יום שלישי, 30 באפריל 2019

על חמישה ספרי קריאה חדשים של כותבים ישראלים



הפעם, חמישה ספרים חדשים של כותבים ישראלים לא מוכרים. לא לכולם התחברתי, אך היה מעניין להכיר כותבים חדשים. ג'ין גארדו כותב על "נווד לילי"- ספר על חיפוש עצמי, בדידות ותקווה. עידו כנען ברומן "בניין חסר" המתרחש בשכונה דמיונית בתל אביב. סיגל גרינשטיין עם "שלום עצמי" - גילוי ושינוי דרך שירה. הציורים בספר גם הם שלה והם נהדרים. הילה קרנט כותבת על התמודדותה של חיילת במסגרת הצבאית בספר "גבול מטושטש" ולסיום יעקב ליכטר בספרו בעל הכותרת המסקרנת "תפוחים כוכבים ורוחות רפאים" עוסק בסיפורים הנרטיביים שהאדם ברא אודות העולם.


נווד לילי מאת ג'ין גארדו


ג'ין גארדו הוא שמו הספרותי של אנדרי התל אביבי. ספרו לא פשוט לקריאה, כיוון שזה סוג של שוטטות בין מציאות לפנטזיה, בין מאווים, פחדים וזיכרונות. אנדרי מספר על חיפוש, פחד מחשיכת הלא נודע ותקווה לשחר זוהר ועושה זאת באופן מקורי, תוך קפיצה בין הנושאים ובאופן שהקשה עלי את הקריאה.
הכתיבה היא בגוף ראשון ויש בה סממנים אוטוביוגרפיים.

הסיפור עוקב אחר רוקאמדור, גבר צעיר בן 30, מומחה לחידוש כריות ומכין בובות לנשים שהיה איתן כמחוות פרידה. לאחר שהבובה המיועדת לקלמנטיין מוכנה, הוא מחליט שהגיע הזמן לשחרר את עברו. מה שנשאר זה רק לתת לה אותה ולסגור מעגל. הכול מסתבך כשבאחד הימים מישהי דופקת בדלת דירתו הקטנה של רוקא ומזמינה אותו לקזינו שבו משחקים על כובעים. יחד אתה עולים הזיכרונות על החדר הלבן. זיכרונות עבר שעדיף לא לגלות.

גיבורי העלילה הם:

רוקא בן שלושים שנה. הוא משחזר כריות ואינו יכול להיפרד מהעבר. כוחו של האבל על האנשים שאיבד כה גדול עד שהוא מבודד את עצמו מהחברה. רוקמאדור יוצר במודע בעצמו עבד כנוע, אובססיבי בעל הרעיון של "הפרידה האחרונה". דרך החשיבה שלו על החיים קשורה קשר הדוק עם עלבונות הילדות ומלווה בזרם בלתי פוסק של פנטזיות. הוא נותן לאנשים בובות מתנה כאות פרידה, בתקווה לקבל שליטה על חייו, אבל למרות זאת, הוא מונע על ידי הרצון להגיע לקתרזיס, להשתחרר, להרחיב את עולמו ולכפר על אשמתו בפני קלמנטיין. ההשראה ליצירת הדמות הזאת שימשו הביוגרפיה של המחבר ומחשבותיו איך יכול היה רוקאמדור לגדול מתוך הספר "קלאס" של קורטסאר, אם לא היה מת בגיל כה מוקדם והמשיך לחיות במשפחת אורציו ומגי.

קלמנטיין דורה

אהבתו של רוקאמדור. למרות שקלמנטיין מופיעה כמעט בכל עמוד של הרומן, את הגיבורה הזאת אנו רואים דרך עיניו של רוקא. ברומן השני, המוקדש לקלם, נוכל לגלות את אופייה במלואו. זהו דימוי קולקטיבי של כל החלומות, האכזבות והתקוות של רוקאמדור - הזרז העיקרי לשינויים בפעולות ובהתנהגות של רוקא. נושא ההערצה, בדומה למוזות המושרות בשירה, נטול תכונות אנושיות.

אדבן  דדייה

היריב העיקרי. דמות מסתורית ושתלטנית שעומדת מאחורי המסתורין של מה שקורה עם רוקאמדור, קלמנטיין וכל העולם. המוני אנשים נכנעים לגיבור המרושע הזה וכל מי שמכיר אותו מפחד, כולל רוקא. צווארו מכוסה צלקת ענקית מכוויה, למרות שכלפי חוץ הוא תמיד שלו, רגוע ומאוזן. המניעים שלו אינם ידועים לאורך הסיפור ויתגלו בפירוט ברומן הסופי.

האב

ההורה של הגיבור. אמן שחייו נמאסו עליו והוא מקובע בעלבונות אישיים. מאחר שאינו מסוגל להתמודד עם המתרחש, הוא שקוע בהרס עצמי, בודד ומפחד מהמוות. רוב הזמן הוא מחכה לסימן מהיקום כדי להתאבד, אבל גם לזה אין לו מספיק כוח כבר.

"נווד לילי" מאת ג'ין גארדו. הוצאת ספרי "ניב", 172 עמודים. מחיר לצרכן 74 ש"ח. להשיג בחנויות הספרים ובחנויות הספרים באינטרנט.

בניין חסר מאת עידו כנען


ספרו הראשון של עידו כנען הוא רומן שעלילתו מתרחשת בשכונה דמיונית בתל אביב, שמשלבת בתוכה מיקומים אמיתיים ומוכרים עם מיקומים נרמזים ופיקטיביים.

לטעמי, ניתן היה לקצר את הסיפור ולהניע אותו באופן קצבי ומהיר יותר. היו מקומות שפשוט דלגתי עליהם.
העלילה מתרחשת בשבוע אחד בבניין תל אביבי. גופתה של עדנה מתגלה על ידי שכניה. איש לא יודע לספר על השכנה המתבודדת או על נסיבות מותה המסתוריות. דיירי הבניין שברחוב הרואה 9 בתל-אביב בוודאי לא מכירים אותה, כך שחסרונה הלא צפוי לא אמור להפריע לשגרת יומם, אלא שתוכנית נסתרת נרקמת מאחורי הקלעים ומובילה את הדיירים למסע חטטני, לעיתים מציצני, שהולך ומתרחב ללא שליטה. כך הם מכירים את שכנתם, את תשוקותיה וסודותיה, ואלה מטלטלים את חייהם.

השכנים בבניין מגיעים מכל קצוות הקשת החברתית, ואינם מכירים זה את זו: גרוש אמיד ומזדקן, ערבי חילוני שנודה מהקהילה שלו, רווק תל אביבי מלא בעצמו, צעירה רוסייה מפתה ושורדת, צעיר לוקה במחלת נפש, זוג בגיל העמידה שנישואיו רעועים, בעלת בית מזדקנת ודיירת לסבית שחזרה בשאלה וחיה בבדידות.

"בניין חסר" הוא ספרו הראשון של עידו כנען. הוא מציין, כי "זהו הספר השני שאני כותב, אבל הראשון שרואה אור. הספר הראשון שכתבתי נקרא "כמו אווירונים" ותהליך הכתיבה שלו נמשך כחמש שנים (מגיל 24 עד 29). הספר היה בוסר לטעמי, ולכן החלטתי להשאירו במגירה".

"בנין חסר" מאת עידו כנען. הוצאת ספרי "ניב". עורכת: הלנה מגר טלמור. 376 עמודים, מחיר לצרכן 78 ש"ח. להשיג בחנויות הספרים ברחבי הארץ ובחנויות הספרים המקוונות במהדורה מודפסת או דיגיטלית.

ספר חדש: "שלום עצמי" מאת סיגל גרינשטיין


ספר מיוחד ומעניין של שיר ארוך, או כפי שאני תפסתי אותו, קצרצרים המובילים למסע של שינוי וגילוי. קראתי את הספר בהמשכים. קטע מדי פעם, הרהורים, מבט באיור.
יש בספר תובנות, חוכמה והבנה.

אהבתי את הציורים הצבעוניים והיפים והם הוסיפו מימד נוסף למסריה של סיגל.

סיגל מזמינה את הקורא לצאת איתה למסע של התפכחות והארה בשאיפה לתיקון אישי וליצירת מודעות  חדשה שתאפשר לכול ילדי הבורא לחיות בשלום עם עצמם ועם הסובב אותם.
בין השאר, מדבר ספר זה על האמת "המכוערת", כפי שהיא באה לידי ביטוי במציאות בה אנו חיים היום, מציאות זו מתוארת בחלקו הראשון של הספר כמציאות חשוכה. המחברת קוראת תיגר על הניסיון לעדן מציאות קשה זו ומציעה בהמשך חלופה בדמות מודעות חדשה מתוכה האדם מצליח להבחין ביפי הבריאה ובמהותם הטובה של כול הנבראים.          

השקר, מבחינתה של סיגל, הוא שם כולל לשקרים המבטלים את הניצוץ הייחודי הקיים בכל אדם, ומבטא את התרחקותנו מעצמנו, ומשאר בני האדם וממהות החיים – משם הדרך לחיי ריקות וסבל קצרה.

לבסוף, מגיעה סיגל אל האהבה, אותה היא מפרקת באופן חכם להפליא לארבע אותיות סגולה: א-אנו, ה-הולכים ב-בדרך, ה- האור. היא מכריזה בפני ההולכים שכדי ללכת יש ראשית לאהוב אותנו. לקבל אותנו, ומתוך כך נוכל לקבל את האחר מבלי לנסות לשנות  אותו אלא את עצמנו בלבד..

הכתיבה הקלילה, המחורזת, השורות הקצרות וההומור הדק, כל אלו שזורים ובאים בכתיבתה של סיגל ומצליחים להקליל את המסר העמוק כך שיהיה נגיש לכולם כולל לצעירים.

סיגל גרינשטיין, עוסקת כל חייה ביצירה על כל גווניה, בעלת תואר ראשון בספרות ותואר ברפואה נטורופתית. "זאת הכתיבה שבאה אליי ואני רק אספתי אותה" מעידה הכותבת.

"שלום עצמי" שירים, כתבה וציירה סיגל גרינשטיין. הוצאת הספרים "seagull", 133 עמודים. מחיר לצרכן 87 ש"ח. להשיג בכל חנויות הספרים.

גבול מטושטש מאת הילה קרנט


ספר שהוא מעין יומן אישי הכתוב בגוף ראשון ומציג את סיפורה של נטלי, נערה רגילה, מצטיינת, אהובה על משפחתה, לה חבר מושלם, והכול - הוא בעיקר אשליה.

הגיבורה נמצאת בנקודת מפנה בחייה - סיום לימודים וגיוס לצבא. הוא מתאר את התמודדותה של נטלי במסגרת הצבאית ובעצם עם לבטים שכל חיילת חדשה מתמודדת איתם: אוכל, מחסור בשעות שינה, טירונות, שבתות ומערכות יחסים.

הספר מתאר את הדילמות של נטלי שמושפעת מאוד מהחברה בה היא נמצאת. חשוב לה לא להיות ה"עוף המוזר" שנבדל מהחברה שמגדירה לה דרכי התמודדות עם סיטואציות: עם מי לצאת ומתי, כיצד להתנהג והאם משתלם לה לוותר על רצונותיה האישיים בדרך. בלהט הרגע היא נפרדת מהחבר שלה זה מספר שנים ומחליטה ליהנות מחייה בתור חיילת בצה"ל. דבר לא מכין אותה לאתגר האמיתי שממתין לה בשטח הצבאי. להיות אישה זה אתגר, להיות שונה זה אתגר והרגש העמוק בתוכה שרוצה להשתחרר וליהנות - גם הוא אתגר לא פחות גדול מהשאר. בעייתיות נוספת זה שבתור אישה כנראה לא יפסח עלייך הנושא של הטרדה מינית, מילולית פיזית ואולי גם תקיפה.

הספר מעביר אותנו בין תקופות חייה של נטלי - הוא מספר כיצד היא הגיעה לסיטואציות לא נעימות בחייה, מתאר את תפיסתה לגבי גברים ומערכות יחסים וכיצד התפיסה המוטעית הזאת בונה את היסודות למערכת יחסים לא בריאה עם אהוב ליבה שמידרדרת בהמשך גם ליחסי מרות עם קצין במהלך השרות הצבאי.



"גבול מטושטש" מאת הילה קרנט. הוצאת ספרי ניב. 248 עמודים, מחיר לצרכן 78 ש"ח. להשיג בחנויות הספרים המקוונות במהדורה מודפסת או דיגיטלית.

תפוחים כוכבים ורוחות רפאים מאת יעקב ליכטר
מחשבות על ידיעה


ספר לא פשוט לקריאה. מורכב ודורש התכוונות וריכוז. מתאים לקוראים הרוצים ומוכנים להקדיש זמן ללמידה והרחבת הדעת.

שלושת הרגליים העיקריות שעליהן נשענת השיחה בספר הן: החושים (התרשמויות ישירות מן העולם), התודעה האנושית (ההתייחסות המודעת-לעצמה של הנפש אל מה שהחושים מביאים אליה) והשפה האנושית (אוסף של סימנים מופשטים מוסכמים כמו קולות בדיבור, אותיות בכתיבה, מספרים וסימנים מתמטיים וכו').

משחק-הגומלין (interplay) העשיר בין שלושת היסודות הללו הוא הגורם לכך שלאדם תהיה עוד צורת ידיעה אחת, בנוסף ומעֵבֶר לידיעה החושית הקונקרטית – זוהי הידיעה באמצעות תורות. בידיעה מסוג זה מתמקד הספר בהמשכו. ואכן, כל תורה מנוסחת באמצעות שפה אנושית ולכן היא מושפעת לא רק מן החושים אלא בהכרח גם מן התודעה והשפה. וכאן מעלה המחבר – בעדינות ובמדורג – שתי שאלות מרכזיות לדיון. אחת היא ברמה של ההסתכלות הכוללת על "כל התורות" תוך ניסיון למצוא ביניהן קווים משותפים. השאלה האחרת היא ברמה של התורה האחת, יהא התחום שלה אשר יהיה. כדי להבהיר עוד יותר המחבר מתמקד דווקא בתורות שליסודותיהן (חושים, שפה, תודעה) יש עוצמה ונוכחות משמעותיות. השאלות הן:

  1. התורות האנושיות נובעות משלושת יסודות הדיון: התחושות המשותפות-מוסכמות (Common Sense) של בני האדם, מנפשו-תודעתו של האדם וכולן מנוסחות בשפה אנושית מופשטת מסוג כזה או אחר. השורשים משותפים ולכן עולה בטבעיות השאלה: האם מדובר בתורות שונות בתכלית או שמא יש משהו משותף אשר יכול לשמש מכנה משותף ביניהן?
  2. נתמקד בתורה ספציפית שמרכיביה החושיים, התודעתיים ובעיקר השפתיים הם "חזקים". באיזו מידה תורה שכזאת יכולה להיות גם עקבית וגם שלמה?
על המענה המפתיע לשאלה א' כבר רמזנו בפסקת הפתיחה. המענה על שאלה ב' מפתיע עוד יותר (למרות שהוא עלה כאפשרות ב- 1931 אך לא התפרסם בציבור הרחב) ורבים חשים שהוא אף מטלטל ועשוי לשנות אורחות-חיים.
משמעויות התשובות לשתי השאלות הללו נקשרות בפרק הסיום של הספר בדיון הומני ועשיר על מושגים ואפשרויות נוספות בחיינו, וביניהן: חקירה ולמידה כדרך חיים; הענווה כמידה ההכרחית כדי לאפשר זאת; קבלת האחר וסובלנות; השׂפה ככלי הבעה חשוב אך גם מסוכן ומתעתע; ההתמקדות בדברים המעניינים באמת בחיינו; מה עשוי להביא שלווה, קבלה, אהבה ואפילו אושר; ועוד. והכל מצביע שאולי הגיע הזמן לגשת אל ידיעת-העולם מתוך הנחה הבנה שהוא אינו קרעים-קרעים אלא  אחוד ושזור, הוליסטי במהותו. ממש מסע מן המערב אל המזרח.
זהו ספר על הסיפורים-נרטיבים שהאדם בורא על העולם. חלק מן הנרטיבים הללו הם גם תורות. יש בו סיפורים אישיים, סיפורים היסטוריים, מיתוסים, הסיפור של ניוטון על העולם (תורת ניוטון הפיזיקלית ובלי שום נוסחה!), קטעי שירה וספרות (למשל, המחזה 'המלט' של שייקספיר, שירי ת. ס. אליוט) ועוד. כולם כוללים ישויות קונקרטיות (חושיות), רוחות רפאים (לא-חושיות), וְנִשְׁזֶרֶת ביניהן עלילה נרטיבית.


"תפוחים כוכבים ורוחות רפאים" מאת יעקב ליכטר. הוצאת המחבר. 351 עמודים, מחיר לצרכן 98 ש"ח. להשיג בחנויות הספרים. או דרך אתר המחבר: www.daat-story.co.il

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה