלייפס

 

הגעתי לספר הזה בחשק מועט. "עוד ספר מסדרת הרומן הרומנטי " חשבתי לעצמי והחלטתי שלטיסה הוא יתאים. לא טעיתי כשהגדרתי אותו כרומן רומנטי צפוי וידוע מראש. אבל, טעיתי בכך שחשבתי שישעמם לי. כי בז'אנר הזה של ספרים רומנטיים הוא כייפי, קליל ונחמד למדי. העברתי שעתיים של טיסה בחברתו והן עברו ביעף.

 

העלילה עוסקת במתכננת החתונות אייברי קרוסלין, הפוגשת רווק עשיר המחזר אחריה. לה אין כל כוונה להניח לו להצליח בכך, אך היא אינה עומדת בפני קסמו ולאחר מכן נחושה לנתק את הקשר שנוצר. העלילה ממשיכה עם פיתולים, הפתעות וסיום ידוע שמאפשר לנו לחייך בהנאה. מי שאוהבת ספרות רומנטית תהנה מהספר הקליל והחביב הזה המאפשר לשכוח לרגע את המציאות ולשקוע אל עולם של רומנטיקה, אהבה וגברים חסונים, עשירים ונחשקים.

 

עונת החתונות- ליסה קלייפס, תרגום- יעל אכמון, כנרת, זמורה ביתן מוציאים לאור, 285 עמודים. מחיר לצרכן- 94 ₪.

 

חיסול ממוקד- בראד תור

 

מותחן מהנה ומהיר עלילה, בעל קצב מטורף שגרם לי לרצות להגיע לדף האחרון כמה שיותר מהר. כתבתי כאן על ספריו של בראד תור ועל יכולתו לבנות עלילה סוחפת ומותחת. גם בספר הזה הוא מצליח בכך.

הפעם, עוסק ספרו במדינות הקרובות לנו ובעיקר בסוריה. מעניין לקרוא על מה שקורה באזורנו דרך עיניו של סופר וכן, גם ישראל מוזכרת בספר.

 

גיבור הספר הוא הסוכן סקוט הרוואת, אותו הכרנו בספרים הקודמים. סוכן שאינו כפוף לחוקים, פועל מחוץ למסגרת ואינו חושש מכישלון. כשצוות ריגול אמריקני חשאי הפועל באזור סוריה נתקל במארב ומותקף, כל הסימנים מצביעים לעבר מודיע מסוכן בבריסל. אל משימת חיסולו של המודיע מוזעק סקוט הרוואת, סוכן האנטי-טרור המומחה בביצוע משימות מיוחדות. אך בעודו מחפש את המודיע, נתקל הרוואת ביריב מסוכן וקטלני פי כמה – סוכן קווקזי בשם סשה באסייב, שכילד שרד התקפת טרור מחרידה ובעקבות הטראומה הפך למכונת הרג שמטרתה אחת ויחידה: לחסל כמה שיותר אמריקאים.

 

ככל שמתקפות הטרור מתגברות ואף מגיעות עד לפתחו של הבית הלבן, הרוואת מוצא עצמו במירוץ על חייו. מווינה, בריסל וברלין, עד מלטה, ירדן וסוריה – הוא ייאלץ למתוח את יכולותיו עד הקצה כדי להתמודד מול הרשע המוחלט המאיים למוטט את עולמנו.

האם יצליח בכך? אני מניחה שאתם יודעים את התשובה. אך בספרים כאלה הדרך היא החשובה והמרתקת.

נהניתי מהעלילה, הדמויות, הקצב ותחושת הדחיפות המתגברת ככל שהסיפור נמשך. אין כמו בראד תור לבנות מתח שהולך ומתגבר.

  

"חיסול ממוקד" הוא ספרו הרביעי שתורגם לעברית, אחרי "הכרזת מלחמה" (הוצאת "דני ספרים" 2016"), "רשימה שחורה" (הוצאת "דני ספרים" 2015) ואחרי "צוות חשאי" (הוצאת "דני ספרים", 2015).

     

"חיסול ממוקד" מאת בראד תור. מאנגלית: נועה מרום, הוצאת "דני ספרים", 432 עמודים. מחיר לצרכן 98 ש"ח, להשיג בכל חנויות הספרים ובחנות המקוונת של ההוצאה: www.siman-kria.co.il

 

 

 

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה