רשומות

יום ראשון, 5 במאי 2019

על ספרה של אגתה כריסטי "מוות על הנילוס"



ספרה של אגתה כריסטי "מוות על הנילוס" הוא בין היצירות האהובות ביותר שלה. הוא הומחז והוסרט פעמים רבות ובקרוב יצא עיבוד קולנועי חדש בבימויו של קנת בראנה.

הספר פורסם לראשונה באנגליה בשנת 1937 וזכה מיד להצלחה גדולה. בעם עובד הוציאו מחדש את הספר בתרגומה המצוין של מיכל אלפון. העלילה משלבת מסתורין ומתח עם אהבה, קנאה, בגידה, עושר וקצת היסטוריה מצרית. אני מניחה שרבים מכירים את העלילה ואת הבלש הנודע הרקול פוארו (אני הכרתי) ועדיין אין בידע הזה כדי לפגום בהנאה הרבה שמספקת לנו אגתה כריסטי המופלאה. ומי שמכור, כמוני, לספרי הבלש פוארו, צפויות לו שעות של נחת.

העלילה בקצרה: לינט רידג'ווי היפהפיה היא יורשת אמריקאית הרוכשת אחוזה באנגליה. היא משפצת את האחוזה ומעוררת קנאה בכל הסובבים אותה כיוון שיש לה הכל- יופי, כסף ומעמד. לינט מהרהרת באפשרות להינשא ללורד וינדלשם המאוהב בה ובכספה.

חברתה הטובה ז'קלין מבקשת ממנה עזרה, להעסיק באחוזה את ארוסה הזקוק נואשות למשרה. לינט מסכימה וכשסיימון דויל מגיע לאחוזה הם מתאהבים ונישאים. ז'קלין נזנחת לאנחות.

לינט וסיימון יוצאים לירח דבש למצרים לשיט תענוגות על הנילוס, ז'קלין עוקבת אחריהם מתוך מטרה להציק ולהפריע להם ליהנות. בספינה נמצאים תיירים נוספים, אשר לכולם סודות משלהם. גם הבלש פוארו נמצא על הספינה. אגתה עורכת לנו היכרות עם כל הנוסעים ומציגה לנו את הדמויות הרבות ומסתבר שכל אחת מהדמויות עשויה להיות קשורה ללינט ולרצות ברעתה. המתח גובר, אנחנו יודעים שעומד להתרחש רצח אבל איך? ומי הרוצח?

לינט אכן נרצחת וכל הנוסעים הופכים להיות חשודים ברציחתה. לכולם מניע נסתר. מי יפתור את התעלומה? הבלש הנודע הרקול פוארו יתיר את הסבך ויחשוף את הרוצח שיפתיע את כולם.

העלילה מתרחשת על רקע מקדשי הפרעונים ואגתה כתבה את הספר לאחר ביקור במצרים ולדעתי עשתה לתיירות במצרים שרות אדיר. מי שקרא את הספר סימן לו את מצרים כיעד תיירותי נחשק.

ביקרתי במצרים לפני מספר שנים בשנת -2011, חיכיתי מאד לטיול הזה. הספקתי לבקר בפירמידות ולראות את הספינקס. לשיט המתוכנן על הנילוס כבר לא הגעתי. בדיוק פרצה המהפכה ונאלצנו לצאת ממצרים. אבל, עוד אשוב למצרים ואקח איתי את הספר לקריאה נוספת באותם מקומות שהזכירה כריסטי.

זה ספר שמאפשר לברוח למקום אחר, לתקופה אחרת (שנות השלושים) ומעבר לתעלומה המותחת כריסטי מיטיבה מאד לתאר את התקופה ההיא. את ההתייחסות המעמדית, הלבוש, ההתנהגות. היא מצליחה לאפיין במשפטים ספורים את הדמויות ובאופן מושלם.

נהניתי מאד מהקריאה וממליצה לכל מי שעדיין לא מכיר את ספרי אגתה כריסטי, להתחיל עם הספר הזה. התמכרות מובטחת. ולמי שמכיר- קראו שוב, אין לי ספק שתיהנו לפחות כמוני.

ומשפט למתרגמת- תרגום משובח שהצליח להיות עכשווי ובו בזמן הביא גם את רוח התקופה ואת קולה הייחודי של הסופרת.

"מוות על הנילוס" מאת אגתה כריסטי. תרגמה מאנגלית: מיכל אלפון. עורכת הסדרה: מאיה פלדמן. הוצאת עם עובד. 377 עמודים. 79 ש"ח

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה