רשומות

יום חמישי, 6 ביוני 2019

על 4 ספרי מתח חדשים וטובים



טיסה לקוסטה ריקה אורכת שעות רבות (19 שעות בערך עם הפסקה בדרך) איך העברתי את השעות הללו? בקריאת ספרי מתח, כמובן. בליתי בחברת גרג הורביץ שכתב מותחן משובח "השורד" על אדם שנחוש להציל את משפחתו בכל מחיר. המשכתי עם ג'וליה דאל העוסקת בנושא מרתק של מורשע אשר הואשם ברצח וטוען שהוא חף מפשע בספר "הרשעה". בדרך חזרה לישראל ביליתי עם שרה ג' האריס שכתבה את "צבע הרצח של בי לרקהאם" שבו ג'ספר בן ה-13 החי בעולם של צבעים שאף אחד לא יכול לראות מלבדו. הוא בטוח ששכנתו נרצחה אלא שיש לו קושי מיוחד בזיהוי פרצופים והוא לא יכול להצביע על הרוצח, האורב לו בין הצללים. לסיום, ספר אימה ממש של ג'וש מלרמן שכתב את " קופסת הציפורים" על אם יחידנית המגדלת את ילדיה בלי יכולת לצאת מהבית, עם דלתות נעולות, שמיכות שחורות על החלונות וכיסויי עיניים. מדוע?

שנתחיל?

"השורד" מאת גרג הורביץ



קראתי את כל ספריו של גרג הורוביץ. הוא יודע איך לפתל עלילה, להחזיק במתח את הקורא ולהפתיע. לדעתי, הספר הזה הוא הטוב ביותר שלו. מותח מאד, מסחרר, דף רודף דף ואין לדעת מה עוד יקרה ולמי.

העלילה בקצרה ובלי ספוילרים-  נייט אוברביי, חייל משוחרר שזה עתה התגרש, מחליט להתאבד. הוא עומד יום אחד מחוץ לחלון של בניין בנק בן אחת עשרה קומות בלוס אנג'לס ומתכונן לקפוץ, אך בעודו מתכונן לקפיצה הגורלית, כנופיית שודדים פורצים לבנק ומתחילים לירות ללא אבחנה בעובדים ובלקוחות. לנייט אין דבר להפסיד, והוא מתעמת עם השודדים והורג אותם בזה אחר זה. השודד האחרון שנותר מאיים על נייט ומודיע לו שמעתה חייו בסכנה. במהרה מבין נייט מהי ההזהרה כשהוא נחטף על ידי פאבלו, המאפיונר האוקראיני שעמד מאחורי ניסיון השוד הכושל. פאבלו, שנכשל להשיג את החפץ שעבורו הוא תכנן את הפריצה, מציב לנייט אולטימטום – עליו לפרוץ לבנק בעצמו ולהשיג עבור פאבלו את החפץ, ולא ייאבד נייט את היקר לו מכל. זוהי ההזדמנות האחרונה של נייט להגן על האנשים שהוא אוהב, גם אם זה יהיה הדבר האחרון שייעשה.

נייט יוצא להגן על משפחתו כשהוא לבדו במערכה ועליו להתמודד עם כוחות חזקים ובעלי עוצמה רבה.
האם יצליח?

"השורד" מאת גרג הורביץ. מאנגלית: דפנה לוי, הוצאת "דני ספרים", 456 עמודים. מחיר לצרכן 98 ש"ח. להשיג בכל חנויות הספרים ובחנות המקוונת של ההוצאה: www.siman-kria.co.il

"הרשעה" מאת ג'וליה דאל


כמה אנשים חפים מפשע הורשעו ללא עוול בכפם? כמה מהם יושבים שנים ארוכות בכלא, טוענים לחפותם ואף אחד לא מאמין להם? אני חושבת שגם אצלנו בישראל יש לא מעט אנשים שנמקים בבתי הסוהר ולא עשו דבר.

ספרה של ג'וליה דאל, עוסק בסוגיה זו, דרך סיפורו של אסיר בשם דה-שון פרקינס שהואשם ברצח משפחת האומנה שלו. הוא נמצא בכלא מעל עשרים שנה וטוען לחפותו. בעת הרצח היה נער בן 16. פרקינס שולח מכתב לעיתונאית רבקה רוברטס העובדת בעיתון ניו יורקרי. רבקה השואפת להתקדם במקצועה, מחליטה לבדוק את סיפורו של האסיר.

היא מתחילה לחקור את המקרה ומגלה שהרצח התרחש זמן קצר לאחר פרוץ המהומות בקראון הייטס ברובע ברוקלין, בין הקהילה היהודית לקהילה השחורה. היא מנסה למצוא עדים למקרה, מתחקרת את הכומר מקהילתו של פרקינס. פונה לשוטר לשעבר, סול כץ, אותו היא מכירה אישית, שחקר אז את המקרה, אך נתקלת בתשובות מגומגמות, חוסר רצון מצד השלטונות לשתף פעולה, הטעייה וכיסוי האמת. היא לא מוותרת וממשיכה במשימתה לגילוי האמת.

עקבתי אחרי דרכה של רבקה בעניין רב, תוך שאני חושבת על אירועים אמתיים שקרו ועיתונאים שעשו עבודה רצינית וחשובה וחשפו את האמת. צעד אחר צעד מצליחה רבקה להגיע לחקר האמת ותוך כדי כך אנחנו מתוודעים למתיחות הבין קהילתית, לעוינות, חששות, אכזריות והכחשה.

"הרשעה" מאת ג'וליה דאל. מאנגלית- אילן פו. הוצאת פן הוצאה לאור. ספרי חמד. ידיעות אחרונות. 317 עמודים. מחיר: 98 ₪.

"צבע הרצח של בי לרקהאם" מאת שרה ג' האריס


בשנים האחרונות יצאו מספר ספרי מתח אשר במרכזם גיבורים לא שגרתיים ובעלי ייחוד. כזה הוא גם ספרה של האריס. גיבור הספר הוא ג'ספר בן ה-13, הנמצא על הרצף האוטיסטי וחי בעולם משל עצמו. בעולמו שולטים הצבעים. הוא רואה את העולם בצבעים שאף אחד לא מסוגל לראות. קולות של אנשים, מילים, מספרים, צעדים- כל אלה נקלטים במוחו בצבע.

לשכונה מגיעה שכנה חדשה והוא קושר אתה קשרי ידידות כיוון שבחצרה נמצאים תוכים בעלי צבעים מופלאים והיא מאפשרת לו לצפות עליהם. תמורת הצפייה בתוכים היא דורשת ממנו בקשות שונות ומצליחה להבהיל ולאיים עליו.

השכנה נעלמת וג'ספר בטוח שנרצחה ומאשים גם את עצמו. הוא מנסה לשחזר שוב ושוב את מה שקרה, בעזרת ציורים ושימוש בצבעים, אך האמת חומקת ממנו.

הרעיון של האריס מעניין מאד אך הביצוע לוקה בחסר. יש טרחנות יתר בתיאורים ולעיתים ממש התעייפתי לקרוא על הצבעים הרבים שרואה ג'ספר. הפירוט הדקדקני הזה מיותר לטעמי וטוב היה לו הספר היה מתקצר בשליש. זה היה רק מוסיף למתח ולעניין.

היכולת לכתוב כילד בן 13 היא מצוינת ואמינה והאמנתי לגיבור, למחשבותיו ולתחושותיו.

סיפור מקורי, אם כי ארוך מדי, מעניין והסיום מצוין.

"צבע הרצח של בי לרקהאם" מאת שרה ג' האריס. מאנגלית: דורון דנסקי. הוצאת אריה ניר הוצאה לאור, מודן הוצאה לאור.  430 עמודים, מחיר- 98 ₪

"קופסת הציפורים" מאת ג'וש מלרמן



ספר אימה מותח מאד שלא יכולתי להפסיק לקרוא. מלרמן כותב בשפה רזה, עניינית וללא תיאורים מיותרים. העולם אותו הוא מתאר הוא עולם בלהות אמיתי. אין לדעת מהיכן תבוא הרעה. אין דרך להתמודד. אין דרך לנצח. הדרך היחידה היא להתחבא.

תוך שהוא מעביר את הקורא קדימה ואחורה בזמן, אנו מתוודעים למלורי. מלורי היתה בהריון בעת שהחלו האירועים המסתוריים. הלידה מתרחשת כאשר כל מה שמוכר כבר לא קיים ועליה לגדל את הילדים, תוך שהיא מגוננת עליהם ומכינה אותם לקראת הבאות.

לבד לגמרי ובכוחות עצמה, היא מצליחה לשרוד בבית מבודד. בלי לצאת מהבית, הדלתות נעולות, הוילונות סגורים, על החלונות שמיכות שחורות, כיסויי עיניים כאשר יוצאים לרגע מהבית, כך הם גדלים. כשהם בני 4 מחליטה מלורי לעשות מעשה ולנסות להגיע לעולם טוב יותר. המסע נעשה עם כיסויי עיניים ובפחד עצום, כי מה שממתין להם שם בחוץ נורא מכל.

קראתי את הספר בנשימה עצורה ולא יכולתי להניח מהיד. מצוין לטיסה ארוכה.

"קופסת הציפורים" מאת ג'וש מלרמן מאנגלית: יואב כ"ץ הוצאת כנרת, זמורה מוציאים לאור. 287 עמודים. מחיר: 96 ₪.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה