רשומות

יום רביעי, 15 ביולי 2015

קריאת הקוקיה- רוברט גלבריית



אחרי שזכתה לאהדה ופרסום עולמיים בעקבות סידרת ספרי " הארי פוטר" החליטה ג'יי קיי רולינג לבחון איך נקבל ספר חדש שלה מבלי שנדע שהיא הסופרת. ספר המתח "קריאת הקוקייה" יצא לאור תחת השם רוברט גלברייט וזכה לביקורות משבחות, אך הצליח למכור רק כ-1500 עותקים. לא משהו במונחים של מי שספריה תורגמו לעשרות שפות ונמכרו במיליוני עותקים.

אחרי שהסופרת נחשפה הפך הספר לרב מכר ורולינג הוציאה כבר ספר שני בסידרה.

הייתי סקרנית . האם גם בספר מתח למבוגרים תצליח רולינג לכבוש את הקורא? האם תצליח לשחזר את הקסם שעבד כל כך טוב בסדרת "הארי פוטר"?  אז ככה- אחרי יומיים שבהם שכבתי חולה במיטה, מתנחמת בקריאת הספר, אני חושבת שמדובר בספר מתח טוב. לא מפעים. לא יוצא מגדר הרגיל. פשוט ספר מתח טוב שכיף לקרוא.

רולינג אלופה בתיאורים. יכולתי לדמיין את לונדון ולראות את הרחובות, הפאבים, הבתים הבנויים מלבנים אדומות, ממש כאילו אני מטיילת שם יחד עם גיבורי ספרה. כך גם תיאור הדמויות, מפורט, מדויק ולפרטי פרטים. נראה לי שרולינג כותבת את דמויותיה כל כך מפורט כדי שכשיצא הסרט ע"פ הספר ואין לי ספק שיהיה סרט, יהיה קל מאד למצוא את השחקנים המתאימים.

הספר עוסק בפתרון מותה של דוגמנית העל לולה לנדרי. המשטרה טוענת שלולה התאבדה. אחיה המאומץ מסרב להאמין לכך ושוכר בלש פרטי כדי לגלות את האמת. כך אנו מתוודעים לבלש קורמוראן סטרייק ולמזכירתו היעילה. בלש שהוא אנטיתזה לבלשים המוכרים לנו. אלה המחוספסים, הגבריים, המצ'ואיסטים. רולינג יודעת איך להפוך את דמויותיה לאנושיות ואמינות. יודעת איך להוסיף עוד פרט ועוד פרט, לסקרן, לגרום לי להפוך את הדפים ולרצות לדעת איך מתקדמת העלילה. מהנה לעקוב אחר ההתפתחות ולנסות לשער אם אכן היה רצח ומי הרוצח. העולם של לולה- עולם של מעצבי על, דוגמניות, שחקנים, אצולה בריטית וכסף הוא עולם מושך. רולינג מתארת אותו באופן די ציני, ערמומי וביקורתי. אפילו לועגת לו. הסלברטאות שכל כך מושכת אותנו נראית הרבה פחות נחשקת בעטה המיומנת והקולעת.

ומשפט בעניין התרגום. אין לי את המקור כך שאני לא יכולה לבקר את המתרגם. אבל, לא יכולתי שלא לתהות על בחירות שעשה. לפעמים היה נדמה לי שנתנו לגוגל לתרגם. למשל " אפילו האישה השחורה האוביסית"- מדוע לא אישה שמנה מאד? או " נהגתי אותה במשך שנה"- מדוע לא הסעתי אותה? והיו עוד משפטים מפותלים, לא ברורים שתורגמו באופן מתמיה שפגמו לי בקריאה.

לסיכום- ספר מתח טוב. מתאים להסחות דעת. מאפשר מספר שעות של בריחה ללונדון הגשומה והמלאה בסודות.

 

 

 

 

 

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה