רשומות

יום ראשון, 3 במרץ 2019

על שבעה ספרי פרוזה, שירה ומסות מקוריים ומתורגמים, להנאתכם



שבעה ספרים מעניינים הנוגעים בנושאים מרתקים וחשובים. דניאל א. דרבקין כותב על שהייתו בבית הכלא ב "פנקסי חרמון" ומאפשר הצצה נדירה אל החיים בין כתלי הכלא. אריה דריפוס מספר על פונדק בדרום המציע מקלט לאורחיו ואפשרות להגשים משאלות, בספרו "הפונדק". ד"ר אמיל חי כותב על הקהילה העיראקית בארץ מנקודת המבט של נער צעיר שברח בגיל 17 וחצי מעיראק והגיע לארץ. סיפור מרתק במיוחד ב"רכבת לילה מבגדאד". עפר עציון בספר שירים חדש המתכתב עם יצירות של יוצרים גדולים בשירה העברית הקלאסית "מכל קצותיו". שלוש עשרה שנים מאז פטירתו של דן צלקה הוצאות חרגול ומודן מוציאות את הספר "כל המסות" הכולל את שלושת ספרי המסות שלו. ג'ודי פיקו כותבת על נושא מורכב במיוחד והוא נושא ההפלות בארה"ב. "ניצוץ של אור" מביא את סיפורם של בני ערובה שנלכדו במרפאה לבריאות האישה הנותנת שרותי הפלה. ולסיום, סיפורה האמיתי והמצמרר של מירי קנבסקי אשר התאהבה בגבר מושך מאיי הבהמאס שהדביק אותה בHIV. אישה אמיצה ומיוחדת מאד. את סיפורה תקראו בספר "חיובית – סיפורה של נשאית HIV"


פנקסי חרמון מאת דניאל א. דרבקין



דניאל א.דרבקין הוא עורך דין לשעבר שהורשע בעבירות מרמה וריצה עונש מאסר במתקן הכליאה השיקומי "חרמון". במהלך שהותו בכלא כתב בשישה עשר פנקסים קטנים רשימות, הגיגים, מחשבות, תהיות והתלבטויות. 532 עמודים מתעדים את שהייתו בחרמון. לא הכל עניין אותי ולעיתים אף דילגתי על דף, שניים. אך, זה מסמך מעניין מאד החושף בפתיחות את עולמו של הכותב, את מחשבותיו, התנהלותו, האינטראקציה עם אסירים אחרים, עם העובדת הסוציאלית ועוד.

דניאל לא מסתיר דבר. עולמו הפנימי פרוש לפנינו ומכיוון שכתב בזמן אמת, במהלך שהייתו בכלא, בפנקסים קטנים אותם רכש בקנטינה של בית הסוהר ונמצאו תמיד בהישג יד, הרי שמקבלים תמונה רחבה על ההתנהלות בכלא, על מה שחווה אדם במצב כזה וגם תובנות על אחריות, על יחסים בין בני אדם, על מקומם של האמנות והפילוסופיה בחיינו.

זה אינו ספר קל לקריאה, גם אין לו עלילה. הכותב מביא את עצמו ואת מחשבותיו וחשתי כאילו אני מטיילת בין רעיונותיו ומחשבותיו. מתפלמסת אתו, מקשיבה, מהנהנת להסכמה או טוענת טענה נגדית.
למשל, בקטע על פרצופים, עוסק דניאל בנושא בהרחבה " היכן יש פרצופים? ברחוב? במוזיאון? במשפחה? בבית? בספרים? בדמיון? בלבך פנימה? 'פרצוף' זה משהו שרק אמן רואה. אין דבר כזה בטבע" ותוך כדי העיסוק בכך הוא מביא את דעתו על פרצופו של ראש הממשלה ועל חברי כנסת. הוא מצליח לגרום לי לעצור, לחשוב על הנושא לעומק ולנתח אותו וכך גם בנושאים רבים אחרים.

"פנקסי חרמון" מאת דניאל א. דרבקין. הוצאת "בבואה", 532 עמודים. מחיר לצרכן 98 ש"ח. להשיג בחנויות הספרים.


הפונדק מאת אריה דריפוס


פונדק הדרור ממוקם בעיירה דרומית משמימה ושכוחת אל. זוהי אכסניה פשוטה השייכת לדניאל והאורחים המגיעים אל הפונדק מתמודדים עם קשיי החיים.

הפונדק אמנם ממוקם בישראל, אבל אינו בעל אופי יהודי או ישראלי במיוחד. השוהים בו מגיעים ממדינות שונות, מדתות שונות ומאופקים חברתיים וכלכליים שונים.

                                                                        
ייחודו טמון בהעדר סייגי שיוך פוליטי, דתי או כלכלי. דלתותיו פתוחות בפני כל אחד ללא הבדלי מין, דת או לאום, כל עוד המבקר יכול לעמוד בתנאי היחיד: נטילת אחריות על עצמו.

הגישה הליברלית המשוחררת הזאת מאפשרת לפסיפס אנושי מגוון לשלב ידיים בחדווה ולהפוך את סיסמת הפונדק הבלתי רשמית – "אתה כל מה שיש לך" לשגרה. פועלו של הפונדק מזדקר ובוהק בפריפריה הרחוקה. הוא עמיד בפני תעתועי הזמן והחברה ומציע לאורך שנים לא מעטות מקלט למי שחש שאיבד את זהותו. רוב המגיעים לפונדק נווה-דרור מנוסים ומצולקים מכדי לצפות שהגיבנת האישית שלהם תתפוגג במעוז החדש והמוזר הזה, אבל בפונדק כמו בפונדק, הרציונליות מאבדת כל בוקר חלק נכבד מן הרלוונטיות שלה והחלומות הגנוזים רוקמים בו עור וגידים גם אם משאלות הלב כרוכות בהתפשרויות  לא קלות.

האיגלו במדבר של הפונדק מכריז ברמה ש"כאן הכול  עשוי לקרות". תהיה זאת אהבה לוהטת בין כומר קתולי איטלקי לספרית צמרת יהודייה או פסנתרנית בעלת שם עולמי שמדיחה כלים. סיפורי הפונדק אינם עוד אגדה, אלא תיאור ותו לא.

"הפונדק" מאת אריה דריפוס, הוצאת "ספרי ניב", 254 עמודים. מחיר לצרכן 74 ₪. להשיג בכל חנויות הספרים ובחנויות הדיגיטליות ברשת.

רכבת לילה מבגדאד מאת ד"ר חי אמיל


הספר אותו כתב ד"ר חי אמיל הוא ספר דק גזרה, מכיל 80 עמודים סך הכל. בעמודים אלו מצליח הכותב להביא את סיפור הקהילה העיראקית וזאת דרך נקודת המבט האישית שלו- של נער בן 17 וחצי הבורח מעיראק לישראל.
בשנת 1971 לאחר שהשלים את לימודי התיכון הוא בורח מעיראק. רק חצי שנה לאחר מכן מצליחים גם הוריו לברוח לארץ. הכותב מספר על החיים בבגדאד, על הבית, חילופי העונות, הלימודים בבית הספר היהודי שנחשב לבית ספר ברמה גבוהה, החגים בבגדאד שהתאפיינו בביקורים אצל קרובים והליכה לבית הכנסת.
הוא מספר על פציעתו של אביו בידי פורץ, על הקניות בשוק העירוני, על בתי הקולנוע, שידורי הטלוויזיה. תוך שהוא מצייר תמונה רחבה של החיים בעיראק.

יש בספר קטע העוסק בפרהוד- הפרעות שחוו יהודי בגדאד בתחילת יוני 1941. בפרעות נרצחו 179 יהודים, 2,118 נפצעו ורכוש רב נבזז. הכותב עוסק גם במהפכת ממפלגת הבעת וההתייחסות ליהודים. לאחר מלחמת ששת הימים הידק המשטר את הלחץ על היהודים ויהודים רבים נעצרו. בשנת 1968 נערך משפט ראווה ובסופן החליטו השופטים לדון למוות תשעה יהודים באשמת ריגול לטובת ישראל. היהודים הבינו שאין עתיד להמשך שהייתם בעיראק והחלו לברוח באופן לא חוקי, כיוון שנאסר עליהם לצאת מהמדינה.

הכותב רוצה ללמוד רפואה ומבין שאין לו עתיד בעיראק והוא בורח לארץ, תוך תיאור המסע הגורלי, ההגעה לטהראן, המפגש עם האח וההגעה ארצה. כאשר הגיע לארץ ישב וכתב את סיפור הבריחה שלו כל עוד היה טרי בזיכרונו, עם כל התחושות שליוו אותו במהלך הבריחה. הוא כתב את הסיפור בשפה הערבית כי לא ידע לקרוא ולכתוב עברית טוב מספיק.

ד"ר אמיל חי (64), נשוי ללילי, אב ל- 2. תושב רחובות. לשעבר, סגן מנהל בית החולים במרכז הרפואי האוניברסיטאי ״ברזילי״ באשקלון מומחה לרפואה פנימית ורפואה דחופה. לאחרונה פרש לגמלאות ועובד חצי משרה בבית החולים ביחידה לניהול סיכונים ובטיחות הטיפול.
"רכבת לילה מבגדאד" מאת ד"ר אמיל חי. הוצאת הספרים "אוריון", 80 עמודים. מחיר לצרכן 50 ש"ח. להשיג בחנויות הספרים וכן בחנות ההוצאה בקניון ערי החוף, רחוב סחרוב 19, ראשון לציון ובחנות המקוונת של ההוצאה www.orion-books.co.il

כל המסות מאת דן צלקה


הוצאות חרגול ומודן הוציאו את "כל המסות" הכולל את שלושת ספרי המסות של דן צלקה שנפטר לפני שלוש עשרה שנים.

הכרך כולל את שלושת ספרי המסות שלו "סימניות" "דפים מהודקים באטב" ו- "הפיתוי והשי" זהו הספר הפותח בסדרה שאמורה להקיף את מכלול יצירתו של צלקה- רומנים, נובלות, סיפורים, שירה, מסות, ועוד.

קווי האופי של אוסף המסות- סוגה שנכחדה כמעט לחלוטין בספרות העברית- הם סקרנות עצומה, כבוד למסורת התרבותית, חירות אינטלקטואלית, רוחב דעת וצלילות. צלקה נע בין רשימות מסע להרהורים על אמנות, מוזיקה וציור, בין חיי היומיום בתל אביב למיתוסים עתיקים, בין התבוננות מעמיקה בנושאיו המגוונים לבין וידויים זעירים, אמרות ומכתמים, בין פרוזה לשירה.

דן צלקה נולד בשנת 1936 בוורשה ונפטר בתל אביב בשנת 2005. זכה בפרס ברנר ב-1976. בפרס היצירה בשנים 1972, 1991, 1997. בפרס אלתרמן עבור הרומן 'אלף לבבות' בשנת 1992. בפרס אקו"ם עבור 'עננים' ו- 'דפים מהודקים באטב' ב-1994. בפרס אקו"ם על מפעל חיים בשנת 2000. ובשנת 2004 זכה בפרס ספיר על 'ספר האלף- בית'.

"כל המסות" מאת דן צלקה. חרגול הוצאה לאור, מודן הוצאה לאור.597 עמודים. מחיר- 108 ₪.

ניצוץ של אור מאת ג'ודי פיקו



לג'ודי פיקו מספר רבי מכר ידועים ביניהם 'זאב בודד' ו- 'שומרת אחותי' אותם קראתי ואהבתי. ספרה העכשווי 'ניצוץ של אור' עוסק בנושא מורכב במיוחד ולא פשוט והוא נושא ההפלות.

פיקו בוחרת לעסוק בנושא הזה דרך סיפור מתח. ביום שגרתי במרפאה לבריאות האישה שבה ניתן לעשות הפלות, נכנס אדם חמוש וכועס למרפאה, פותח באש ושובה בני ערובה. איש המשטרה, יו מק'לרוי, שהוא איש המשא ומתן לחילוץ בני ערובה, מגיע למקום, כדי לפעול לחילוץ בני הערובה ואז הוא מקבל הודעה בטלפון הנייד- מבתו בת החמש עשרה ומסתבר שגם היא נמצאת במרפאה כבת ערובה.

פיקו בוחרת לספר את הסיפור במבנה של הליכה לאחור, תוך שהיא מגוללת את הרקע שהביא את כל אחת מהדמויות אל המרפאה באותו יום גורלי. הקוראים לומדים להכיר ולחבב את הדמויות השונות ולהבין את מניעיהם.

דרך סיפורם, אנו מתוודעים אל נושא ההפלות ואל האלימות שמבצעים המפגינים מתנגדי ההפלות בארצות הברית וקנדה. מאז 1977 נהרגו 11 אנשים עקב אלימות שכוונה אל מבצעי ההפלות.

זה ספר מסקרן, העלילה סוחפת, אך היו קטעים ששיעממו אותי ולטעמי חזרו על עצמם ועל המסר באופן שהחטיא את המטרה.

ניצוץ של אור מאת ג'ודי פיקו. מאנגלית: דורון דנסקי. כנרת, זמורה, מוציאים לאור. 351 עמודים. מחיר: 98 ₪.

ספר שירים חדש: מכל קצותיו מאת עפר עציון



ספר השירים של עפר עציון מתכתב עם יצירות של יוצרים גדולים בשירה העברית הקלאסית, והוא מוגש בצורת אלבום מתנה מהודר. נאספו בספר זה קצוות רבים, שירים של יוצרים גדולים, שאותם המחבר אוהב במיוחד, לצד יצירות מחווה שלו ויצירות של אומנות חזותית. קצוות רבים, העוסקים בנושאים רבים, ובסופם נאספים לנקודה משותפת אחת. מצד אחד יש שיר של אלתרמן לדוגמא, מצד שני שיר המחווה של עציון ובאמצע תמונות או ציורים של אמנים מקומיים.

הספר "מכל קצותיו" שייך לסוגת הדיאלוגים בשירה, שבה עציון עוסק בשנים האחרונות מזוויות שונות. בספר שלושים ושישה שירים. כל אחד מהשירים (פרט לאחד שמקיים דיאלוג עם המיתוס "טוב למות בעד ארצנו") מקיים דיאלוג עם שיר מקורי, ומהווה מחווה לשיר. "ניגשתי לעשייה זו בענווה וביראת קודש, כאשר אני חש כננס היושב על כתפו של הענק אשר חיבר את היצירה המקורית", הוא כותב בספר.  

הספר הוא דיאלוג כפול, שכן הוא כולל דיאלוג גם עם יצירת אומנות חזותית שעומדת בפני עצמה, ולא נוצרה כאיור ליצירה המילולית. היצירה החזותית מתכתבת גם עם היצירה המקורית וגם עם המחווה של עציון, ולעיתים נוצקה על הגשר שביניהם.

כל יצירות המקור שנבחרו הן בגדר יצירות גדולות, לטעמו של המחבר. מרבית היצירות הן של משוררים ופזמונאים עבריים: אבינועם קורן, אברהם שלונסקי, אהוד מנור, אורי ברנשטיין, אלישבע, אלכסנדר פן, דוד אבידן, דליה רביקוביץ, זאב ז'בוטינסקי, זלדה , חיים גורי, חיים לנסקי, חיים נחמן ביאליק, טל איפרגן, יהודה עמיחי, לאה גולדברג, נתן אלתרמן, רבי יהודה הלוי, רחל, רחל שפירא, שאול טשרניחובסקי.   

יצירות האומנות החזותית שנבחרו לספר, הן של האומנים הבאים: אביבית חזק, אדם מגן, אירית סלע, איש גורדון, איתי דרוקמן, גרי מנדלסון, טלי וייס, יניב פלדמן, לאה הרפז, ליאת וישנבסקי, מירב סיאלו, נורית צדרבוים, נתן יעקובוביץ, סיגל מגן, סיגלית עשת, עידית דנציגר-גוב ארי, עליזה גוטמן, ענת גרי לקריף, עצמון בוקי, צביה פרידמן, רחל טוקר שיינס, ושני נורליאן.  

שיר מתוך הספר:

מה שכתוב על המים
מחווה לשיר "על הסף" של נתן אלתרמן

מָה שֶׁכָּתוּב עַל הַמַּיִם
וְלֹא נִמְחַק כַּחֲלוֹף דּוֹר,
הַחוּט שֶׁחָמַק מִיָּדַיִם
פֶּתַע טוֹבֵל בָּאוֹר.

מָה שֶׁמֵּעוֹלָם לֹא הָיָה
הָיָה מֵאָז וּמֵעוֹלָם,
מָה שֶׁנִּרְאָה כְּאַשְׁלָיָה
הָפַךְ לְחוֹתָם.

חוֹתָם שֶׁלֹּא נִשָּׂא בָּרוּחַ
חוֹתָם שֶׁעַל הַסַּף חִכָּה מָתוּחַ
חוֹתָם שֶׁעַל הַמַּיִם רָשַׁם מִכְתָּם
חוֹתָם שֶׁרִשּׁוּמוֹ לֹא נֶחְתַּם.

חוֹתָם הָאוֹמֵר בְּקוֹל שׁוֹתֵק
כִּי מָה שֶׁכָּתוּב עַל הַמַּיִם – לֹא יִמָּחֵק.

"מכל קצותיו - שירים" מאת עפר עציון בהוצאת "בין סגול ובין תכלת". 95 עמודים, מחיר לצרכן 60 ש"ח. להשיג דרך האתר http://www.sagol-tchelet.com/441397093

חיובית מאת מירי קנבסקי


מירי קנבסקי הייתה נערה בת תשע עשרה, כאשר פגשה בגבר מבוגר ממנה, כהה עור מאיי הבהמאס. היא נפגשת אתו, מרגישה כאילו היא חיה בחלום ולאט לאט מתאהבת בו. מערכת היחסים ביניהם רצופה בשקרים, בבגידות ובבריחה מהמשטרה ומירי מגלה שהתאהבה באדם שאינה מכירה כלל והוא כלל לא האיש שאמר שהוא.

היא משקרת עבורו, ממשיכה להיפגש אתו ומגלה שיש עוד נשים בחייו. עוד ועוד סודות מתגלים ומירי מחליטה לסיים את הקשר ההרסני. אך זה מאוחר מדי. מירי מגלה שמייק אהובה לשעבר, הדביק אותה בHIV. היא מגלה שהדביק נשים נוספות, ומחליטה להיאבק נגדו במשפט שמסתיים בהרשעתו, בגזר דין של מאסר עולם ובכליאתו מאחורי סורג ובריח.

מירי מספרת את סיפורה בכנות רבה ובפתיחות. היא לא מסתירה דבר ובאומץ לב מספרת על חייה כילדה , נערה ואישה המתמודדת עם קשיים רבים. השבועות לאחר הגילוי היו קשים לה במיוחד ולמעשה במשך שנים רבות שמרה את דבר נשאותה בסוד. רק לאחר מותו הפתאומי של בעלה החליטה לחשוף את סיפורה.

"חיובית" אינו ספר על התמודדות עם מחלות כרוניות או סופניות, על אף שאפשר למצוא בו גם את זה. הוא הרבה מעבר לכך. זהו ספר שמעלה על סדר היום נושאים שחשובים לנו כבני אדם שחיים היום בישראל. ספר הנוגע ביחסים בין גברים לנשים ובאלימות סמויה שלעתים מתקיימת בהם, אשר בעידן ה-mee too הופך לאקטואלי יותר ויותר. ספר הנוגע בשורשי הווייתנו כחברה של קיבוץ גלויות ובסוגיית קבלת האחר וההשלכות הקשות של אי קבלה. ספר המעורר שאלות על מידת החופש שלנו לעצב את חיינו לצד התבניות החברתיות של מה "אמור, נכון או צריך". ספר שמאפשר לנו להתבונן על עצמנו.

זהו יומן התבגרות של נערה ילידת רוסיה, עולה בעלייה הגדולה של שנות ה90. הוא מציף שיח מושתק של כמה עשורים על אודות הפצע הגדול של העלייה ובעיקר פצע הדור של הכותבת - שעלו כילדים, נאלצו להתבגר בין לילה ולהיות משענת להוריהם המבולבלים. ילדים כמוה, שיום אחד מצאו עצמם בארץ זרה, ללא חברים וללא יכולת לתקשר. ילדים שנאלצו לראות את הוריהם, שנחשבו למשכילים ובעלי מעמד חברתי גבוה, חסרי אונים, מושפלים ומחזרים על פתחים. הכאב הזה עיצב את חייהם ומלווה אותם עד היום, גם אם אינם מודים בכך אפילו בינם לבינם.

זהו ספר על מערכות יחסים פוגעניות בין גבר לאישה. ספר על אלימות לא מדוברת שלא מתבטאת בסימנים כחולים ובביקור בחדר מיון. אלימות שמתבטאת בשקרים, כשכבר אי אפשר להבחין בין מציאות לבדיה, בתוקפנות, בקנאה אובססיבית, ברכושנות ובניצול, כשגולת הכותרת שלה היא הדבקה בזדון בנגיף הHIV.

אך למרות הכתוב לעיל, זהו ספר על ניצחון ועל הכוחות הנפשיים האדירים שמצויים בכל אחת ואחד מאיתנו. על אף המסע הקשה של הכותבת ואולי בגללו - היא כאן. בריאה, חזקה ומעצימה בני נוער ובוגרים כאחד, בעזרת הסיפור שלה. לא עוצרת בשום מכשול, חיה את חייה במלואם כפי שהיא יודעת שמגיע לה ועדיין מאמינה אמונה בלתי מעורערת בטוב ליבם של בני האדם.

מירי קנבסקי (36) היא עורכת דין, מאמנת אישית, מנחת סדנאות ומרצה. חיה עם HIV זה שבע-עשרה שנה ופעילה חברתית למיגור הסטיגמה סביב המחלה.


"חיובית – סיפורה של נשאית HIV" מאת מירי קנבסקי. 400 עמודים. מחיר לצרכן 88 ש"ח. להשיג בחנויות הספרים ובחנויות הספרים באינטרנט. ליצירת קשר: www.mirikanevsky.co.il



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה