יום שישי, 21 בספטמבר 2018
יום חמישי, 20 בספטמבר 2018
דירה בפריז מאת גיום מוסו
גיום מוסו פיצח את הנוסחה לכתיבת רבי מכר
קלילים וקריאים. כך גם במותחן הזה, הזורק את הקוראים למערבולת של אירועים, מקומות
ופיתולי עלילה מפתיעים.
מדלן, שוטרת לונדונית צעירה ונואשת וגספר,
מחזאי ניו יורקי מיזנטרופ, שוכרים בטעות את אותו סטודיו בפריז. שניהם מתעקשים
להישאר בסטודיו ולא לעבור למקום אחר. הסטודיו שייך לצייר מפורסם שמת בגיל צעיר
לאחר שבנו היחיד נרצח. מדלן וגספר מתאהבים בציוריו ומנסים להתוודע אל נסיבות חייו.
הם מגלים ששלושת ציוריו האחרונים נעלמו ומחליטים לנסות לאתר את הציורים.
מלאכת האיתור לוקחת אותם למסע רב תהפוכות,
בין ניו יורק לפריז והם צוללים לעולמו של שון לורנץ הצייר שעברו רודף אחריו, תוך
שהם נאלצים להתעמת גם עברם שלהם. מסתבר להם שהצייר המצליח החל את דרכו כצייר
גרפיטי, באחת השכונות הקשות של ניו יורק. אהבתו לנערה צרפתייה בת 18 המגיעה לניו
יורק כאו-פר, גורמת לו לצייר ציורי קיר רבים בהשראתה והם שהביאו לפרסומו ולבואו
לפריז. בפריז, הוא עובר לצייר בשמן על בד. הצלחתו מגיעה לאחר עשור ונולד לו בן
אהוב. בנו נרצח בנסיבות מסתוריות ולורנץ שוקע בדיכאון ומפסיק לצייר. זמן קצר לפני
מותו הוא חוזר לצייר אך הציורים נעלמים.
מוסו בונה דמויות מעניינות שנחמד לעקוב
אחריהן. אמנם, אין עומק והאמינות לא בדיוק נשמרת. אך, הכתיבה קלילה והפיתולים
מסקרנים. מוסו גם משתעשע ומשלב בעלילה דמויות מספריו הקודמים ומי שקרא ייהנה
מהזיהוי. מי שלא, אין זה מפריע לעלילה.
בעיניי, זה ספר טיסה או חופשה מוצלח. תוך
שעתיים- שלוש מסיימים שלוש מאות עמודים, שוקעים לתוך עלילה חביבה, גם כשלא הכל
מסתדר בדיוק כפי שצריך, נהנים לעקוב אחר הדמויות ומאמציהם במציאת הציורים הנעלמים,
מנסים לאסוף רמז לרמז והנה עברו להן שעות הטיסה בנעימות ובמהירות.
גיום מוסו נולד בצרפת ב-1974. הוא הסופר
המצליח ביותר בצרפת. בנה של ספרנית, שכבר בגיל עשר חלם להפוך לסופר. ספריו תורגמו
ל-40 שפות ונמכרו עד כה ב-28 מליון עותקים. ספריו "קולו של המלאך"
"מחר" "סנטרל פארק, ו "הנערה מברוקלין" ראו אור בהוצאת
כנרת זמורה ביתן והיו לרבי מכר.
דירה
בפריז מאת גיום מוסו הוצאת
כנרת זמורה ביתן. מצרפתית: אביגיל בורשטיין. 300 עמודים. מחיר 98 ₪.
יום רביעי, 19 בספטמבר 2018
על "שובי נפשי" של יהודית רותם
ספרה של יהודית רותם עוסק בכאן ועכשיו. תוך
שהיא מגוללת את סיפור חייהן של שתי נשים, שונות מאד זו מזו, עולים נושאים המעסיקים
את כולנו כאן. מצבם של העובדים הזרים, התייחסות לנשים, דת ואמונה, אהבה בגילאים
מבוגרים, ניצול והתעמרות.
יולי, נמלטת מאוקראינה יחד עם בנה הצעיר.
היא מגיעה לארץ כשהיא מתחזה לצליינית וכאן מתחילה לעבוד כעובדת ניקיון בבית קפה תל
אביבי. מאחור השאירה בעל בוגדני ואלים ואת בנה בן ה-12 עם אמה. עתידה אינה ברור
והיא חיה חיי מהגרת קשים ומאתגרים. רותם מתארת את קשייה של יולי, תוך שהיא יוצאת
נגד הגזענות, האפליה, ההתייחסות של הממשל לעובדים הזרים, האכזריות וההתעלמות. אך
יש גם טוב לב, אנושיות וחמלה.
" אבל כשהיא עומדת בתור הצפוף
בביקוריה בבניין הגבוה התקוע באמצע כביש סואן בתל אביב היא חשה בחריפות שהכול הכול
לא בסדר. לא בסדר שהיא הופכת לשקופה, לפרט אחד בתוך עדר אנשים מותשים ועגומי מבט.
לא בסדר שהיא וכל העומדים בתור נשאלים שאלות חטטניות ומשפילות מפי פקידים
משועממים, חסרי רגש ונטולי עניין בעומדים לפניהם. לא בסדר שליבה משתולל מרוב פחד,
מרוב אי ודאות, מהרגשה פנימית שהפעם, כן, זו הפעם, האישור לא יינתן לה, והיא תגורש
בחזרה אל ארצה, אל הייאוש והרעב. אל מלתעותיו של איגור". (מתוך הספר)
יולי פוגשת כאן גם אנשים טובי לב שעוזרים
לה. אבל, גם כאלה שמנצלים את חולשתה. אחד מהם הוא מאהבה של שלי- הגיבורה השנייה
בספר. שלי המבוגרת מיולי בשנים רבות, נטשה את חייה כחרדית ועברה לחיות בתל אביב.
היא נישאה בשנית לאיש שאהבה מאד ושנפטר ממחלה. לאחר שנים של חיים לבד היא מתאהבת
בגבר דתי, מלהיב, חכם ואוהב נשים. הגבר הוא החוט המקשר בין סיפורה של יולי וסיפורה
של שלי. סיפוריהן מסופרים בפרקים נפרדים ורק לקראת סיום הספר מתקיימת קרבה קצרה
בין 2 הגיבורות.
יהודית רותם מרבה להשתמש בציטוטים ממקורות
הרוח היהודיים, לעיתים באופן מוגזם. בעמוד אחד היא מזכירה את הלל הזקן ואת קאמי
ומביאה את הפיוט "ונתנה תקף" בתפילת מוסף של יום הכיפורים. (עמוד 35) אני
אוהבת ונהנית מהאזכורים המלומדים, אך התחושה היא שרותם נלהבת מדי והציטוטים לא
תמיד מקדמים או משביחים את העלילה. ולטעמי " תפסת מרובה לא תפסת".
דמותה של שלי שבתה את ליבי. אישה אמיצה,
חזקה ונבונה שהצליחה לממש את עצמה, תוך שהיא שומרת על הקשר עם בני במשפחה שנשארו
חרדים. הרומן שלה עם הגבר הדתי והנשוי מעמת אותה עם שאלות על אהבה, התאהבות, פרידה
ושברון לב. שאלות שנראה לי שכולנו שואלים את עצמנו. אהבתי והזדהיתי עם המסקנות
בסיפור.
"איש ואישה זכו- שכינה ביניהם,
לא זכו- אש אוכלתן. על פי מסכת סוטה
י"ז ע"א" (מתוך הספר.)
ועוד- כששלי מספרת לחברותיה על הרומן אומרת
לה אחת החברות "אוהו! הייתי כל כך שמחה להתחלף איתך! התאהבת, הרגשת!
חיית!"
סיפוריהן של יולי ושלי נטועים כאן. בחיים
הלא פשוטים של עובדים זרים ובחיים בין חילוניות לדתיות. כך אומרת הכותבת על
הגיבורה " גם היא מכירה בערכה של המורשת היהודית. אומנם לאחר שגילתה שיכולתה
הלמדנית אינה נופלת מזו של בעלה והחברותא שלו, על אף שהודרה, ככל הנשים, מהיכלות
הלימוד, היא דבקה בתמיהתה: איך יתכן ש"התורה " הקדושה, החשובה מכל
חשיבות, רוצה בהפיכת הנשים לשפחות חרופות? ולמה מטילים הגברים החרדים את עולה על
גב הנשים, ההרות ויולדות ומפרנסות ודואגות לביתן?"
לסיכום- העלילה עוסקת בסיפורי החיים של 2
נשים שונות זו מזו אך שתיהן אמיצות, מתמודדות וחזקות. תוך כדי סיפורן הקוראים
נחשפים לנושאים בהוויית חיינו כאן. נהניתי מהקריאה, נהניתי להתחבט בשאלות שעולות
ומתוך כך להרהר באופן ההתמודדות שלי.
מומלץ בחום.
"שובי נפשי" מאת יהודית רותם.
הוצאת עם עובד. 255 עמודים. 88 ₪.
על "משפט בוונציה" מאת רוברטה ריץ'
רומן היסטורי קליל המצטרף אל 2 הספרים
"המיילדת מוונציה" ו- "המיילדת מן ההרמון" המתארים את חייה של המיילדת היהודייה חנה לוי
בוונציה ובקונסטנטינופול. השנה היא 1575 חנה שהצילה את מתיאו התינוק מדודו הרצחני
ותאב הבצע, מתגוררת בקונסטנטינופול, יחד עם בעלה האהוב איזק, מתיאו והתינוקת
ג'סיקה. מתיאו הוא בן למשפחת אצולה, הוריו נספו במגיפה והוא אמור לרשת את הונם. עובדה
זו מושכת את תשומת לבו של הנוכל אנטוניו פוסקארי ויחד עם חברתו היפהפייה והמתוחכמת
צ'סקה הם חוטפים את מתיאו, מתוך מטרה להשתלט על ירושתו. פוסקארי
זומם לתבוע אפוטרופסות על מתיאו בפני בית המשפט — ולהרוג אותו לאחר מכן.
השופט בבית
המשפט דורש להביא את המיילדת לפניו, כדי לוודא שאכן מתיאו הוא היורש. פוסקארי
וצ'סקה משכנעים את חנה להגיע לוונציה, למרות שהיא יודעת עד כמה מסוכן המסע לה
ולעובר אותו היא נושאת ברחמה. לו יגלה השופט שהיא גידלה ילד נוצרי כיהודי , היא
תיתלה ויהודי הגטו יגורשו מהעיר. אך, היא נואשת להציל את מתיאו ויוצאת למסע
הגורלי.
ריץ' מתארת
את וונציה של המאה ה-16 באופן אמין ומעניין. העוני, העליבות, המגיפות, הלכלוך וגם הכיכרות
המהודרות, הבניינים המפוארים והיופי של וונציה. תיאור הגטו וההתייחסות ליהודים,
אינו חדש לי ועדיין נגע והעלה מחשבות על כך שהיהודים היו ויהיו השעירים לעזאזל
ויואשמו תמיד בכל הרעות החולות של העולם. אירופה לא השתחררה מאנטישמיות ושנאה
ליהודים גם כיום.
חנה מגיעה
לוונציה ומנסה לאתר את מתיאו, בדרכה היא פוגשת דמויות שונות ומתעמתת עם צ'סקה
ופוסקארי. היא נשלחת לכלא ועומדת לפני גזר דין מוות. וכאן אפסיק ובלי ספוילרים
נוספים.
ריץ' כותבת
ברהיטות ובקלילות והספר קריא ומעניין. אין חובה לקרוא את הספרים הקודמים כדי להבין
את העלילה העומדת בפני עצמה והעוסקת בנושאים חשובים כמו גזע, דת, אכזריות, בורות,
אמונות תפלות, שנאת הזר, דיכוי נשים ועריצות.
"משפט
בוונציה" מאת רוברטה ריץ'. תרגום מאנגלית- דנה טל, כנרת, זמורה ביתן- מוציאים
לאור. 288 עמודים. מחיר: 96 ₪.
על 4 ספרי מתח חדשים ושונים מאד זה מזה
ספר מתח טוב מקפל בתוכו סיפור מעניין,
תפניות בלתי צפויות, רמזים מבטיחים וגיבורים בלתי נשכחים. בארבעת ספרי המתח אותם
אסקור כאן יש, מי פחות ומי יותר, את כל הנקודות שהזכרתי. אך, הם שונים מאד זה מזה
ומציגים צדדים אחרים לגמרי של הז'אנר. גרג הורוביץ חוזר אל האיש משומקום
בספרו "קליע מהעבר" ומעמת אותו עם עברו. ש.ל. גריי בספר "לכודים"
כולא את גיבוריו במבנה הישרדותי תת קרקעי והגופות נערמות. לוקה ד'אנדראה
לוקח אותנו אל הרי דרום טירול הקשוחים בספרו "מה שקרה בהר" וגיבורו
מנסה לפתור תעלומת טבח שהתרחשה לפני שנים רבות. ולסיום, ז'ורז' סימנון
הנפלא בתעלומה המתרחשת בשנות ה-40 של המאה הקודמת ומחזירה אותנו לפריז של פעם בספר
"החברה של גברת מגרה" שנתחיל?
קליע מהעבר מאת גרג הורביץ'
ספר מתח עמוס אקשן ומהיר מאד. הספר מציג בשלישית את האיש
משומקום- איש צללים החי בצל עברו ומנסה לעזור למי שנמצא בצרה. אוואן סמוק הוא האיש
משומקום והוא הגיבור הנרדף של הורוביץ בסדרת "פרויקט X
" המצליחה.
אוואן סמוק גדל בבית יתומים, עד שהתגלה ע"י אנשי
הממשל ונלקח לפרויקט מיוחד וסודי של הממשלה. הוא אומן במשך שנים במסגרת הפרויקט
ויצא למשימות סודיות. לאחר שנים נמלט מהפרויקט וירד למחתרת. כיום הוא משתמש
ביכולותיו יוצאות הדופן כדי לעזור לאלה שאינם מסוגלים להגן על עצמם.
הספר קריא מאד, כתוב היטב ומהנה. סמוק הוא גיבור בעל
עקרונות ומצפון היוצא להילחם ב"רעים". הוא יוצא לנקום באנשים שהוציאו
להורג את האיש ששימש עבורו אב. שגידל ואימן אותו מאז נלקח מבית היתומים. בדרך,
עליו למלא את צוואתו האחרונה של ג'ק ולהגן על נערה שנמלטה גם היא מהתכנית. יתומה שגודלה
ואומנה באותה תוכנית סודית שיצרה גם אותו. אם לא די בכך, עליו להגן על נער צעיר
שהצטרף לאחת הכנופיות האכזריות ביותר בעיר ומבקש לצאת משם.
בלי יותר מדי ספוילרים אומר רק שהעלילה מסתבכת, האכזריות
גוברת, הגוויות מתרבות והמתח עולה. אין צורך לחשוב הרבה, פשוט לזרום עם הסיפור
וליהנות מהתפניות, הרעיונות והגיבור האמיץ והמתוחכם.
גרג
הורביץ הוא אחד הכוחות המשמעותיים ביותר כיום בתחום ספרות המתח
העולמית. ספריו מתורגמים לעשרות שפות בכל העולם ומככבים באופן קבוע ברשימות רבי
המכר של הניו יורק טיימס ומקומות רבים נוספים. זהו הספר השלישי בסדרת פרויקט x,
שבה מככבת דמותו של האיש משומקום – סדרה שתזכה בקרוב להפקה טלוויזיונית
מעוררת ציפיות. הורביץ הוא בוגר אוניברסיטאות הרווארד ואוקספורד, והוא מתגורר עם
משפחתו בלוס אנג'לס, שם הוא כותב גם תסריטים לקולנוע ולטלוויזיה.
"קליע
מהעבר" מאת גרג הורביץ. מאנגלית: דפנה לוי, הוצאת "דני
ספרים", 503 עמודים. מחיר לצרכן 98 ש"ח, להשיג בכל חנויות הספרים
ובחנות המקוונת של ההוצאה: www.siman-kria.co.il
.
לכודים מאת ס.ל.גריי
ספר מתח
שתבניתו מזכירה את "רצח באוריינט אקספרס" של אגתה כריסטי. חבורה של
אנשים הכלואה ברכבת וכשנמצאת גופה ברור כי אחד מהחבורה הוא הרוצח. כך גם בספר
"לכודים" אלא שהמיקום שונה.
העלילה
מתרחשת ב"משכן", מבנה הישרדות תת-קרקעי מהודר ומאובזר היטב, הממוקם
באזור הכפרי של מדינת מיין. הוא נועד לשמש מקלט לעשירי האזור הפראנואידים – מקום
שבו יוכלו לשרוד את האפוקליפסה בסטייל. כשנגיף חדש וקטלני במיוחד עושה שמות ברחבי
ארצות הברית, יוצאות כמה משפחות אל המשכן כדי להגיע אליו ראשונות. לכל אחת מהן יש
מניעים משלה להיכנס לשם, וכל אחת מהן מסתירה סודות.
לאחר
מספר ימים במקום מתגלה גופה וכולם מבינים שאחד מהם הוא הרוצח.
הדמויות
בספר סטריאוטיפיות ולא מספיק מעניינות. העלילה איטית מדי לטעמי וככל שהגופות
נערמות ומספר החשודים מצטמצם, כך הצטמצמה סקרנותי לגלות מי הרוצח. הסיום לא הפתיע
אותי ולא התלהבתי. הרעיון של קבוצת אנשים הלכודים במקום ללא מוצא אינו חדש וכדי
לרתק ולעניין יש לברוא דמויות מרתקות, בעלות עומק ורב מימדיות. לטעמי, הכותבים
פספסו.
ס.ל. גריי הוא שם
העט של שני סופרים המשתפים פעולה ביניהם: שרה לוֹטְס ולואי גרינברג. שרה
לוטס היא סופרת ותסריטאית, ומעריצה גדולה של ספרים וסרטים העוסקים בזומבים. לואי
גרינברג הוא סופר ועורך, בעל תואר שני בספרות וחובב מושבע של ספרות ערפדים
אפוקליפטית. ביחד הם כתבו כבר ספרי מתח רבים, וכולם זכו לשבחי הביקורת ולהצלחה
בחנויות.
"לכודים"
מאת ס.ל.גריי. מאנגלית: טל קרן, הוצאת "דני ספרים", 368 עמודים.
מחיר לצרכן 98 ש"ח, להשיג בכל חנויות הספרים ובחנות המקוונת של ההוצאה: www.siman-kria.co.il
.
מה שקרה בהר מאת לוקה
ד'אנדראה
ספר הביכורים של לוקה ד'אנדראה הוא ספר
מרתק, מפותל ומפתיע. העלילה עוסקת בתסריטאי מצליח של סרטים תיעודיים, החש כי מיצה
את עצמו וזקוק לנופש. ג'רמיה סלינג'ר יוצא מניו יורק ועובר להתגורר עם אשתו ובתו
בעיירה קטנה בדרום טירול שם גדלה אשתו. ג'רמיה מוקסם מהאנשים ומההרים הפראיים
ומתלהב מיחידת החילוץ האלפינית הפועלת בהתנדבות במקום. הוא מחליט לעשות עליהם סרט
תיעודי ויוצא איתם במסוק, כדי לצלם חילוץ הררי. במהלך החילוץ הא מבקש לרדת מהמסוק
עם המחלץ, מתרחשת תאונה והמסוק מתרסק על כל יושביו. הוא הניצול היחידי.
אנשי העיירה אינם מאשימים אותו בגלוי במה
שקרה, אך הוא יודע שכך הם חושבים. הוא נכנס לדיכאון והסיוטים לא מרפים ממנו. באחד
הימים הוא יוצא עם בתו קלרה לטיול בין ההרים ושומע על מקרה רצח של 3 סטודנטים
מהעיירה שאירע לפני שנים רבות. הרוצח לא נתפס מעולם. סלינג'ר מתעניין בסיפור
ומתחיל לחפור בעבר, מתוך מטרה לפתור את התעלומה. אנשי העיירה לא רק שאינם עוזרים,
אלא מקשים ומתנגדים למעשיו. הוא מגלה שלרבים יש מה להסתיר ואט אט מתחילה האמת
לצוץ. אמת בלתי צפויה ומפחידה.
סלינג'ר קרוע בין הצורך להגיע לפתרון
התעלומה והצורך להגן על אשתו ובתו וההחלטות שהוא מקבל עשויות להביא להרס משפחתו.
ספר מותח, כתוב מצוין ואהבתי במיוחד את
תיאור העיירה וההרים שהצליחו ללכוד את היופי הגאוגרפי המיוחד והפרוע של הרי
הדולומיטים. את ההוד, העושר והכוח של הטבע במקום. ממש עורר בי חשק להגיע ולשהות שם
כדי להכיר את המקום.
הסיום מפתיע במיוחד ושופך אור חדש על
ההתרחשויות. מומלץ בחום.
הערה לגבי התרגום- התרגום נעשה מאנגלית
ע"י אביגיל בורשטיין ולא מאיטלקית, שפת המקור. בחירה תמוהה בעיניי. אבל, התרגום
טוב ובשפה עשירה.
"מה שקרה
בהר" מאת לוקה
ד'אנדראה. מאנגלית- אביגיל בורשטיין. הוצאת כנרת, זמורה ביתן מוציאים לאור. 384
עמודים. מחיר- 96 ₪.
החברה של גברת מגרה
מאת ז'ורז' סימנון
אתחיל בווידוי- אני אוהבת ונהנית מאד
מהסדרה של עם עובד "סדרת הפקד מגרה" כך שכל ספר בסדרה משמח אותי ונראה
לי שעובדה זו משפיעה גם על הסקירה. "החברה של גברת מגרה" הוא הספר
השביעי בסדרה ונהניתי מאד מההומור הדק, מהתיאורים המדויקים ומפריז של שנת 1949. כמו
לקפוץ לעולם אחר, שונה בתכלית, איטי הרבה יותר, טכנולוגי פחות ואנושי יותר.
ועדיין, רלוונטי, מרתק ומהנה.
הפעם, גם הגברת מגרה היא חלק מהעלילה והיא
מספקת לנו אפשרות להציץ אל חייו המשפחתיים של הפקד ואופן התייחסותו לאשתו. הגברת
מגרה ממתינה על ספסל בגן הציבורי לתורה אצל רופא השיניים. היא מתיידדת עם אישה זרה
ובנה הפעוט ונסחפת אל אירועים מפתיעים שקשורים לחקירה אותה מנהל בעלה. הפקד מגרה
עסוק בפענוח חקירת רצח שהחלה עם קבלת פיסת נייר עטיפה שבה נכתב כי כורך ספרים שרף
גופה בתנור שלו. החקירה במבוי סתום, אין גופה ובתנור נמצאו רק 2 שיני אדם. הכורך
מכחיש את מעורבותו ואין עדים.
החקירה הולכת ומסתבכת וסיפורה של גברת מגרה
מצליח להאיר את האירועים באור חדש ולהתניע את החקירה.
התיאורים של סימנון הם הנאה גדולה. במספר
משפטים משורטטת תמונה רחבה הן של רחובות פריז, הן של הדמויות המאכלסות אותה. פריז
של שנות הארבעים קמה לתחייה באופן אמין ומבריק. ובו בזמן הוא שומר על מתח מתמיד
ומסתורין, עד לפענוח המפתיע.
התרגום המשובח הוא של רמה איילון.
מומלץ בהתלהבות.
"החברה של גברת מגרה" מאת ז'ורז'
סימנון. מצרפתית: רמה איילון. הוצאת עם עובד. 196 עמודים. מחיר: 68 ₪.
יום שלישי, 4 בספטמבר 2018
יום שני, 3 בספטמבר 2018
יום ראשון, 2 בספטמבר 2018
על "האחרות" ספרה של שהרה בלאו
גיבורת
ספרה של שהרה בלאו היא שילה הלר, רווקה מתבגרת בת 41 המתמודדת עם אובדן הנעורים,
ציפיות לא ממומשות ובאופן כללי מאוכזבת מחייה. רצח אכזרי של חברתה מהעבר מאלץ אותה
לחזור עשרים שנה אחורה, אל תקופת לימודיה באוניברסיטת בר אילן ואל קבוצת חברותיה
שקראו לעצמן 'האחרות' והחליטו שהן יהיו שונות ולעולם לא תהיינה אימהות.
סיפור
המסגרת עוסק בניסיון למצוא את הרוצח ולחשוף את מניעיו וזה אכן סיפור מותח ומרתק אך
תכליתו שונה מסיפורי המתח הקלילים אותם אנו מכירים. בלאו משתמשת בז'אנר כדי להעלות
נושאים מהותיים בחברה הישראלית ובמיוחד את נושא הבחירה לא ללדת ילדים.( "
תיק-תוק תיק- תוק שום תינוק שום תינוק") הגיבורה שלה מתמודדת עם ההשלכות של
בחירתה לאורך כל העלילה, תוך כדי שהקוראים מתוודעים לדרך שבה החברה הישראלית מתייחסת
לנשים שבחרו לא ללכת בתלם ובחרו לא להביא ילדים לעולם. נושא נוסף וחשוב העולה בספר
הוא נושא ההזדקנות ואובדן הנעורים. הגיבורה רואה בפיקחון אכזרי את ההתעבות של
מותניה, את העור המתייבש, את השינוי והנפילה של שרירי הגוף, את הזיפים על הסנטר.
בחברה שמאדירה נעורים ויופי, שסוגדת לשרירים מתוחים ורזון, קשה להתבגר.
לא
התחברתי בתחילה לגיבורת הספר. היא מרירה, עוקצנית, ביקורתית- במיוחד כלפי עצמה,
סוג של מיזנתרופית, הרואה כיצד חייה מתגלגלים הלאה בעייפות, כאב ועצב. כמדריכה
במוזיאון התנ"ך היא מבלה את ימיה בחברת בובות שעווה תנכיות, הדרכת קבוצות ובוס מעצבן. אך תוך כדי התפתחות העלילה, הגיבורה
משתנה, גדלה, מתגלים בה צדדים נוספים של חמלה ואכפתיות שאפשרו לי לקבל ביתר קלות
את דמותה. כי עם גיבורה ביקורתית ועוקצנית קשה להזדהות.
הנה
כמה אמירות חדות, ישירות ומדויקות בעיניי " יותר מדי נשים מסוגי הילכו שם
ברחובות. כולנו נאות, כולנו מעוצבות, כולנו מחוכמות, כולנו מחודדות, כולנו מרחפות
כפרפר ועוקצות כמזרק לבדיקות פוריות, וכולנו פצצות זמן מתקתקות, תיק תוק תיק תוק,
שום תינוק שום תינוק" או התיאור הזה " לחדר סגור, המלא בנשים דתיות בגיל
הפוריות, יש ריח מסוים מאד, מין שילוב של מתיקות וחמיצות, ניחוח הורמונים, חלב
ודם" וזה " ...שהרי ישנו השלב המסוים הזה באבולוציה של כל אם, שהפנייה
לילד ולבן הזוג נעשית בדיוק באותו טון....מה יש בהם בחיי הנישואים, שהופך גברים
לשפלי רוח. זה לא הנישואים. זו ההורות. הם מתחילים לפחד".
אני אוהבת
ספרי מתח, את פיתולי העלילה, התהייה מי הרוצח, מי עוד עומד להירצח (בלי ספוילרים) איך
יגיעו החוקרים לפתרון? את כל אלה יש בספר וניכר שהכותבת נהנתה מהקטע הבלשי. אני
נהניתי מהעובדה שניחשתי מיד מי הרוצח/ת. נהניתי גם מהאופן שבו משולבות בסיפור
דמויות תנכיות וסיפורן המעניין. פחות נהניתי מכך שאין כמעט דף שלא עוסק באימהות או
באלה שלא רוצות להיות אימהות. למה ללחוץ שוב ושוב ולעסוק בכך לגמרי באובססיביות?
המינון הרבה יותר מדי מוגזם וההדגשה מופרזת.
לסיכום,
ספר מעניין המשלב עלילת מתח ונושאים חברתיים חשובים. הכתיבה אינטליגנטית, עוקצנית
ומעוררת למחשבה.
מומלץ
בהחלט.
"האחרות"
מאת שהרה בלאו. הוצאת כנרת, זמורה ביתן, דביר
מוציאים לאור. עורכת הספר: נועה מנהיים. 223 עמודים. מחיר: 94 ₪.