רשומות

יום רביעי, 19 בספטמבר 2018

על 4 ספרי מתח חדשים ושונים מאד זה מזה



ספר מתח טוב מקפל בתוכו סיפור מעניין, תפניות בלתי צפויות, רמזים מבטיחים וגיבורים בלתי נשכחים. בארבעת ספרי המתח אותם אסקור כאן יש, מי פחות ומי יותר, את כל הנקודות שהזכרתי. אך, הם שונים מאד זה מזה ומציגים צדדים אחרים לגמרי של הז'אנר. גרג הורוביץ חוזר אל האיש משומקום בספרו "קליע מהעבר" ומעמת אותו עם עברו. ש.ל. גריי בספר "לכודים" כולא את גיבוריו במבנה הישרדותי תת קרקעי והגופות נערמות. לוקה ד'אנדראה לוקח אותנו אל הרי דרום טירול הקשוחים בספרו "מה שקרה בהר" וגיבורו מנסה לפתור תעלומת טבח שהתרחשה לפני שנים רבות. ולסיום, ז'ורז' סימנון הנפלא בתעלומה המתרחשת בשנות ה-40 של המאה הקודמת ומחזירה אותנו לפריז של פעם בספר "החברה של גברת מגרה" שנתחיל?

קליע מהעבר מאת גרג הורביץ'

ספר מתח עמוס אקשן ומהיר מאד. הספר מציג בשלישית את האיש משומקום- איש צללים החי בצל עברו ומנסה לעזור למי שנמצא בצרה. אוואן סמוק הוא האיש משומקום והוא הגיבור הנרדף של הורוביץ בסדרת "פרויקט X " המצליחה.
אוואן סמוק גדל בבית יתומים, עד שהתגלה ע"י אנשי הממשל ונלקח לפרויקט מיוחד וסודי של הממשלה. הוא אומן במשך שנים במסגרת הפרויקט ויצא למשימות סודיות. לאחר שנים נמלט מהפרויקט וירד למחתרת. כיום הוא משתמש ביכולותיו יוצאות הדופן כדי לעזור לאלה שאינם מסוגלים להגן על עצמם.
הספר קריא מאד, כתוב היטב ומהנה. סמוק הוא גיבור בעל עקרונות ומצפון היוצא להילחם ב"רעים". הוא יוצא לנקום באנשים שהוציאו להורג את האיש ששימש עבורו אב. שגידל ואימן אותו מאז נלקח מבית היתומים. בדרך, עליו למלא את צוואתו האחרונה של ג'ק ולהגן על נערה שנמלטה גם היא מהתכנית. יתומה שגודלה ואומנה באותה תוכנית סודית שיצרה גם אותו. אם לא די בכך, עליו להגן על נער צעיר שהצטרף לאחת הכנופיות האכזריות ביותר בעיר ומבקש לצאת משם.
בלי יותר מדי ספוילרים אומר רק שהעלילה מסתבכת, האכזריות גוברת, הגוויות מתרבות והמתח עולה. אין צורך לחשוב הרבה, פשוט לזרום עם הסיפור וליהנות מהתפניות, הרעיונות והגיבור האמיץ והמתוחכם.
גרג הורביץ הוא אחד הכוחות המשמעותיים ביותר כיום בתחום ספרות המתח העולמית. ספריו מתורגמים לעשרות שפות בכל העולם ומככבים באופן קבוע ברשימות רבי המכר של הניו יורק טיימס ומקומות רבים נוספים. זהו הספר השלישי בסדרת פרויקט x, שבה מככבת דמותו של האיש משומקום – סדרה שתזכה בקרוב להפקה טלוויזיונית מעוררת ציפיות. הורביץ הוא בוגר אוניברסיטאות הרווארד ואוקספורד, והוא מתגורר עם משפחתו בלוס אנג'לס, שם הוא כותב גם תסריטים לקולנוע ולטלוויזיה.

"קליע מהעבר" מאת גרג הורביץ. מאנגלית: דפנה לוי, הוצאת "דני ספרים", 503 עמודים. מחיר לצרכן 98 ש"ח, להשיג בכל חנויות הספרים ובחנות המקוונת של ההוצאה: www.siman-kria.co.il .

לכודים מאת ס.ל.גריי


ספר מתח שתבניתו מזכירה את "רצח באוריינט אקספרס" של אגתה כריסטי. חבורה של אנשים הכלואה ברכבת וכשנמצאת גופה ברור כי אחד מהחבורה הוא הרוצח. כך גם בספר "לכודים" אלא שהמיקום שונה.

העלילה מתרחשת ב"משכן", מבנה הישרדות תת-קרקעי מהודר ומאובזר היטב, הממוקם באזור הכפרי של מדינת מיין. הוא נועד לשמש מקלט לעשירי האזור הפראנואידים – מקום שבו יוכלו לשרוד את האפוקליפסה בסטייל. כשנגיף חדש וקטלני במיוחד עושה שמות ברחבי ארצות הברית, יוצאות כמה משפחות אל המשכן כדי להגיע אליו ראשונות. לכל אחת מהן יש מניעים משלה להיכנס לשם, וכל אחת מהן מסתירה סודות.

לאחר מספר ימים במקום מתגלה גופה וכולם מבינים שאחד מהם הוא הרוצח.

הדמויות בספר סטריאוטיפיות ולא מספיק מעניינות. העלילה איטית מדי לטעמי וככל שהגופות נערמות ומספר החשודים מצטמצם, כך הצטמצמה סקרנותי לגלות מי הרוצח. הסיום לא הפתיע אותי ולא התלהבתי. הרעיון של קבוצת אנשים הלכודים במקום ללא מוצא אינו חדש וכדי לרתק ולעניין יש לברוא דמויות מרתקות, בעלות עומק ורב מימדיות. לטעמי, הכותבים פספסו.

ס.ל. גריי הוא שם העט של שני סופרים המשתפים פעולה ביניהם: שרה לוֹטְס ולואי גרינברג. שרה לוטס היא סופרת ותסריטאית, ומעריצה גדולה של ספרים וסרטים העוסקים בזומבים. לואי גרינברג הוא סופר ועורך, בעל תואר שני בספרות וחובב מושבע של ספרות ערפדים אפוקליפטית. ביחד הם כתבו כבר ספרי מתח רבים, וכולם זכו לשבחי הביקורת ולהצלחה בחנויות.

"לכודים" מאת ס.ל.גריי. מאנגלית: טל קרן, הוצאת "דני ספרים", 368 עמודים. מחיר לצרכן 98 ש"ח, להשיג בכל חנויות הספרים ובחנות המקוונת של ההוצאה: www.siman-kria.co.il .

מה שקרה בהר מאת לוקה ד'אנדראה


ספר הביכורים של לוקה ד'אנדראה הוא ספר מרתק, מפותל ומפתיע. העלילה עוסקת בתסריטאי מצליח של סרטים תיעודיים, החש כי מיצה את עצמו וזקוק לנופש. ג'רמיה סלינג'ר יוצא מניו יורק ועובר להתגורר עם אשתו ובתו בעיירה קטנה בדרום טירול שם גדלה אשתו. ג'רמיה מוקסם מהאנשים ומההרים הפראיים ומתלהב מיחידת החילוץ האלפינית הפועלת בהתנדבות במקום. הוא מחליט לעשות עליהם סרט תיעודי ויוצא איתם במסוק, כדי לצלם חילוץ הררי. במהלך החילוץ הא מבקש לרדת מהמסוק עם המחלץ, מתרחשת תאונה והמסוק מתרסק על כל יושביו. הוא הניצול היחידי.

אנשי העיירה אינם מאשימים אותו בגלוי במה שקרה, אך הוא יודע שכך הם חושבים. הוא נכנס לדיכאון והסיוטים לא מרפים ממנו. באחד הימים הוא יוצא עם בתו קלרה לטיול בין ההרים ושומע על מקרה רצח של 3 סטודנטים מהעיירה שאירע לפני שנים רבות. הרוצח לא נתפס מעולם. סלינג'ר מתעניין בסיפור ומתחיל לחפור בעבר, מתוך מטרה לפתור את התעלומה. אנשי העיירה לא רק שאינם עוזרים, אלא מקשים ומתנגדים למעשיו. הוא מגלה שלרבים יש מה להסתיר ואט אט מתחילה האמת לצוץ. אמת בלתי צפויה ומפחידה.

סלינג'ר קרוע בין הצורך להגיע לפתרון התעלומה והצורך להגן על אשתו ובתו וההחלטות שהוא מקבל עשויות להביא להרס משפחתו.

ספר מותח, כתוב מצוין ואהבתי במיוחד את תיאור העיירה וההרים שהצליחו ללכוד את היופי הגאוגרפי המיוחד והפרוע של הרי הדולומיטים. את ההוד, העושר והכוח של הטבע במקום. ממש עורר בי חשק להגיע ולשהות שם כדי להכיר את המקום.

הסיום מפתיע במיוחד ושופך אור חדש על ההתרחשויות. מומלץ בחום.

הערה לגבי התרגום- התרגום נעשה מאנגלית ע"י אביגיל בורשטיין ולא מאיטלקית, שפת המקור. בחירה תמוהה בעיניי. אבל, התרגום טוב ובשפה עשירה.

"מה שקרה בהר" מאת לוקה ד'אנדראה. מאנגלית- אביגיל בורשטיין. הוצאת כנרת, זמורה ביתן מוציאים לאור. 384 עמודים. מחיר- 96 ₪.

החברה של גברת מגרה מאת ז'ורז' סימנון


אתחיל בווידוי- אני אוהבת ונהנית מאד מהסדרה של עם עובד "סדרת הפקד מגרה" כך שכל ספר בסדרה משמח אותי ונראה לי שעובדה זו משפיעה גם על הסקירה. "החברה של גברת מגרה" הוא הספר השביעי בסדרה ונהניתי מאד מההומור הדק, מהתיאורים המדויקים ומפריז של שנת 1949. כמו לקפוץ לעולם אחר, שונה בתכלית, איטי הרבה יותר, טכנולוגי פחות ואנושי יותר. ועדיין, רלוונטי, מרתק ומהנה.

הפעם, גם הגברת מגרה היא חלק מהעלילה והיא מספקת לנו אפשרות להציץ אל חייו המשפחתיים של הפקד ואופן התייחסותו לאשתו. הגברת מגרה ממתינה על ספסל בגן הציבורי לתורה אצל רופא השיניים. היא מתיידדת עם אישה זרה ובנה הפעוט ונסחפת אל אירועים מפתיעים שקשורים לחקירה אותה מנהל בעלה. הפקד מגרה עסוק בפענוח חקירת רצח שהחלה עם קבלת פיסת נייר עטיפה שבה נכתב כי כורך ספרים שרף גופה בתנור שלו. החקירה במבוי סתום, אין גופה ובתנור נמצאו רק 2 שיני אדם. הכורך מכחיש את מעורבותו ואין עדים.

החקירה הולכת ומסתבכת וסיפורה של גברת מגרה מצליח להאיר את האירועים באור חדש ולהתניע את החקירה.

התיאורים של סימנון הם הנאה גדולה. במספר משפטים משורטטת תמונה רחבה הן של רחובות פריז, הן של הדמויות המאכלסות אותה. פריז של שנות הארבעים קמה לתחייה באופן אמין ומבריק. ובו בזמן הוא שומר על מתח מתמיד ומסתורין, עד לפענוח המפתיע.

התרגום המשובח הוא של רמה איילון.
מומלץ בהתלהבות.


"החברה של גברת מגרה" מאת ז'ורז' סימנון. מצרפתית: רמה איילון. הוצאת עם עובד. 196 עמודים. מחיר: 68 ₪.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה