רשומות

יום שבת, 29 ביוני 2024

"ניסטגמוס זה לא שם של דינוזאור"- ספר ילדים העוסק בשונות ודחייה חברתית


"ניסטגמוס זה לא שם של דינוזאור"- ספר ילדים אופטימי ומרגש העוסק בנושא של דחייה חברתית בגלל לקות ראייה

בימים אלה הושק הספר "ניסטגמוס זה לא שם של דינוזאור", שחיברה יעלי רהב-סיון. הספר מספר על שיר, ילדה שעוברת ממושב בצפון הארץ לתל אביב, וחווה בורות ודחייה חברתית בגלל לקות הראייה שלה. לא, זה לא ספר מדכא. להיפך! זה ספר מלא אהבה, אמפטיה ואופטימיות! הספר יצא בהוצאת גלים וביוזמת "אופק לילדינו" – ארגון ארצי של הורים לילדים עם לקות ראייה ועיוורון.

זה ספר מסע מרגש של ילדה שחווה המון שינויים, בבת אחת: היא עוברת מהמושב בו גדלה - לתל אביב, היא עוברת מבית עם חצר - לבניין עם מעלית, ממקום בו מכירים אותה מילדות - למקום בו אינה מכירה איש ובנוסף, היא חווה בורות ודחייה חברתית - בגלל בעיה פיזית. זהו ספר העצמה לילדים (והורים), שמלמד לקבל את השונה ולהתמודד בהצלחה עם אתגרים באמצעות נחישות, התמדה וחשיבה חיובית.

הסיפור הקולח מסופר מנקודת המבט של שיר, המודעת לבעיית הראייה שלה ובוחרת להיות חיובית. אולי זה בא לה באופן טבעי ואולי זה בהכוונת אימא שלה. היא מספרת: "... אימא תמיד עוזרת לי להרגיע את המחשבות הלא נעימות. בכל ערב לפני השינה אנחנו משתפות זו את זו בדברים טובים שקרו לנו היום... לפעמים אני מודה על משהו מצחיק ולפעמים על מזג אוויר נעים... אחרי שיחה כזאת עם אימא אני נרדמת בקלות"...

נתתי את הספר לעלמה בת השמונה שקראה בו בעניין רב ובסיום אמרה לי שהמורה של שיר היא מורה טובה וששיר היא ילדה אמיצה. אני חושבת שעלמה היטיבה לסכם את הסיפור בדרכה ודרך ההתמודדות של המורה הביאה לתוצאות מצוינות.

ספר שצריך להיות בכל בית ספר, שיש לשוחח עליו עם התלמידים בשיעורי חברה ובבית לקרוא אותו עם הילדים וכך להביא למודעות ולהתמודד עם שוני וקושי באופן מכיל ותומך.


שיר היא בעצם גשר לסיפור של ילדים רבים החווים חוויות דומות, שמשפיעות על עולמם הרגשי ועל הישגיהם הלימודיים. לאחר שבאמצעות משחקים מומחשת לילדי הכיתה הבעייה ממנה סובלת שיר, הם נפתחים ומשתפים על בעיות שהם, או בני משפחתם, מתמודדים עימם. בסיפור חבויים טיפים שימושיים להתמודדות, הלקוחים מגישות טיפוליות שונות. בסוף הספר מוצעים רעיונות יצירתיים לפעילויות עם הילדים. 

מחברת הספר, יעלי רהב-סיון, מורה, מלווה תהליכי שינוי והעצמה של ילדים ומבוגרים, כתבה את הספר לבקשת עמותת "אופק לילדינו". פיתחה את גישת "מקשיבים" המשלבת ביצירתיות שיטות טיפול אפקטיביות מגוונות, המיועדות לגילים ומצבים שונים.


הספר - ניסטגמוס זה לא שם של דינוזאור של המחברת יעלי רהב-סיון

הספר מלווה ביצירתה המיוחדת של תמר לוי-אלפסי, המשלבת בו דמויות מאויירות ו"גזורות", להמחשת החוויות והסיפור. 

הספר מתאים לילדים בגיל 6 - 13 שנים (ולא רק...).

44 עמודים, כריכה קשה, בהוצאת גלים, ביוזמת "אופק לילדינו" – ארגון ארצי של הורים לילדים עם לקות ראייה ועיוורון.

איורים: תמר לוי-אלפסי; צילום ורפרודוקציות: מושיק ברין; עיבוד תמונות, עימוד ועיצוב הספר: קריסטינה מורדוכוביץ'.

מחיר: 120 ש"ח.

להשיג באתר https://www.makshivim.co.il/nistagmus


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה