רשומות

יום שבת, 10 בנובמבר 2018

מה התכניות לחנוכה? בחג האור וגם עכשיו יוצאים לסייר בבית הבד ובכרמי הזיתים של טורא



עונת המסיק בעיצומה. זה הזמן המתאים לסייר עם המשפחה ולהכיר את תהליך הכנת שמן הזית. אחד מבתי הבד הפותח את שעריו לקהל ומציע סיורים בתיאום מראש הוא בית הבד של טורא.
ארז ו-ורד סעדון בעלי בית הבד הם גם בעלי יקב טורא הממוקם בישוב רחלים שבשומרון. במרחק כמה דקות ממנו, בישוב שילה שוכן בית הבד המייצר שמן זית כתית מעולה בכבישה קרה וברמת חמיצות של עד 0.3. ארז ו-ורד מזמינים השנה , לראשונה, להגיע לבית הבד. הם יקיימו מספר סיורים מצומצם וכדאי להגיע ולהזמין מראש. זו גם ההזדמנות לבקר בשומרון ולהכיר את נופיו.

בחנוכה – 3-6.12.2018 בין השעות 08:00-17:00- יקיימו ארז ו-ורד במרכז המבקרים של טורא טעימות שמן זית וטעימת יינות, כל זאת ללא תשלום ובתיאום מראש. ניתן גם לבקר במעיין פסטורלי במרחק הליכה ולערוך שם פיקניק משפחתי.

השבוע, ביזמת משרד היח"צ של טל מרום, יצאה קבוצת בלוגרים ועיתונאים לבקר בבית הבד של טורא ובהזדמנות זו ביקרנו גם ב"מרפסת של המדינה" בישוב פדואל. מדובר על נקודת תצפית ממנה ניתן להשקיף אל מרבית שטחה של מדינת ישראל- מאשקלון ואשדוד, דרך מודיעין, תל אביב וגוש דן, נתניה, השרון וחדרה. בימים יפים אפילו עד הכרמל וחיפה. זו הפעם השלישית שאני מבקרת במקום. בפעמים הקודמות, מזג האוויר לא אפשר תצפית טובה. הפעם, התמזל מזלנו והצלחנו לצפות למרחקים. במצפור החדש תמצאו משקפות נוף לשימוש חופשי ובמרחק הליכה נמצא מבצר דיר קלעה שממנו ניתן לחזור בשביל מעגלי מסומן.








השומרון מציע שפע של אפשרויות- החל ממרכזי טיול ואירוח, יערות, אתרים ארכיאולוגיים כמו- מבצר ארומה, גן לאומי הר גריזים, מזבח הר עיבל, סבסטיה ועוד. בתי קפה, מסעדות, בתי הארחה ויקבים. נראה לי שחג החנוכה הוא זמן מצוין לבקר במקום. אזור השומרון נודע כאזור בו שגשג ייצור שמן הזית האיכותי והטוב בתקופות הקדומות. בתל שילה נמצאו בתי בד היסטוריים, גתות עתיקות וכלי חרס ששימשו לייצור שמן זית.

לאחר שצפינו למרחקים, הגענו אל כרם הזיתים ובית הבד של טורא. צפינו במסיק ונהניתי לטייל בין עצי הזית ולראות כיצד מוסקים, מעבירים לבית הבד הנמצא בקרבת מקום ומפיקים את השמן. כרמי הזיתים מהם מופק שמן הזית ממוקמים על גדות נחל שילה. כ-300 דונם שטחם, והם גדלים על אדמת טרה רוסה סלעית, באקלים קריר ובשמש בריאה, זנים כמו פיקואל ברנע וארבקינה, לאחרונה אף נכנסו זיתים חדשים מזנים סורי ופישולין. המיקום המיוחד והזנים שנבחרו הם הנוסחה לייצור שמן זית כתית מעולה כפי שהסביר לנו ארז בן סעדון: "גידול בהר הגבוה מקבל בין 600 מ"מ גשם בשנה, חמיצות של עד -0.3, בגלל הגובה, הקור והטמפ' הנמוכה לאורך כל השנה. מה שהופך את שמן הזית שלנו למוצר מעולה ואיכותי"

 ורד וארז בן סעדון

ורד בן סעדון הוסיפה "" אנו מאמינים שלעשות את כל התהליך במקום אחד ,לגדל ולייצר מוצר סופי, מביא את התוצר לאיכות הגבוהה ביותר. היה חשוב לנו להיות עצמאיים ולשלוט ברמת האיכות של המוצר ללא תלות, לכן הקמנו בית בד והתחברנו גם לתחום שנקרא שמן זית." לורד בן סעדון סיפור חיים מרתק. ורד נולדה בהולנד לאם לא יהודייה. הוריה בחרו לעלות לארץ והאם התגיירה. ורד הייתה בת 3. סבתה של ורד מצד אביה שרדה את השואה וכתבה יומן אותו הביאו למשמרת עולם ביד ושם. ורד נישאה לארז, היא אם לחמישה ילדים ואשת חיל ממש. לאחרונה נולד לה נכד ראשון.







טעמנו את שמן הזית של הזנים השונים. אני חייבת להתוודות שלא הצלחתי להבחין בשוני. אין לי את היכולת הזו. היו בין הטועמים ידענים שהבינו והבחינו בטעמים השונים.
בית הבד של טורא מצויד במיטב הטכנולוגיה החדישה בתחום ומייצר כ-35 טון  שמן זית כתית מעולה מידי שנה. שמן הזית של המסיק החדש יוצא כבר עכשיו לחנויות ונמכר לציבור.



 בית הבד "טורא"



                              הפקת השמן

לאחר הביקור בבית הבד וטעימת השמן נסענו לבית המבקרים של יקב טורא. בית מבקרים נעים ומיוחד, בעל אווירה אינטימית. המקום מכיל עד 55 איש. אנחנו טעמנו מיינות היקב ונהנינו מארוחה בשרית טעימה מאד. קבוצות המגיעות למקום יכולות להזמין ארוחה חלבית או בשרית, לטעום מהיינות וזאת במחירים מיוחדים. ניתן גם לרכוש את שמן הזית וכמובן את יינות היקב ומוצרים נוספים.

לבחירה שמן זית בפח או בבקבוק:
פחית שמן זית 400 מ"ל - 40 ₪
בקבוק שמן זית 750 מ"מ - 42 ₪
פח שמן זית 5 ליטר - 189 ₪ בלבד
פח שמן זית 2 ליטר -  89 ₪


כשרות בדץ בית יוסף,OU ,הרב אונגר ורב הישוב רחלים
הביקור במקום בתיאום מראש בלבד.
לפרטים והזמנות : יקב טורא: 02-6508882 ורד בן סעדון 052-7966613

אתר- http://www.turawinery.com/he/



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה