רשומות

יום שישי, 8 במאי 2015

תעלומת האיש שמת צוחק- טרקווין הול



החוקר ויש פורי הוא בעל סוכנות בילוש הכי פרטית בהודו ולמרות כל המגבלות  הפיזיות שלו הוא מצליח לפצח תעלומות שאנשי משטרה נכשלים בהם.

תשכחו מדמות הבלש הטיפוסית. יש לנו עסק עם בלש מבוגר, צולע, קצר נשימה ומזיע האוהב אוכל מתובל וחריף. איש חביב שאוהב את עצמו ושונא להיכשל. זה האיש אליו פונה מפקח משטרה בדלהי כדי שיעזור לו לפתור את תעלומת רצח דוקטור ג'הה אשר האלה קאלי מופיעה לפתע מתוך הערפל ונועצת חרב בחזהו.

התעלומה מאפשרת למחבר להכיר לנו את הודו. אלה שביקרו בהודו, כמוני, ייהנו להיזכר ואכן הספר החזיר אותי לחום ולזיעה, לצפיפות, ליופי ולתחושת הקדושה, לצבעוניות הבגדים. ללכלוך, לפסלים המפוזרים בכל מקום ולחוסר האיכפתיות כלפי חסרי הכל. כמה חבל שלא הכרתי את הבלש לפני שנסעתי תיאורי האוכל המפורטים, הפיקנטיים, החריפים ומעוררי התיאבון הזכירו לי את החשש שלי מפני כל המאכלים החריפים שצריך אומץ רב כדי להכניס לפה. תאמינו לי שזו חריפות אש. הפה עולה בלהבות. אבל, יתכן, שאחרי הספר הייתי מעזה יותר.

אלה שלא ביקרו בהודו ייהנו מהתיאורים החיים, המפורטים, של אווירת הודו הכל כך ייחודית ויצליחו להכיר אותה על מנהגיה, מאכליה והטיפוסים המגוונים שמוצגים בספר.

הסופר, יליד אנגליה, חי בהודו שנים רבות ומכיר היטב את תרבותה. בהומור , חביבות וקלילות, הוא מציג לנו מגוון דמויות מייצגות המשתלבות בסיפור. יש לנו את המעמד הבינוני החדש, את אנשי הדת, את הברהמינים ואת האנשים השקופים. יש קוסמים, מאחזי עיניים, רמי מעלה מושחתים ואלה המשרתים אותם. לטרקווין הול כשרון נהדר להציג את כולם באופן אנושי וחי שמעורר אצל הקורא חיוך והזדהות. הבלש ויש פורי מעניק לדמויות שמות חיבה המתארים אותם די יפה. הנהג שלו הוא "בלם יד" אשתו נקראת "לחמנית" העוזר שלו הוא "ניאון".

תוך כדי התפתחות העלילה אנחנו נחשפים לנושא של דת ואמונה והשימוש שאנשי דת עושים באמונה כדי לתעתע ולנצל את המאמינים. לדעתי זה לב הספר או אם תרצו עמוד השידרה שלו, העיסוק והדיון באנשי הדת וטענותיהם בדבר הכוח המאגי שיש להם. רציונאליזם מול אמונה . מסורתי מול מודרני. ברור מאד לאן נוטה ליבו של המספר ומה התובנות שלו. בנוסף, יש בספר ביקורת רבה על השחיתות בהודו שפושה בכל מקום ובחוסר האונים של תושביה להתמודד מול  אנשי ממשל ודת מושחתים עד כדי הסתגלות לתנאים בלתי אפשריים כדי שיוכלו לשרוד. או כפי שאומר זאת הבלש " אינסטינקט ההישרדות הוא גם ברכה וקללה, גם"

סיפור התעלומה מצליח לשקף את מורכבות החיים בהודו, את הטוב ואת הרע ועושה זאת בקלילות, בהומור ובחן רב תוך שילוב של יופי וכיעור, קסמים ואחיזת עיניים, ערמומיות ומתח. הרי בסופו של דבר התכנסו כאן כדי לקרוא ספר מתח וגם מזה יש בשפע- זהויות נסתרות, התחפשויות, תעתועים וטיוחים.

הייתי שמחה לקרוא עוד תעלומות שאותם פותר הבלש השמנמן הזה ואני מקווה שיהיו עוד ספרים בסדרה. נהניתי מאד.

מומלץ.

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה