רשומות

יום רביעי, 27 בפברואר 2019

על "הצמה" של לטישיה קולומביני


שלוש נשים מעולמות שונים לגמרי, מספרות את סיפור חייהן. סמיטה ההודית, ג'וליה הסיציליאנית ושרה הקנדית. למעשה, אין שום דבר היכול לחבר ביניהן. החיים שלהן כל כך שונים, אורח החיים, האמונות, הקשיים- כאילו תהום מפרידה ביניהן.

הכותבת, פורשת לפנינו את סיפור חייהן. את הקשיים איתן מתמודדת שלוש הנשים האמיצות והחזקות. כל אחת וסיפור חייה.

סמיטה ההודית היא מקסטת המוקצים. היא חיה בכפר קטן בהודו, נאלצת לנקות את בתי השימוש של אנשי הכפר ולאסוף צואה בידיה. בעלה עובד בשדות בתפיסת עכברושים ואת השלל מביא הביתה. זה הבשר עליו הם מתקיימים. לבני הזוג בת קטנה וסמיטה שואפת לגדלה בעולם אחר, טוב יותר. זו הדמות שריגשה אותי ביותר וזאת מכיוון שלפני כשבוע שבתי מביקור בהודו וראיתי את בני קסטת הדאלית- המוקצים ואת העבודות אותם רק הם עושים ואיך מתייחסים אליהם.

ג'וליה הסיציליאנית היא בת לאב אהוב, העובדת בבית המלאכה שלו, העוסק בייצור פאות נוכריות. האב נפגע בתאונת דרכים וג'וליה נאלצת לקחת על עצמה את ניהול בית המלאכה ולקבל החלטות גורליות שישפיעו על עתידה ועל עתיד משפחתה.

שרה הקנדית היא עורכת דין מצליחה במשרד יוקרתי ונחשב. הקריירה שלה חשובה מהכל והיא עובדת ללא ליאות, עד אשר מתגלה לה שהיא חולה בסרטן.

מה קושר בין הנשים? רק לקראת הפרקים האחרונים הבנתי את הקשר. כאילו היה זה ספר מתח ועלי לגלות את הקשר בין הדמויות. הרמז נמצא בכותרת וכפי שקולעים צמה משלושה גדילים למארג אחד מושלם, כך שוזרת הכותבת את סיפור חייהן של שלוש הנשים למארג מושלם של נתינה וחסד.

סיפור החיים של כל אחת מהנשים מתקדם קדימה, עד לשיא של התלכדות ויציאה לדרך חיים חדשה, כאשר השיער הוא הגורם המאחד ומלכד.

קשה היה להניח מהיד את הספר. הוא קריא מאד, מרתק והדמויות משורטטות באופן מעמיק ואוהב. ניכר שהכותבת אוהבת את גיבורותיה ומזדהה איתן והיא מצליחה להעביר זאת גם אלי, הקוראת ולרגש אותי.

לטישיה קולומביני היא במאית, שחקנית, תסריטאית וסופרת צרפתייה.

"הצמה" של לטישיה קולומביני. תרגמה מאנגלית- אביגיל בורשטיין. הוצאת כנרת, זמורה ביתן, מוציאים לאור. 192 עמודים. מחיר: 92 ₪.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה