רשומות

יום שני, 10 בפברואר 2020

ספרי פרוזה ושירה של כותבים ישראלים- אהבה, הרפתקאות, מסעות ותקווה



שמונה כותבים ישראלים עם ספרים חדשים הנוגעים בתחומים מגוונים. שיה לירן- מלכין עם 15 סיפורים קצרים על אהבה מנקודת מבט נשית בספר "תעתועי אהבה". ספר שירה של ענבר ברגמן, כמעט בת 18, העוסק באהבה ראשונה, פרידה ואיחוי הכאב בספר "שואפת כותבת נושפת". דינה חוברה כותבת על הילדה יעל החווה אובדן ומחפשת את מקומה בספר "לחזור קדימה". ספר על פסיכוזה מנקודת מבט אישית, אופטימית ומלאת תקווה "לכל מאן דבעי" מאת קין. סיפור הרפתקאות בדיוני ומרתק "מאהג'ר" מאת שרון זכרוני. רומן היסטורי המבוסס על סיפור אמיתי "ניגונו של עוף החול" מאת אשר שמאמה. ספר הרפתקאות מופלא ובדיוני עם דמיונות כמו מושל העולם וגבירת האחוזה "עד קצה העולם- הים המזרחי" של שי בן אור. לסיום, סיפור משפחתה של אירית כהן במצרים וישראל בספר "דמעות לא זולגות סתם"

תעתועי אהבה מאת שיה לירן-מלכין



בספר, חמישה עשר סיפורים קצרים, המובאים מנקודת מבטן של נשים שונות בגילים שונים, כל אישה ועולמה הפנימי. האהבה היא רגש מורכב ומתעתע, כמו שכולנו יודעים. תעתועים אלה מלווים במסגרת הנרטיב בפחדים ובחרדות, בקנאה, בהתמודדות עם המוות ועם האובדן ובתחושת הבדידות. לצידם של יסודות מלנכוליים אלה ואחרים יש בנרטיב גם מפגש עם המתוק והעסיסי שבאהבה, עם התנסויות נועזות ועם חוויות מרתקות ממרחבי הרומנטיקה והארוטיקה.
הרומנטיקה אינה גולשת לסכריניות והארוטיקה אינה גולשת לפורנוגרפיה. באחדים מהסיפורים יש גם מסר הכרוך בהפקת לקחים (למשל, בספור "הלקח"), אבל בלי הטפת מוסר ובלי ניסיון לדידקטיקה.
חמישה מסיפורי הספר נוגעים בדרכים שונות במוטיב הזיקה בין האהבה לבין המוות. עם סיפורים אלו נמנים: "נדנדה בשניים", "קרניות", "המכתב", "בצל המוות" ו"צלב הקרס". 

נוסף על מוטיב המוות, עובר בסיפורים כחוט השני מוטיב הבדידות- כך למשל בסיפור "בודדה בכרך", שמתמקד במוטיב הבדידות של אישה צעירה בעיר הגדולה. 

סיפור אחר, דלת מסתובבת  – עוסק בנוסטלגיה לרומן שהסתיים בעבר ובניסיון להחיותו ואולי לחוות אותו שוב. 

רגש האהבה מלווה לעיתים קרובות בקנאה, אבל אחד מגיבורי הספר סובל מסוג מיוחד של קנאה, זו המופנית כלפי העבר. קנאה רטרוספקטיבית – הוא סיפור שמושתת בעיקרו על דיאלוגים והוא מתאים גם להמחזה. 

שיה לירן-מלכין נולדה בירושלים וגדלה בחיפה, התגוררה שנים אחדות בארצות הברית ובדרום אפריקה וחיה בישראל דרך קבע. למדה תיאטרון וחינוך באוניברסיטת מינסוטה והשלימה את לימודיה בתיאטרון ובדרמה בניו יורק, The Neighborhood Playhouse School of the Theater. בנעוריה שיחקה תקופה קצרה בתיאטרון "הבימה". בשנים האחרונות מפרסמת מאמרים בעיתון הדיגיטלי News 1 מחלקה ראשונה, וכותבת פרוזה – סיפורים וזיכרונות.

"תעתועי אהבה" מאת לירן-מלכין. הוצאת הספרים "אוריון", 187 עמודים. מחיר לצרכן 65 ש"ח. להשיג בחנויות הספרים וכן בחנות ההוצאה בקניון ערי החוף, רחוב סחרוב 19, ראשון לציון ובחנות המקוונת של ההוצאה www.orion-books.co.il

"שואפת כותבת נושפת" – מאת ענבר ברגמן


ספר ביכורי שירים של ענבר ברגמן, כמעט 18, העוסק באהבה ראשונה, פרידה ואיחוי הכאב  

זהו ספר שירים העוסק במערכות יחסים – אהבה ראשונה, כאב הפרידה והעוצמה הטמונה באיחוי הכאב.

הספר מחולק לשלושה חלקים, כל חלק עוסק בשלב שונה במערכת יחסים רומנטית: החלק הראשון - "פעם ראשונה" - מתאר את ההתרגשות, הערגה ופריחת האהבה. החלק השני - "פרידה"- מתאר את הכאב, העצב והקושי ואילו החלק השלישי - "איחוי" - מתאר את העוצמה שבאיחוי הכאב שנפער לאחר הפרידה, כמו גם את העצב והשמחה המהולים בו. בנוסף, כולל הספר גם כמה שירים הקשורים למערכות יחסים שאינן רומנטיות - למשל, מערכת יחסים בין אב לבנו.

למרות גילה, מצליחה ברגמן לתאר בעדינות, בבגרות וברגישות את הלבטים, המחשבות, התהיות, ההתחבטויות וסערת הרגשות האופייניות לכל מערכת יחסים, ובוודאי לזו המאפיינת אהבה ראשונה. 
זהו ספר השירים הראשון של ברגמן, שכותבת מגיל צעיר. בגיל 14 החלה לאסוף שירים לספר, שידעה שתפרסם בהמשך. ברגמן, תלמידה מצטיינת, זכתה בעבר במקום הראשון בחידון התנ"ך המחוזי והיא גם מתחזקת עמוד אינסטגרם בו היא מתמקדת, בין השאר, באפייה. "חלק מהחוויות בשירים חוויתי וחלק חוו אנשים שקרובים ללבי. מערכת יחסים היא דבר שמרתק אותי שכן מטיבה ומטבעה היא כמו ים: לפעמים סוער, לפעמים רגוע ולפעמים אנחנו פשוט לא מבינים שהאדוות שעל פני השטח מסתירות זרמים עמוקים ועוצמתיים ואם לא ניזהר - נטבע. זה אולי קצת יומרני, אבל אני מקווה שהשירים בספר יוכלו לתמוך בכל מי שחווה אהבה ושברון לב", היא אומרת.


שיר מתוך הספר (חלק שלישי, איחוי):

שעת בין ערביים
לִפְעָמִים אֲנִי עוֹשָׂה עָצְמִי
כְּאִלּוּ שָׁכַחְתִּי מָה אָמַרְתָּ,
אֲפִלּוּ שֶׁאֲנִי זוֹכֶרֶת הֵיטֵב,

כְּדֵי לְהִתְלַטֵּף בְּמִילוֹתֶיךָ שֵׁנִית
וְלָשׁוּב לְחֵיקְךָ כְּגוּר נְמֵרִים קָטַן,
שֶׁרַק אַתָּה יוֹדֵעַ לְאַלֵּף.

הוצאת "סודות".
מחיר מומלץ: 69 ש"ח.
להשיג בחנויות הספרים המובחרות או דרך המחברת Inbar12202@gmail.com


לחזור קדימה מאת דינה חוברה


הספר מביא את סיפורה של יעל, ילדה שהאובדן בחייה גורם לה להרגיש הרבה יותר גדולה. היא מחפשת את מקומה ברצף של התפתחויות, אירועים וקשרים חדשים במשך שנה מחייה ומזמינה את הקוראים להתוודע לעולמה הפנימי, לחבריה, למשפחתה, ללימודיה ולאמונה. העבר מלווה אותה בכל פסיעה, אך לעולם אין לדעת מה צופן לה העתיד... לחזור קדימה מועבר בקריצה ובעומק, בצחוק ודמעות.

"נשכבתי על הגב והבטתי בכוכבים מבעד לעצים וחשבתי כמה זה יהיה נחמד פשוט להירדם כאן. אבל התחלתי להרגיש את הקור שנוצר מֵרוח על זיעה ואת העקצוצים בעור וגם דמיינתי את כל הזוחלים למיניהם שיכולים לטפס עליי. התיישבתי, סידרתי את השיער, ואז שמעתי צעדים מתקרבים והלב שלי התחיל לדפוק."

דינה חוברה מתגוררת בהר חברון עם בעלה וילדיהם. זהו ספרה הראשון.

"לחזור קדימה" מאת דינה חוברה, הוצאת "ספרי ניב", 211 עמודים. מחיר לצרכן 70 ש"ח, להשיג בחנויות הספרים הדיגיטליים ברשת.

לכל מאן דבעי מאת קין


ספר קצרצר רק 52 עמודים, מאד נוגע ללב, אמיתי ומרתק. הכותב מתאר את חייו, תלמיד מצטיין בתיכון, חובש קרבי בצבא ובוגר תואר ראשון במסלול מואץ באוניברסיטה. יום בהיר אחד, כאשר הוא מוקף בחברים, מחשבות מוזרות מתחילות לצוץ בראשו. קין מבולבל, אינו מצליח להבין את פשר המחשבות, אך לאחר זמן קצר הוא מבין שחלה. קין אינו מפחד להביט פנימה לתוככי המחלה, פסיכוזה, ולתאר אותה, לכעוס איתה, להיות עצוב איתה וגם לצחוק איתה.

לכל מאן דְּבָעֵי הוא מסע בנפש האדם, במקומות האפלים ביותר של התודעה, אך הוא גם עדות יוצאת דופן לרגעים אופטימיים ומלאים בתקווה ולניצחון נפש האדם. זהו סיפור של אדם שהכריז מלחמה על התודעה שלו - וניצח.

לסוף הספר מצורף מדריך קצר עם המלצות וכלים להחלמה מהירה של אדם הלוקה בפסיכוזה כעת. הספר מוקדש לכל אדם אשר אי פעם הרגיש, מרגיש או ירגיש נרדף.

"לכל מאן דבעי" מאת קין, הוצאת "ספרי ניב", 52 עמודים. מחיר לצרכן 58 ש"ח, להשיג באתר ספרי סיון sivanbooks.co.il או בגרסה הדיגיטלית  בחנויות הספרים הדיגיטליים ברשת.

מאהג'ר מאת שרון זכרוני



סיפור הרפתקאות בדיוני ומרתק שמתאים לאוהבי הז'אנר.

״לְהוֹטְסֵה נוֹבּילִיס ווֹר-מָאהגַ׳ר סיים לקרוא את כתב היד ושמט מידיו את הדפים העטופים בכריכת הבד. הדפים התבדרו כעלים מנוצים ,הכריכה צנחה, חבטה בשולחן חבטה שהרעידה את הדממה״.

כך מתחיל הסיפור בעיר המדברית העתיקה, מָאהגַ׳ר. השליט שלה ממתין לבואו של אדם מסתורי – הזר, כפי שהכול קוראים לו. בלא ידיעתו מחזיק הזר בכוח עצום, הרֵה גורל, דבר הגורם למארחיו להיערך לבואו ביתר שאת. מה כוחו של הזר? מדוע בא, ומה בין המקום שבא ממנו ובין העולם שהגיע אליו? תשובות לשאלות אלו ואחרות בידי השליט, אך בטרם יענה עליהן – על הזר להגיע אליו.

שרון זכרוני מגולל סיפור זה בכישרון יוצא דופן. הספר מרתק וסוחף, כתוב בשפה רהוטה ומעניינת במיוחד המוסיפה לו קסם ועומק. זהו ספרו הראשון של המחבר.

שרון זכרוני, מתגורר בהוד השרון, בעל תואר ראשון במשפטים, תואר ראשון בפילוסופיה ותואר מִשני במדעים. נשוי לנטלי ואב לארבעה, שלושה בנים ובת.

"מאהג'ר" מאת שרון זכרוני, הוצאת "ספרי ניב", 395 עמודים. מחיר לצרכן 98 ש"ח, להשיג בחנויות הספרים הדיגיטליות ברשת.

ניגונו של עוף החול מאת אשר שמאמה


רומן היסטורי המבוסס על סיפור אמיתי, סוחף, רב-תהפוכות, המגולל בצורה מרגשת וכואבת את סיפור חייהם הקשים והבלתי אפשריים של משפחתו של אלדו בלוב ובצרפת בתקופת השואה. אהבות, שנאות, אושר כאב, לידות ושכול משתרגים לעלילה עוצרת נשימה.

הספר כתוב היטב, קריא מאד וקשה להניחו מהיד.

כשהיה בן שלושים ואחת, העתיק אלדו את מקום מגוריו מטריפולי שבלוב אל פריז הגדולה. השנה הייתה 1936, וחלומו היה להתעשר, אך מלחמת העולם השנייה גדעה את תוכניותיו. בדרך לא דרך הוא פגש את גורלו בדמותה של איב - לבדה היא ישבה על בימת אולם "כוחות צרפת החופשית" ועוררה לבבות וחיים בנגינתה בגיטרה. נראה כי חייו עולים על מסלולם, אך אלדו נחבט ופוגש מציאות מורכבת, מתמכר למשחק הפוקר ומאבד את חייו. האם כך גם יסיים אותם?

אשר שמאמה, בנקאי בעבר ויועץ עסקי בהווה, נשוי ואב לשניים. בגיל 55 נחשף לראשונה לכישרון הכתיבה שלו. את "ניגונו של עוף החול" כתב בהשראת האירועים שקרו למשפחתו בתקופת השואה.

"סיפור מרתק, הספר קולח, אשר שמאמה מספר את הסיפור בכישרון רב, נסחפתי בקריאה" - ד"ר רות קלדרון

"נגינתו של עוף החול" מאת אשר שמאמה, הוצאת "ספרי ניב", 406 עמודים. מחיר לצרכן 92 ש"ח, להשיג בחנויות הספרים הדיגיטליים ברשת.

עד קצה העולם – הים המזרחי מאת שי בן אור



ספר הרפתקאות בדיוני, עשיר באירועים, הפתעות וגילויים.

בקצה העולם, לפני יותר ממאה שנה, גילה אדם מסוים את האולימפוס, אבן חן המסוגלת להגשים משאלת לב אחת בלבד. האגדות מספרות כי בקשתו מאבן החן הייתה חיי נצח, שבהם השתמש לימים כדי להכתיר את עצמו למושל העולם - אדם אשר מסוגל להכפיף את כלל העולם ואנשיו תחת רצונו. מאה שנים חלפו מאז אותו אדם מצא את האולימפוס, מאה שנים מלאות סבל, מלחמות וניסיונות מרד ומהפכה כושלים נגדו. העולם נחצה לארבעה חלקים שונים, שביניהם חוצצים גבולות אימתניים ובלתי ניתנים למעבר, ועל כל אזרח פשוט נחקקו חוקים ואיסורים שחקק המושל. אדם העובר על החוקים ייענש בהתאם: לכידה, חיי עבדות או הוצאה פומבית להורג. 

מאז אותו יום גורלי לפני כמאה שנה, שבו המושל הגיע לקצה העולם, אף אדם מעולם לא הצליח להשלים את המסע אל עיר הזהב האגדית מבלי לאבד את חייו.

לוק רייבן, תושב האי הקטן ביותר בים המזרחי אשר ניחן ביכולת ייחודית וזוכה לביקורים חוזרים ונשנים ממלאך המוות שאורב לו ומחכה למותו, נדר את נדרו והבטיח כי יבצע את הבלתי אפשרי. הוא מקבל על עצמו את המשימה הגורלית והקשה מכולן - להגיע עד עיר הזהב האגדית, עד קצה העולם.

בעזרתם של אסיר הנידון להוצאה להורג בעוון פשעים שלא ביצע, עובדת מטבח צעירה ושקטה בעלת מוח חריף וחכם וגבירת אחוזה אשר אהוב ליבה נלקח הרחק ממנה, ונגזר עליה להתחתן בניגוד לרצונה עם אדם אחר, לוק מתכוון לצאת למסע רווי הסכנה וכאמור - לבצע את הבלתי אפשרי.

האם לוק וחברי צוותו ישלימו את משימתם ויצליחו להגיע עד עיר הזהב ועד האולימפוס? או שמא יימחצו תחת כוחו הבלתי מעורער של מושל העולם, אשר מקושר לחייו של לוק בדרך אפלה ומתעתעת?

"עד קצה העולם-הים המזרחי" מאת שי בן אור, הוצאת "ספרי ניב", 451 עמודים. מחיר לצרכן 88 ש"ח, להשיג בחנויות הספרים הדיגיטליים ברשת.

דמעות לא זולגות סתם מאת אירית כהן


"אומרים שאפשר לדעת את אופיו של האדם לפי החברים שלו, אבל אדם שאין לו חברים? האם הוא עד כדי כך גרוע שאין לו חברים?"

הספר מגולל את מסעותיהם הנפשיים והפיזיים של בני משפחה אחת על פני ארבעה דורות. ראשיתם בעלייה ארצה ממצרים בראשית שנות הארבעים של המאה העשרים, המשכם באירופה, וסופם בישראל בת ימינו.

העלילה מתמקדת בשלוש נשים חזקות: סבתא, אם ונכדה, המגלות – כל אחת בדרכה - את חוסנן הנפשי. מה היחסים ביניהן? במה הן דומות זו לזו? במה הן שונות זו מזו? ומה המסע שעוברת כל אחת מהן?

בשפה בהירה וקולחת מתארת אירית כהן את קורות משפחתה, על רקע התקופות השונות במצרים ובישראל בשבעים השנים האחרונות. קטעי היומנים בספר הם אותנטיים והובאו כלשונם.

"דמעות לא זולגות סתם" הוא סיפור מרתק, מעורר מחשבה ונוגע ללב.

אירית כהן, אימא לשלוש בנות וסבתא לחמישה נכדים ונכדות, היא אשת תיאטרון, בוגרת בית ספר גבוה לאומנויות הבמה. החלה דרכה כבימאית בתיאטרון קהילתי, המשיכה כמנהלת עד פרישתה לטובת סטודיו למשחק שהקימה על שמה. עבודתה מתמקדת בעיקר בבימוי, בכתיבה לבמה ובהוראת תיאטרון.

"דמעות לא זולגות סתם" מאת אירית כהן, הוצאת "ספרי ניב", 195 עמודים. מחיר לצרכן 78 ש"ח, להשיג בחנויות הספרים הדיגיטליים ברשת.


תגובה 1:

  1. עבור "עד קצה העולם" - מוזמנים לבקר באתר שלי לעוד פרטים והזמנה נוחה:
    https://orna9bo.wixsite.com/to-the-edge-of-world

    שי

    השבמחק