רשומות

יום שני, 26 בספטמבר 2022

קראלה המדהימה- בואו להכיר את דרום הודו, את החופים, היערות הטרופיים, תעלות המים, התבלינים, התרבות המיוחדת והמאכלים המקומיים

הודו מושכת אותי אליה כל פעם מחדש. יש בה קסם ויופי והיא מרתקת ואחרת. הייתי בצפון הודו ובדרומה ולמי שעדיין לא ביקר בהודו אני ממליצה להתחיל בדרום, במדינת קראלה היפה. כך תפגשו את הודו מהצד הנינוח יותר, המלא בנופים מרהיבים, בשדות תה ירוקים, מפלים שוצפים, חופים אינסופיים, ארמונות ומקדשים.

בכתבה זו אתמקד בעיקר במדינת קראלה הנקראת בפי המקומיים " GOD’S OWN COUNTRY" והיכן כדאי לבקר בה וגם נקפוץ למדינת טאמיל נאדו, למדוראי, לבקר ב- MADURAI MEENAKSHI TEMPLE החשוב והידוע.

בואו איתי להכיר את עיר הנמל השנייה בגודלה בקראלה – קוצ'ין וממנה נצא לסיור מעגלי שיתחיל במונאר ההררית, ימשיך אל פריאר PERIYAR משם למדוראי, ל- POOVAR , לקובלאם, לעיר הבירה- טריוונדרום, לקומרקום ואלפי. יחד איתי תצאו למסע בו נפגוש פילים, נחווה את פסטיבל אונם, נבקר במוזיאון קוקוס וגם במפעל תה, נפגוש נסיכה אמיתית בהפתעה- PRINCESS GOURI LAKSHMI BAYI, נטייל יחד בחוות תבלינים, נאכל מאכלים מיוחדים, נשוט בבית סירה, נפגוש קופים לצידי הדרך, נפגוש דייגים, נבקר במקדשים וארמונות, נחווה מלונות מדהימים ונבין כמה הודו מיוחדת ומפתיעה.

לפני שנתחיל, קצת על מזג האוויר. אנחנו טיילנו בהודו בספטמבר, חודש של מונסונים. בעיניי, זו התקופה הכי מוצלחת כי פחות חם, פחות תיירים ולכן צפוף פחות, זו תקופה שבה המפלים שוצפים בעוז והגשם מותיר אחריו תחושה מרעננת ונעימה. הגשם אינו רציף ואינו מפריע כלל לטייל. כיוון שזו אינה התקופה התיירותית המחירים זולים יותר. ממליצה מאד שתשקלו זאת.

קוצ'ין

עיר נמל ידועה, השנייה בגודלה, היוותה מרכז סחר עולמי, בעיקר של תבלינים ולכן גם היו בה אירופאים רבים שהשפיעו על האוכלוסייה ועל הארכיטקטורה.

יש הרבה מה לעשות והיכן לבקר בקוצ'ין ולכן כדאי לשהות בה בין 3-4 ימים. בין אתרי התיירות המפורסמים- איזור הנמל והטיילת עם רשתות הדייג הסיניות הידועות, בית הכנסת היהודי, הארמון ההולנדי, מוזיאון הפולקלור וכנסיית פרנסיס הקדוש של וסקו דה גמא. לחובבי שופינג יש בעיר קניונים המתחרים בהצלחה בכל קניון בארץ, הן מבחינת הגודל, המותגים והמחירים.

מוזיאון הפולקלור

המוזיאון ממוקם במבנה עתיק ומרשים ומכיל אוסף היסטורי של פסלים, ציורים ודמויות של התרבות ההודית. האוסף מגוון מאד ועשיר. יש הדרכה צמודה ויכולתי לבלות במקום שעות.

בית הכנסת היהודי

PARADESI SYNAGOGUE- ממוקם ברחוב היהודים ונבנה ע"י הקהילה היהודית. אחד משבעת בתי הכנסת באזור. שימש את יהודי קוצ'ין עד שעלו לארץ. כיום, אינו פעיל וניתן לבקר בו. ברחוב חנויות רבות עם סמלים יהודים וכיתוב בעברית שמוכרות תשמישי קדושה שונים כמו כיסויים למצות, פמוטים, חנוכיות ועוד.

נחמד לטייל באזור ויש בו חנויות רבות של עתיקות, בגדים, מזכרות ועוד. אנחנו נכנסנו למפעל בשמים קטן והתלהבנו מהריחות הייחודיים, המקומיים.

הארמון ההולנדי

MATTANCHERRY PALACE- הארמון נבנה בשנת 1557 ע"י הפורטוגזים כמתנה לראג'ה של קראלה, כאות תודה ליחסי הסחר בין הממלכה לפורטוגזים. בשנת 1663 עבר הארמון לידי ההולנדים ומאז ידוע בשם הארמון ההולנדי. הארמון שימש את שליטי קוצ'ין והם ארכו בו טקסים ואירחו בו אישים חשובים. אסור לצלם בארמון אלא רק מבחוץ. יש בו ציורים, פריטי לבוש, כלי נשק וחפצים היסטוריים נוספים.

הכניסה לארמון

הנוף מהארמון

כנסיית פרנסיס הקדוש

הכנסייה נמצאת בנמל קוצ'ין, נבנתה ב- 1503 ושמורה היטב. אחת הכנסיות העתיקות ביותר שנבנו על ידי האירופאים ובעלת חשיבות רבה לתקופה הקולוניאלית של אירופה.

הרשתות הסיניות בנמל

רשתות דיג סיניות הפרושות בטיילת. זו טכניקה סינית של מאות שנים. הרשתות הן קבועות ולפני הגאות מורידים אותם למים ובגאות הן מתמלאות דגים. זו חוויה לראות כיצד מורידים ומעלים את הרשתות.

אירוח בבית משפחה יהודית

אירוח בבית משפחה הוא אחד הדברים המעניינים ביותר כאשר מטיילים בארץ אחרת. אנחנו זכינו להתארח בבית משפחת אברהם לארוחת ערב קוצ'ינית מסורתית.

המשפחה מארחת קבוצות של 6-10 סועדים בהודעה מראש לארוחה מסורתית. (כשר)

כמו כן, יש אפשרות לשכור יחידת דיור הכוללת חדר שינה, חדר משפחה ומטבח (פרטים בסוף הכתבה)

יחידת הדיור בקוצ'ין

מכבסה הודית- זו חוויה לראות כיצד מכבסים בשיטות מסורתיות, מגהצים עדיין במגהץ פחמים ותולים לייבוש בשמש.

קניות- בקרו בסניף 'הימאליה' בעיר לקניית כל תכשירי הטיפוח והיופי. תכשירים מעולים בסכומים מצחיקים ממש. מקום מומלץ לבגדים איכותיים של מותגים ידועים, סארי וצעיפים נקרא  SEEMATTI ומבטיחה לכם שלא תצאו בידיים ריקות. מקום משגע לשופינג. תבלינים תקנו ב- THE MILLER איכותיים וטריים.

היכן ללון בקוצ'ין?

באופן כללי ממליצה לכם לבחור מלונות של 4*- 5*. ההבדל במחיר לא גבוה, אבל ההבדל בשירות, באוכל ובחדרים ניכר.

אני ממליצה על 2 מלונות בהם שהיתי-

1.מריוט לולו- מיקום מצוין במרכז העיר, אוכל משובח ובינלאומי, חדרים מרווחים ויפים מאד, שירות נפלא.

במלון בריכה גדולה, חדר כושר, חדרי ישיבות, לאונץ' מפואר וספא גדול.

בלאונץ' המפואר

2. FOUR POINTS BY SHERATON KOCHI INFOPARK- נמצא ליד מרכז ההייטק של קוצ'ין, מלון יפה ונקי, אוכל טעים, חדרים גדולים והאטרקציה האהובה עלי- בריכת אינפיניטי על גג המלון.

מונאר

הדרך אל מונאר הנמצאת בהרים יפה לא פחות מאשר מונאר עצמה. בדרך ביקרנו בשוק האננס הגדול במדינה וטעמנו אננס מתוק מתוק. התוודעתי גם לירקות ופירות שלא הכרתי כמו שורש היאם ועוד.

אניל חותך לנו אננס

עברנו דרך מטעי עץ הגומי וראינו כיצד הפועלות מפיקות גומי מהעצים.

עצרנו להתפעל ממפלי CHEEYAPPARA WATERFALL ופגשנו שם שבט קופים חמודים.

ארוחת צהריים הייתה ארוחת טאלי מסורתית של מגוון מטעמים צמחוניים חמוצים, מתוקים, פריכים ואחרים, אותה אכלנו בפונדק דרכים בשם "CLAY OVEN"

לאחר מכן סיירנו באחת מחוות התבלינים הרבות והיפות שבדרך.

מונאר היא ארץ שדות התה, הררית וירוקה. הנוף בה מרשים ומרהיב. אנחנו בילינו בה יומיים מהנים מאד. יצאנו לטיול ג'יפים, ביקרנו במפעל תה וטעמנו סוגים שונים של תה ירוק ולבן (נחשב איכותי ויקר יותר)

לפתע פוגשים פילים בדרך

חגגנו במקום גם את פסטיבל האונם ONAM- הנחגג כל שנה באוגוסט ספטמבר ונמשך 10 ימים. הפסטיבל קשור לסיפור מיתולוגי, למלך 'מהבלי' לאל וישנו. סיפור ארוך שלא אספר כעת. הסיום הוא שמדי שנה מגיע המלך- שד מהבלי לבקר ולכבודו חוגגים את האונם ומקשטים את הכניסה לבתים עם מנדלות עשויות פרחים הנקראות 'פוקאלאם'

אניל והמלך השד

השתתפנו בארוחת אונם מסורתית הכוללת עשרות מנות ומוגשת על עלי בננה. (סאדיה) כשאנו לבושות בסארי של קראלה ואף השתתפנו בסדנת בישול של מאכלי החג עם השף ניבו המפורסם.

במונאר צפינו במופע 'קתקאלי' – תיאטרון הממחיז את סיפורי האלים והגיבורים הם אלים ושדים. במופע משתתפים רק גברים המאופרים ולבושים במיטב התלבושות. המופע הוא ללא דיבור ובפנטומימה ומוזיקה בלבד.

עוד צפינו במופע של קרבות לוחמים.

המקום שבעיניי היה המרהיב ביותר הוא 'מפלי ריפל' לא האמנתי שיש בהודו מפלים כאלה עזים ובעלי זרימה כה עצומה.

היכן ללון במונאר?

1. DRIZZLE DROP HOTEL- מלון מדהים השוכן בלב ההרים, עם נוף שהשאיר אותי בפה פעור. במלון 12 סוויטות בלבד. מאד מפואר ומרשים. קירות החדר מזכוכית והמיטה פונה אל עבר הנוף. האוכל והשירות מעולים.

2. WINDY WOODS HOTEL- מלון מיוחד ויפה. שוכן אף הוא בלב ההרים ונוף שדות התה הנשקף מהחדר משמח את הלב. אין כמו השירות במלון, ההתייחסות ותשומת הלב. מנכ"ל המלון הוא השף ניבו הידוע.

מדוראי MADURAI- מדינת טמיל נאדו

מדינת טמיל נאדו ידועה בזכות המקדשים הרבים שיש בה ובמדוראי נמצא MEENAKSHI TEMPLE שהוא אחד המקדשים העתיקים והחשובים של הודו. האמונה אומרת שהאל שיווה עצמו עיצב את המקדש (היפה מכולם. יש שבעה במתחם) ושם התחתן עם האלה מינאקשי (בשמה הנוסף- פראווטי) למתחם המקדש 7 שערים ובעיניי הוא אחד מפלאי תבל. מאות הדמויות המעטרות את המקדשים, התקרות המצוירות, האולמות השונים. מדהים ביופיו. יש במתחם מוזיאון עם מאות ציורים ופסלים וצריך יותר מיום כדי להכיל הכל. אסור לצלם במקדש עצמו ויש חלק שאסור למי שאינו הינדי להיכנס אליו. אך גם כך זו חוויה מיוחדת.

ארמון טירומאלאי- THIRUMALAI NAYAK PALACE

הארמון נבנה ב- 1636 על ידי המלך טירומאלאי ששלט במדוראי בשנים 1623-1659, שרידי הארמון מצליחים להעביר את ההוד של התקופה. הציורים על התקרות נותרו שלמים והארמון מרשים ביופיו. בערבים מתקיים במקום מופע של אורות וצלילים.

שוק הפרחים

כדאי להגיע לשוק בשעות הבוקר המוקדמות כדי להספיק לראות את ההיצע המגוון, את שוזרי הפרחים והמוכרים. אנחנו הגענו לשוק בשעה שבע בבוקר והשוק היה הומה אדם. ההודים משתמשים בפרחים לטקסים, לאירועים ולקישוט. לקראת פסטיבל אונם וקישוט פתחי הבתים משתמשים בעלי הכותרת של הפרח. שוק תוסס וצבעוני מאד.

בדרך לאי POOVAR הגענו לקצה הדרומי ביותר לקניקומרי  ול- VIVEKANANDA ROCK MEMORIAL. עברנו במעבורת לצוק ושם נכנסו למקדש שהוקם ב-1970 לכבודו של Swami Vivekananda

POOVAR

האי פוואר מיוחד במינו הוא גובל בגבים ובנהר NEYYAR ובים הערבי. חופיו חוליים וזהובים וניתן לצפות בדייגים היוצאים לדוג.

יצאנו לשוט בנהר, בין המנגרובים וצפינו בציפורים. שייט נינוח של כשעה וחצי.

המלון באי בו התאכסנו הוא ESTUARY SAROVAR POOVAR מלון נופש על שטח ענק, עם 3 בריכות, חדרים יפהפיים, מסעדה על שפת הנהר ומבחר פעילויות ספורט ונופש. השירות נפלא והאוכל היה מצוין. אכלתי במלון ארוחת ערב של ג'מבו שרימפס שהייתה הארוחה הטעימה ביותר שאכלתי בטיול. הנוף מהמלון מרהיב ולמי שזמנו אינו דוחק, כדאי לשקול להתארח במלון לפחות יומיים שלושה.

Trivandrum- טריוונדרום

עיר הבירה של קראלה זימנה לנו הפתעה מרגשת. לאחר שביקרנו במוזיאון השעווה ולחצנו יד לאנשים הדגולים של הודו ולשחקנים הידועים, יצאנו לכוון ארמון KUTHIRAMALIKA PALACE שמשמש גם כמוזיאון ובו ניתן לצפות בפריטים, רהיטים ומזכרות מימי הפאר של שליטי קראלה.

בטעות, נכנסנו דרך שער אחר לחלק בארמון האסור בכניסה. השומר סיפר לנו שכעת נמצאת במקום PRINCESS GOURI LAKSHMI BAYI. אניל אברהם היועץ המקצועי שלנו התלהב ושיכנע את השומר לשאול את הנסיכה אם תסכים לפגוש בלוגריות מישראל. למרבה ההפתעה היא הסכימה והזמינה אותנו לארמון וכך זכינו לפגוש נסיכה הודית ידועה, סופרת שכתבה 11 ספרים על ההיסטוריה ההודית ועל משפחתה. מפגש מרגש וייחודי.

אניל והנסיכה

לאחר המפגש יצאנו לבקר בארמון והצצנו על  PADMANABHA SWAMY TEMPLEהעשוי זהב שחשיבותו רבה. המקדש הוא אחד מ-108 הדיווה דאסמים, מרכזי הפולחן העיקריים בדהרמה של הוישנביזם. הדיווה דאסמים הם המשכן הקדוש של האל וישנו והמקדש הוא לכבוד האל PADMANABHA גלגול נשמות של האל וישנו.

הארמון
מקדש הזהב

קובלם – KOVALAM

הבוקר בקובלם הוקדש לצפייה בדייגים שיצאו להשליך רשתות בחופים הלבנים, בשיטות דייג מסורתיות.

לאחר מכן ביקרנו בארמון הקיץ של שליטי קראלה, אשר היום הוא חלק ממלון ליילה המפואר.

ביקרנו במוזיאון הקוקוס וראינו כיצד טווים את סיבי הקוקוס לחוטים ומכינים מהם מוצרים שימושיים ויחודיים.

עוד ביקרנו במתחם שכולו מיועד לתפירת המלבוש המסורתי- הסארי. עשרות בתי מלאכה וחנויות המוכרות את הבגד המסורתי.

המלון בו התאכסנו LEELA KOVALAM הוא אחד ממלונות הפאר היפים בהודו. מהחדר שלנו יכולנו להשקיף אל עבר האופק. החדר המפואר היה רחב ידיים ומזמין. המסעדה במלון מגישה אוכל הודי ואוכל בינלאומי ועמדת הקינוחים הייתה מדהימה במיוחד. המלון מציע סוויטות פאר וגם חדרים יקרים פחות ויפים. יש במלון ספא גדול, מרחבי דשא אין סופיים והוא מומלץ מאד. המלון מציע חבילות נופש הכוללות טיפולי איור-ודה במחירים נוחים.

מחלון החדר

-       KUMARAKOM AND ALLEPPEY קומרקום ואלפי

צמחייה טרופית עשירה, תעלות מים ועצי קוקוס. מקום מושלם לנופש. זה המקום לפגוש באטרקציה המרכזית- שייט נינוח של מספר שעות בבית סירה, בין נהרות, חופים ובתי מקומיים.

ניתן לבחור בשייט הכולל גם לינה או שייט קצר יותר. אנחנו בחרנו בשייט של מספר שעות הכולל גם ארוחת צהריים. זו חוויה נהדרת לשוט בין הבתים, לצפות בנשים המכבסות בנהר, בגברים המתרחצים, בנשרים החגים מעל.

את ארוחת הצהריים הטעימה שאותה הכין איש צוות אכלנו בסירה ובסיומה שבנו אל המלון לאחר צהריים של סדנת בישול ושחייה בבריכת האינפיניטי הנהדרת.

המלון בו התאכסנו הוא GOKULAM GRAND KUMARAKOM מלון מקסים ומיוחד, למעשה כפר נופש, הנמצא על שפת הים. השרות מצוין, החדרים רחבים ונוחים וארוחת הערב הייתה אחת המצוינות שאכלנו.

המלון מציע פעילויות ספורט שונות, טיפולי ספא, יוגה ועוד. ממליצה לשהות במלון 2-3 ימים, זו דרך נהדרת לסיים חופשה בהודו.

לתמונות נוספות היכנסו לדף האינסטגרם שלי להיי לייטס הודו- קראלה- לחצו כאן

הטיול נבנה ואורגן על ידי אניל אברהם- יועץ מומחה לטיולי בוטיק בהתאמה אישית לדרום הודו.