רשומות

יום שישי, 2 ביוני 2017

המלצות על ספרי ילדים ונוער וגם על ספרוני לימוד ערבית בקלות ובכל גיל



בסקירה הפעם שני ספרי ילדים מחודשים ואהובים. ספרה של דבורה עומר "בעקבות הלהבות" המתרחש במלחמת העולם השנייה וספר נוסף בסדרת קופיקו של תמר בורנשטיין- לזר והפעם על קופיקו השוטר. ספרים חדשים- ספר ששי בסדרת ראשית הקריאה "באושר ועושר כאילו" של שרה מלינובסקי המספרת על אבי הגיבורה הנבלעת כל פעם באגדה אחרת וספרו של רוני שטיינברג על "אבא קיפוד". ולסיום דיקלה ספיר עם סדרת ספרונים ללימוד ערבית בקלות, המתאימים החל מגילאי גן חובה.

בעקבות הלהבות מאת דבורה עומר- ספר מחודש

 


טוב עשו בהוצאת "שרברק" מבית "דני ספרים" שהוציאו מהדורות חדשות לספריה של דבורה עומר. מדובר בקלאסיקות שרובנו גדלנו עליהם. אין כמוה לטוות עלילות מרתקות המספרות את סיפור הישראליות לדורותיה, באופן שירתק את הקוראים הצעירים אל הספר.

 

ספרה " בעקבות הלהבות" מתרחש על רקע המציאות הסוערת של שנות מלחמת העולם השנייה, גיבור הסיפור הוא נער צעיר בשם יהודה, יליד יוון, המתגייס לצבא הבריטי בתקווה להציל את אחותו הקטנה חַוָה, שנותרה בבית יתומים יהודי באתונה. בעקבות חיפושיו של יהודה אחר אחותו מתוודע הקורא אל לחימתם העיקשת והאמיצה של החיילים מארץ ישראל במסגרת הצבא הבריטי. סיפור אהבתו ומסירותו של יהודה לחוָה, הנקלעת לתוך אש המלחמה ועוברת תלאות, סכנות ותהפוכות, ייחרת בדמיונו של הקורא כסיפורה של תקופה רבת גבורה וסבל.

 

רוב גיבורי הסיפור הם פרי הדמיון, אך פעולותיהם בשירות הצבא הבריטי ובשירות ה"הגנה", בהשגת נשק ובמשימות הצלה ועלייה, אכן התרחשו במציאות.

 

בין פרקי הספר גם פרק העוסק במפגש במחנה הריכוז דאכאו ובו נוגעת הסופרת במה שקרה במחנות הריכוז. 

 

דבורה עומר (2013-1932), סופרת אהובה, שילדים ובני נוער רבים מספור גדלו על סיפוריה. עם השנים הפכו רבים מספריה לקלאסיקות, והם נמצאים על מדפיהם ובלבבותיהם של כולנו. דבורה עומר היא כלת פרס ישראל, פרס אקו"ם על מפעל חיים, פרס ראש הממשלה לסופרים עבריים, פרס זאב לספרות ילדים, עיטור הכבוד ע"ש אנדרסן, מדליית קורצ'אק ופרסים רבים נוספים.

 

הספרים בסדרה:  פגיעה ישירה, אני אתגבר, שרה גיבורת ניל"י, צוללים קדימה!, דמעות של אש, על הגובה, סערה באביב, לאהוב עד מוות, מעבר לכביש, פתאום באמצע החיים, בעקבות הלהבות

 

"בעקבות הלהבות" מאת דבורה עומר, הוצאת "שרברק מבית דני ספרים", 320 עמודים, כריכה קשה, מחיר לצרכן 88 ש"ח, להשיג בכל חנויות הספרים ובחנות המקוונת של ההוצאה: www.siman-kria.co.il   

 

ספר חמישי בסדרת קופיקו: קופיקו השוטר מאת תמר בורנשטיין-לזר  

 
הסדרה האהובה על ילדינו ועלינו חוזרת עם ספר מחודש "קופיקו השוטר". זהו הספר החמישי בסדרת קופיקו שחוזרת למדפים בהוצאה מחודשת, לפי הסדר המקורי, בעריכה חדשה ועכשווית ובלוויית איורים חדשים ומרהיבי עין.  

קופיקו הופך לשוטר תנועה ויוצא אל מעבר החציה השכונתי כדי לעזור לילדים להגיע בשלום לבית הספר. אך כדרכו, מצליח קופיקו להפוך גם משימה פשוטה זו לחגיגה מצחיקה וצבעונית שבה מככבים עז, כבשה והמון נהגים מבולבלים. וכשהשכנה שושנה מגיעה כדי לבדוק על מה המהומה, העניינים מתחילים לצאת משליטה.

 

לאורך כל הספר מלווה הטקסט באיוריו המקוריים והססגוניים של דדי ונגר.

 

בספר הראשון בסדרה, "קופיקו האורח", פגשנו לראשונה את קופיקו ואת שאר החברים המוכרים והאהובים: שלומקה, נוגה, יורם, ז'קו התוכי והשכנה המצחיקה שושנה. קופיקו מגיע לשכונה, ואנחנו מזמינים אתכם להצטרף לחגיגה. בספר השני "קופיקו בעקבות הבלשים" קופיקו נבהל כשהוא שומע שהקרקס מגיע העירה. האם זהו אותו קרקס שממנו ברח בעבר? הקרקס שמנהל פטרוזיליה הרשע? כשמתברר לו שאכן מדובר בקרקס של פטרוזיליה, ושהמנהל חסר הלב שוב נמצא בעקבותיו ואף שולח שני בלשים לעקוב אחריו, הוגה קופיקו תכנית גאונית להצלת המצב. בספר השלישי "קופיקו בכדורגל" קופיקו מגלה שהדרבי הגדול בכדורגל, בין מכבי והפועל, מאיים להפוך את הבית לזירת מלחמה בין אברום לשלומקה. הוא מחליט לצאת למשימת פיוס, הופך להיות שופט הכדורגל המצחיק ביותר שראיתם עד היום, ובדרך מעולל תעלולים שונים ומשונים. בספר הרביעי "קופיקו בכדורסל" קופיקו מתאמן בזריקת גרביים לתוך הסל של שושנה לקראת הצטרפותו לנבחרת "עין גנים" בכדורסל, ובנוסף הוא עסוק בלימוד צילום ובתכנון הפתעה מיוחדת במינה לכבוד יום ההולדת של שלומק'ה. מה קרה במהלך משחק הכדורסל? ואיזו הפתעה הכין קופיקו לשלומק'ה? להפתעה כזו איש לא ציפה.

 

תמר בורנשטיין-לזר, הסופרת האהובה, הידועה גם כ"אמא של קופיקו", כתבה יותר מ- 150 ספרי קופיקו ועוד עשרות ספרים אחרים לילדים. קופיקו שלה הופיע לאחרונה גם בגרסת קומיקס בספר "קופיקומיקס – תעלומה בקרקס".

אחד מיסודות הצלחתו של קופיקו לאורך השנים, הספרים, ההצגות והסרטים הוא מוטיב החידוש וההפתעה -  לעשות או לומר ברגע ובזמן המתאימים את הבִלתי צפוי אך הנכון, הפשוט, המועיל והמצחיק.

גם עתה, למעלה מ- 60 שנה לאחר שהגיע אלינו מאפריקה הרחוקה, מוסיף קופיקו להפתיע, לחדש ולהתאים עצמו לזמן המשתנה ולצרכי הילדים, וממשיך להיות מותג מוביל בתחומו.

 

"קופיקו השוטר" מאת תמר בורנשטיין-לזר, איורים: דדי ונגר, הוצאת "דני ספרים", 64 עמ'. מחיר לצרכן 78 ש"ח, מנוקד. להשיג בכל חנויות הספרים ובחנות המקוונת של ההוצאה: www.siman-kria.co.il   

 

"באושר ועושר כאילו – לשבור את הקרח" מאת שרה מלינובסקי

 


הספר השישי בסדרה המצליחה לראשית הקריאה. בכל ספר נבלעת הגיבורה באחד מסיפורי האגדה ועוברת יחד עם אחיה הרפתקאות שונות.

 "שלום, קוראים לי אֶבִּי. פעם החיים שלי היו נורמליים, ואז המראה במרתף בלעה אותי ואת אחי ג'ונה... "

 

הפעם, נכנסת הגיבורה לתוך אגדת "מלכת השלג" אחת האגדות המרתקות שיש. אף על פי שהיא ואחיה מחליטים להתרחק מהמראה המכושפת, לכלבלב שלהם יש תכניות אחרות והוא מזנק פנימה לפני שהם מצליחים לעצור אותו. איזו ברירה יש להם מלבד להיכנס בעקבותיו? הפעם הם נוחתים בארץ מושלגת וקפואה, וקולטים שהגיעו לאגדה על "מלכת השלג". אבל האגדה המקורית אינה דומה כלל לסרט המפורסם. מלכת השלג כאן היא אישה מרושעת במיוחד, שמקפיאה את הכלבלב שלהם והופכת אותו לארטיכלב! עליהם להציל אותו ולחזור בזמן הביתה, לפני שמלכת השלג תצליח ללכוד גם אותם והם יישארו קפואים שם לנצח...

 

"אֶבִּי היא גיבורה מגניבה שמצליחה להכניס הרבה פלפל לתוך סיפורי האגדות המכרים לנו. טונות של כיף מחכים לכם בספר הזה!" מג קאבוט, הסופרת האהובה שכתבה את "יומני הנסיכה" ו"ספר החוקים של אלי פינקל".

 

כל ספר בסדרה עוסק בגיבורה שונה מעולם האגדות. הספרים בסדרה: ראי ראי שעל הקיר, הלוקח את הקוראים היישר לתוך הרפתקה מופלאה עם שלגיה ושבעת הגמדים - נבחר למצעד הספרים לכיתות א-ג לשנת 2014;  הקסם פג בחצות, הלוקח את הקוראים היישר לתוך האגדה של סינדרלה. נבחר למצעד הספרים לכיתות א-ג לשנת 2015. לשחות או לא לשחות הלוקח את הקוראים הפעם היישר לתוך אגדת בת הים הקטנה בנחיתה רטובה מתמיד. חלומות מתוקים הלוקח את הקוראים היישר לתוך האגדה של היפהפייה הנרדמת. שערה בכוס מים הלוקח את הקוראים לתוך האגדה של רפונזל.

 

 

"באושר ועושר כאילו – לשבור את הקרח" מאת שרה מלינובסקי. מאנגלית: חגי ברקת, הוצאת "דני ספרים", 173 עמודים, כריכה קשה, מנוקד. מחיר לצרכן 78 ש"ח, להשיג בכל חנויות הספרים ובחנות המקוונת של ההוצאה: www.siman-kria.co.il   

 

ספר ילדים חדש: "אבא קיפוד" מאת רוני שטיינברג

 

ספר ילדים חינני העוסק באבא עם זיפים ובבתו הקטנה הסובלת מהגירוי שהזיפים גורמים לה ומאדימים את פניה, כאשר הוא מחבק ומנשק.  

 

"אבא שלי לא אוהב להתגלח, לא תמיד רואים וגם אין לזה ריח, אבל כשהוא לא מתגלח – הוא פתאום נהיה קיפוד שבא להתארח, נשאר בבית ולא בורח" (מתוך הספר).

 

סיפור על אבא שלא כל כך אוהב להתגלח וזה לא עושה שמח בלב לאף אחד. זה לא שהוא לא רוצה, הוא בדרך כלל שוכח וקצף גילוח לא מורח. החוויה מתוארת מבעד לעיניה של בתו הקטנה, שרואה מה שהגדולים לא רואים- הקוצים הם קיפודים. הוא לא יודע שהוא קיפוד או לא מאמין למרות שיש לו זיפים על לחי שמאל ולחי ימין, ספירי הקטנה מבקשת ממנו להתגלח ואז לנשק ולחבק ואפילו זה לא עוזר כי אבא מחבק כמו מתאבק, ואז דווקא כשהלחיים כבר חלקות ספירי מגלה שהיא מתגעגעת לאבא שהיא מכירה – הקיפוד, אז איך זה יגמר? אם נמאס לכם לחכות - קראו את הספר.

 

האיורים המקוריים, הצבעוניים ומלאי החיות של ילנה סולוביי מאירים בשלל צבעים את הסיפור ומוסיפים חיוך ויופי לייחודיות שלו.

 

עו"ד רוני שטיינברג מתגורר עם מיכל אשתו, 3 ילדים, 3 כלבים ו- 3 חתולים בישוב הקהילתי תמרת שבעמק יזרעאל. עיקר התמחותו כעו"ד בתחומי מקרקעין וענייני חוקי ירושה וצוואות.

 

רוני שטיינברג מספר: "הספר 'אבא קיפוד' נוצר בהשראתה של בתנו הבכורה ספיר ובשיתוף פעולה מלא ונהדר של מיכל אשתי. כשחיבקתי ונישקתי את ספיר העירה לי על הזיפים ואמרה: "אבא, הקוצים שלך דוקרים. אתה אבא קיפוד". האמירה הזו התחברה לי באופן אוטומטי עם הזיפים של אבי שבילדותי הם היו קוצים בעיניי. מכאן התגלגל הסיפור ונוצר הספר".

 

ויש כבר תכנון לספר נוסף שיעסוק בנושא האובדן, זאת בעקבות מותה של כלבת המשפחה.

 

"אבא קיפוד" מאת רוני שטיינברג. איורים: ילנה סולוביי. הוצאת הספרים "מדיה 10", עמודים לא ממוספרים. מחיר לצרכן 59 ₪. להשיג בכל חנויות הספרים.


ללמוד ערבית בקלות

צעדים ראשונים בערבית מאת דיקלה ספיר
 
 

סדרת 10 ספרונים - צעדים ראשונים ללימוד ערבית באמצעות ציורים ססגוניים וערבית פונטית. הספרונים הם בנושאים שונים, במארז פשוט וקל להבנה ומיועד לכל שכבות הגיל החל מגילאי 5-4 ועד למבוגרים.

 

התלהבתי מהסדרה ומהרעיון של הנגשת הערבית כבר לילדים בגילאי 4-5. אני חושבת שרצוי וחשוב מאד שילדינו ילמדו את השפה הרשמית השנייה במדינה. אנחנו חיים בשכנות לערבים וידיעת השפה תעזור לנו להבין ולהתקרב אליהם. אני התחלתי ללמוד ערבית רק בכתה ט'. ערבית ספרותית שאין משתמשים בה ביום יום וזו הייתה החמצה גדולה. מעט מאד זכור לי מלימודי הערבית.

 

בספרונים של דקלה ספיר לומדים מילים שמשתמשים בהן מידי יום ביומו בעשרה נושאים נבחרים: צבעים, מספרים, משפחה, מקצועות, בית ספר, בעלי חיים, יום הולדת, כלי תחבורה, ביגוד והנעלה, פרות וירקות.

 

בספרון "בעלי חיים" נלמד איך אומרים בערבית אריה, ארנב, ג'ירפה, גמל, חתולה, כבש, כלב, לוויתן, נחש, נמר, סוס, עז, עכבר, פיל, פרפר, ציפור, קוף, שועל, תאו, תנין, תרנגול; בספרון "בית ספר" נלמד  איך אומרים בערבית בית ספר, תלמיד, תלמידה, ילקוט/תיק, ספר, מחברת, קלמר, עט/עיפרון, מחק, מחדד, סרגל, מספרים, מורה, מורה (אישה), כיתה, לוח, הפסקה, כריך, חבר, חברה, מנהל; בספרון "משפחה" נלמד איך אומרים בערבית משפחה, אבא, אימא, תינוק, אח, אחות, אחים, אחיות, דוד מצד אבא, דודה מצד אבא, בן דודי (מצד אבא), בת דודתי (מצד אבא), דוד מצד אימא, דודה מצד אימא, בן דודי (מצד אימא), בת דודתי (מצד אימא), סבא, סבתא; בספרון "פרות וירקות" נלמד איך אומרים בערבית אבטיח, אגס, אננס, אפרסק, בננה, תות, מנגו, משמש, ענבים, שזיף, תפוז, תפוח עץ, עגבנייה, מלפפון, בצל, פלפל, גזר, תפוח אדמה, חציל, לימון.

 

דיקלה ספיר, תושבת גדרה, אם ל-2 בנות בוגרות, בעלת תואר ראשון במשפטים, יוצרת הסדרה, מספרת: "השפה הערבית הייתה מדוברת בבית ובביה"ס התיכון למדתי ערבית ספרותית ומדוברת. לדעתי זה מאוד חשוב להנגיש את השפה הערבית – השפה הרשמית השנייה בארצנו לאוכלוסייה בישראל. בתי ואני קוראות ספרים ולפני מספר חודשים שמנו לב שבחנויות הספרים אין ספרים ללימוד מילים בשפה הערבית בהם איורים/ציורים. זאת הסיבה שהחלטתי להירתם ולנסות ל'הרים' את הפרויקט וכך נוצרו 20 ספרונים בנושאים שונים מתוכם בחרתי 10 נושאים נבחרים, פופולאריים ושמישים יותר בחיי היום יום ובהם איורים וציורים. בהמשך אוציא את ספרוני ההמשך.

 

"במשך כל תהליך הוצאת הספרונים לאור קיבלתי פידבקים מאנשים רבים בכל טווח הגילאים, בני עשרה, מבוגרים ואפילו להפתעתי הרבה מן המגזר הערבי".

 

"המילים המופיעות בספרונים בשפה הערבית הן המילים המקוריות הנכונות במילון הערבי ואילו בתעתיק השתדלתי להשתמש במילים פחות או יותר ידועות השגורות בפי שני העמים. לדוגמה: המילה עגבנייה: ניתן לומר תאמאתה (בערבית כמובן) ואילו אני השתמשתי במילה המדוברת:  בנדורה. בכל ספרון בין 15 ל-21 מילים.

 

דיקלה ספיר מספרת כי מתוכננות לצאת לאור 2 סדרות המשך. בסדרת ההמשך הראשונה לכל נושא יש משפט בן 3-2 מילים בלבד, ואילו בסדרה השנייה סיפור קצר לכל נושא ונושא.

"צעדים ראשונים בערבית" – סדרת 10 ספרונים במארז ללימוד ערבית בקלות באמצעות ציורים וערבית פונטית לכל גיל ולכל עת, מאת דיקלה ספיר. הוצאת הספרים "ניב". מחיר לצרכן 120 ש"ח.

להשיג בחנויות הספרים הדיגיטליות או בפניה ישירה להזמנות: 050-2286655.

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה