רשומות

יום רביעי, 19 בספטמבר 2018

על "משפט בוונציה" מאת רוברטה ריץ'



רומן היסטורי קליל המצטרף אל 2 הספרים "המיילדת מוונציה" ו- "המיילדת מן ההרמון"  המתארים את חייה של המיילדת היהודייה חנה לוי בוונציה ובקונסטנטינופול. השנה היא 1575 חנה שהצילה את מתיאו התינוק מדודו הרצחני ותאב הבצע, מתגוררת בקונסטנטינופול, יחד עם בעלה האהוב איזק, מתיאו והתינוקת ג'סיקה. מתיאו הוא בן למשפחת אצולה, הוריו נספו במגיפה והוא אמור לרשת את הונם. עובדה זו מושכת את תשומת לבו של הנוכל אנטוניו פוסקארי ויחד עם חברתו היפהפייה והמתוחכמת צ'סקה הם חוטפים את מתיאו, מתוך מטרה להשתלט על ירושתו. פוסקארי זומם לתבוע אפוטרופסות על מתיאו בפני בית המשפט — ולהרוג אותו לאחר מכן.

השופט בבית המשפט דורש להביא את המיילדת לפניו, כדי לוודא שאכן מתיאו הוא היורש. פוסקארי וצ'סקה משכנעים את חנה להגיע לוונציה, למרות שהיא יודעת עד כמה מסוכן המסע לה ולעובר אותו היא נושאת ברחמה. לו יגלה השופט שהיא גידלה ילד נוצרי כיהודי , היא תיתלה ויהודי הגטו יגורשו מהעיר. אך, היא נואשת להציל את מתיאו ויוצאת למסע הגורלי.

ריץ' מתארת את וונציה של המאה ה-16 באופן אמין ומעניין. העוני, העליבות, המגיפות, הלכלוך וגם הכיכרות המהודרות, הבניינים המפוארים והיופי של וונציה. תיאור הגטו וההתייחסות ליהודים, אינו חדש לי ועדיין נגע והעלה מחשבות על כך שהיהודים היו ויהיו השעירים לעזאזל ויואשמו תמיד בכל הרעות החולות של העולם. אירופה לא השתחררה מאנטישמיות ושנאה ליהודים גם כיום.

חנה מגיעה לוונציה ומנסה לאתר את מתיאו, בדרכה היא פוגשת דמויות שונות ומתעמתת עם צ'סקה ופוסקארי. היא נשלחת לכלא ועומדת לפני גזר דין מוות. וכאן אפסיק ובלי ספוילרים נוספים.

ריץ' כותבת ברהיטות ובקלילות והספר קריא ומעניין. אין חובה לקרוא את הספרים הקודמים כדי להבין את העלילה העומדת בפני עצמה והעוסקת בנושאים חשובים כמו גזע, דת, אכזריות, בורות, אמונות תפלות, שנאת הזר, דיכוי נשים ועריצות.

"משפט בוונציה" מאת רוברטה ריץ'. תרגום מאנגלית- דנה טל, כנרת, זמורה ביתן- מוציאים לאור. 288 עמודים. מחיר: 96 ₪.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה